hyvinvointi

viikon hyvinvointi: rentoutuminen

Olen yrittänyt viime päivinä olla itselleni armollisempi kaiken suhteen, koska meneillään olevia juttuja on ollut niin paljon, että se on vaikuttanut jaksamiseeni, yöuniini ja kaikkeen. Olen välillä aika ankara itselleni tai en ehkä ankara, mutta asetan asiassa kuin asiassa tavoitteet joskus liian korkealle. Kunnes tajuan, että aikani ei riitä kaikkeen.

Muutama päivä sitten muistin taas, että stressaamalla en saa itselleni kuin huonon olon. Olen tehnyt mitä voin ja sen on riitettävä. Välillä huomaan, että suoritan elämää eteenpäin. Vaikka asiat joista nautin, kuten opiskelu ja urheilu, ovat tärkeitä asioita elämässäni, niin välillä tuntuu että vedän arkipäivät läpi automaatiolla.

Millä tavalla sinä rentoudut? Millä tavalla rauhoitat arjen kiireen?

Tässä tulee muutama vinkkini, kuinka itse irrottaudun hetkeksi arjesta. Nämä vinkit parantavat mielestäni myös unen laatua ja lyhentävät nukahtamisaikaa.

Sammutan television, radion, tietokoneen ja vien puhelimen pois käteni ulottuvilta

Teen itselleni maukkaan ja terveellisen välipalan, esimerkiksi tällaisen smoothien

Asetun hetkeksi jumppamatolle/matolle makaamaan ja suljen silmäni. Lasken mielessäni numeroita tai yleensäkin yritän olla ajattelematta mitään ja keskityn hengittelemään rauhallisesti. Joskus kokeilen Youtubesta jotain lyhyttä Mindfulness -hengitysharjoitusta, niitä löytyy netistä vaikka kuinka paljon

Keitän itselleni kahvit ja juon ne rauhassa sohvalla loikoillen tai sään salliessa istuskelen parvekkeella

Luen hyvää kirjaa, tästä pääset aiempaan kirjavinkki-postaukseeni. Vaihtoehtoisesti luen joskus myös aikakausilehtiä kuten Image, Trendi, Kauneus&Terveys, Tieteen Kuvalehti tai Vogue, Elle jne…

Lähden koirien kanssa metsälenkille

Menen yksin kävelylle tai hölkkäämään ja mielellään metsäpoluille

Keitän teetä, pidän erityisesti vihreästä teestä. Makeuttamiseen saatan käyttää hunajaa tai agave-siirappia

Teen Mind Mapin tai unelmakartan. Se voi olla ihan pienimuotoinen raapustaminen lyijykynällä paperille tai sitten innostun piirtämään ja leikkaamaan lehdistä kuvia ja tekstejä paperille. Se on yllättävän terapeuttista ja unelmien ja tavoitteiden sanottaminen ja kuvittaminen auttaa jäsentämään asioita myös päässäni

Väritän aikuisten värityskirjaa! Nämä Mindfulness-värityskirjat ovat olleet nyt parin vuoden aikana iso juttu. Äitini osti minulle pari vuotta sitten sellaisen ja jäin niihin hetkeksi koukkuun, värittäminen puuväreillä on t o d e l l a terapeuttista! Kirjojen kuviot ovat hienoja ja mielenkiintoisia. Värittämisessä on jotain ihanan lapsekasta, siinä ajatukset todellakin nollautuvat. Suosittelen!

Piirrän. Saatan ottaa jonkin mielenkiintoisen kuvan ja yritän piirtää jonkin yksityiskohdan siitä paperille. Piirrän yleensä mieluiten mallista. Ja välineenä käytän yleensä lyijykynää tai hiiltä. Olen aloittanut piirtämisen vasta uudestaan opiskelujeni innoittamana. Vuosia sitten piirtelin paljonkin, mutta se on vähän unohtunut. Meillä on kuitenkin ollut opiskeluissa kuvallista ilmaisua, joten sen innoittamana olen tarttunut kynään kotonakin

Ostan itselleni kukkia. Tuoreet leikkokukat tuovat ihanan ”seesteisen” fiiliksen kotiin. Teen tätä liian harvoin. Onneksi Aleksi on niitä miehiä, että nykyään hänkin saattaa ostaa kukkia minulle (meille) ilman sen suurempaa syytä

Sellaisia vinkkejä. Kuulostaako liian hippeilyltä tai huuhaalta? Vai teetkö kenties itsekin jotain samantyylisiä juttuja rentoutuaksesi?

Kivaa viikkoa!

Anna

comments powered by Disqus