Maastopyöräily

Sähköllä puhtia maastopyöräilyyn

Aikani kuluksi tulee harrastettua muutakin, kuin kelloja ja vinyylimusiikin kuuntelua. Välillä on mahtavaa unohtaa normaali arki sekä työasiat ja suunnata suomalaiseen luontoon. Kaveriksi sinne tulee varsinkin kesäisin otettua maastopyörä. Kiinnostuin maastopyöräilystä ja sen tuomasta monipuolisesta liikunnasta pari vuotta sitten. Tämän harrastuksen parissa kokee ulkoilun ja liikkumisen lisäksi uskomattoman hienoja kokemuksia paikoista ja maisemia, joissa ei muuten tulisi käytyä. Minun aikaisempi kokemus maastopyöräilystä keskittyy pääasiassa pelkkään etujousitettuun maastopyörään. Sähköavusteinen polkupyörä on kyllä aina kiehtonut, mutta kokeilumahdollisuutta ei ole aikaisemmin tullut vastaan. Minulle avartui ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kokeilemaan maastopyöräilyä aivan uudella tasolla, mitä olen tähän mennessä kokenut.

Joensuun Kone Jönnit tarjosivat minulle kokeiltavaksi uuden sähköavusteisen Fantic XF1 Performance maastopyörän. Yrityksen laajasta valikoimasta löytyy myös koneita kuten ruohonleikkureita, perämoottoreita, mopoja ja moottoripyöriä. Polkupyöriä Kone Jönnit ovat myyneet jo pitemmän aikaa, mutta sähköavusteisia maastopyöriä noin vuoden verran. Uskoisin tämän kaltaisten maastopyörien yleistyvän tänä kesänä enemmänkin katukuvassa, sekä maastopyöräharrastajien piireissä.

Joensuun KoneJönneiltä löytyvät polkupyörät ja mönkijät.
Ruohonleikkureita ja perämoottoreita
Moottoripyöriä
Fantic XF1 Performance

Testipyörässä olikin sitten kaikki herkut mitä ikinä olisin voinut maastopyörältä toivoa. Fantic XF1 on Italialainen alumiinirunkoinen ja sähköavusteinen täysijousitettu maastopyörä. Jousituksena toimi arvostettu Rock Shock Reba, josta itselläkin oli ennestään positiivista kokemusta. Vaihteet ja hydrauliset levyjarrut olivat SRAM:n parhaimmistoa. Vaihteita pyörässä oli yksitoista takana ja yksi edessä. Maastopyörään mielestäni niitä ei enempää tarvitakaan, koska maastossa ei tule oikeastaan käytettyä kuin muutamaa vaihdetta. Fantic XF1 paino oli tällä kokoonpanolla noin reilu 20 kiloa, joka tuntuu melkopainavalta kun sitä paikoiltaan yrittää nostella. Polkuajossa suurempi paino ei kuitenkaan ole haitaksi, ennemminkin eduksi.

Akku, Moottori ja takajousitus
Etujousi
Akun laturi

Sähköiseksi avustukseksi pyörään oli asennettu Saksalaisvalmisteinen Brose Mindmount moottori, jonka kirjattu teho oli 250w ja vääntömomentti 90nm. Samankaltaisia vääntömomentteja on ilmoitettu joissakin moottoripyörissä ja pienissä autoissa. Kuulostaakin uskomattomalta tuo vääntömomentin määrä, mitä tämän polkupyörän moottoriin oli laitettu. Moottorin kaveriksi oli asennettu testivoittaja BMZ merkkinen akku, joka oli kapasiteetiltaan noin 400wh. Akun pystyy tarvittaessa päivittämään isompaan 630wh akkuun, joka luonnollisesti pidentää ajonautintoa entisestään. Akku ladataan verkkovirrasta sen omalla laturilla. Latausaika tyhjästä täyteen kestää kuudesta kahdeksaan tuntia. Onkin hyvä jättää akku latautumaan yöksi, jotta seuraavana päivänä pääsee heti kampeamaan polkuja! Omassa testiajossani akku kesti hienosti käyttöä. Pienestä pakkasestakaan ei tuntunut olevan haittaa akun kulutukselle. Keskimäärin parin tunnin ajolenkin aikana akkua oli vajunut noin puolet.

Huonommassakin säässä tällä ei jää jalkoihin.

Täytynee muistaa, että Suomen tieliikennelaissa määritellään 1kw tehoraja, jonka jälkeen polkupyörään joutuu hankkimaan liikennevakuutuksen.Tuolloin pyörä käsitetään mopoksi, mutta sitä ei tarvitse kuitenkaan rekisteröidä. Testipyöräni tehotasot olivat sitä luokkaa, että se luokitellaan vielä polkupyöräksi eikä erillisiä liikennevakuutuksia vaadita.

Pyhäselällä kauniilla säällä

Fantic XF1 Performancesta löytyy kolme erilaista vastustasoa moottorille. Vastustasot ovat Cruise, Tour ja Sport. Huomasin Cruise tason tuovan kevyen lisän ajonopeuteen. Varsinaisesti vaihde ei anna isoa lisänopeutta, vaan keventää polkuvastusta ja pitää sen tasaisena. Cruise vaihdetta tuntui mukavalta käyttää teknisemmässä maastossa, joka vaatii hitaampaa ajonopeutta. Liikkeelle lähtö paikoiltaan on myös miellyttävää tällä vaihteella. Tour vaihde mielestäni antoikin jo tuntuvan potkun nopeuteen. Tällä vaihteella oli mukavaa ja vaivatonta höntsäillä pitkin perinteistä polkua ja mäkeä. Sport vaihde on äärimmäisiin mäkisiin olosuhteisiin tarkoitettu avustusvaihde, joka kevensi huomattavasti vastusta ja teki ajamisesta todella mukavaa sekä nopeaa myös tasaisella. 

Ajotietokone
Vaihdevipu sähkömoottorille

Sähkövaihteita pystyy helposti säätämään tankoon asennetusta kaukosäätimestä, joka taas oli yhteydessä moottorin ajotietokoneeseen. Ajotietokoneesta näkee nopeuden, ajetun matkan ja akun varaustason nopeasti ja helposti. Renkaat Fantic X1 Performancessa olivat Vittoria Bombolonin 27,5 x 3 tuumaa, jotka olivatkin paksuudeltaan ja leveydeltään suurimmat millä olin itse aikaisemmin ajanut. Hyvän leveytensä ja paksuutensa ansiosta niillä saavutti loistavat pito-ominaisuudet lumella.

Tein pienen testin sähkövaihteiden käytöstä. Valitsin lenkkini aikana yhden lumisen mäen, jonka arvioin pääseväni ilman sähkömoottoria ylös. Päätin ajaa mäen useita kertoja ylös kokeillen eri kevennysvastuksia samalla. Ensimmäisenä ajokertana nousin mäen ylös ilman sähköavustusta. Sää oli tehnyt mukavasti tepposet ja mäki oli muuttunut pehmeäksi, joka teki ajamisesta entistäkin haastavampaa. Toisella kokeilukerralla ajoin Cruise vaihteella ja eron pystyi huomaamaan heti. Mäelle nouseminen oli suorastaan nautintoa jo tälläkin vaihteella! Kolmannella ajokerralla testasin keskimmäistä Tour vaihdetta, jolla huomasin lisäkevennyksen mäelle nousemiselle välittömästi. Jyrkimmässäkään kohdassa ei enää tarvinnut paljoa puuskuttaa, vaan moottori teki osan työstä. Lopuksi kokeilin Sport vaihdetta ja sähkömoottori suorastaan ampui minut mäen päälle. Sähköinen maastopyörä on ainakin tälläiselle kelille ja maastolle kuin luotu!

Yhteenveto

Viikonlopun mittainen testausaika tuntui loppuvan liian nopeasti kesken. Fantic XF1 maastopyörä on painostaan huolimatta ketterä ajettava teknisilläkin poluilla. Testilenkkini sijoittui pääasiassa Pyhäselän jäälle ja repokallion metsäpoluille. Pyörän ominaisuuksia tuli testattua ajamalla samoja polkuja eri vaihdevalinnoilla ja olin positiivisesti yllättynyt, ettei sähkömoottoria ollut pakollista käyttää vaativammallakaan polkuosuudella. Minulla oli aikaisemmin jo pientä pyöräkuumetta ja etsiskelin uutta maastopyörää, joka korvaisi vanhan etujousitetun pyörän tulevalle kaudelle. Olin miettinyt hankkivani täysijousitetun maastopyörän tai leveämpirenkaisen fatbiken. Entuudestaan en sähköpyörää enkä varsinkaan sähköistä maastopyörää ollut koskaan aikaisemmin ajanut. Viikonlopun ajelun perusteella Fantic XF1 on varteenotettava vaihtoehto, kun olen seuraavaa maastopyörää ostamassa.

Pyörä tuntui kaiken aikaa oikealta maastopyörältä, sekä se muuntautui tarvittaessa räyhäkkääksi vetojuhdaksi. Pyörä tuo varmasti myös motocross henkisille harrastajille kevyemmän ja kustannustehokkaamman tavan harrastaa maastopyöräilyä. Lisäksi tämä maastopyörä soveltuu hyvin kevennettyyn työmatkapyöräilyyn. Voinkin lämpimästi suositella Fantic XF1 Performance sähköistä maastopyörää niille, jotka kaipaavat vauhdikasta menoa luonnossa sekä kevyttä fiilistelyä urbaanissa miljöössä.

Joensuun KoneJönnit ovat mukana Suomi Luontoon tapahtumassa Patvinsuolla 20.5.2017 jossa Fantic XF1 maastopyörää pääsee kokeilemaan sille kuuluvassa maastossa. 21.5.2107 KoneJönnit järjestävät myös koeajopäivät lykynlammen maastoon. Kaikki mukaan kokeilemaan sähköpyörän mahdollisuuksia metsässä ja poluilla!

Polkupyörä on nähtävillä Joensuun KoneJönneillä Lylykoskentie 1

comments powered by Disqus