liikunta

treenipäiväkirja, osa 1: Hanki Personal Trainer

Jotkut jotka tuntevat minut tai ovat lukeneet blogiani, tietävät, että poikaystäväni Aleksi on ammatiltaan Personal Trainer. Tämä juttu ei käsittele siis tapaamistamme, vaan esittelen nyt yhteisen projektimme. Projektin nimeltä Anna treenaa ammattilaisen kanssa.

Tiedättekö sanonnan että suutarin lapsilla ei ole kenkiä? Siitä tässä oikeastaan on kysymys. Olemme Aleksin kanssa olleet yhdessä jo pienen ikuisuuden (noin kahdeksan vuotta) ja emme juurikaan treenaa yhdessä. Hän ei ole esimerkiksi koskaan tehnyt minulle treeniohjelmaa. Olen toki saanut hyödyllisiä vinkkejä vuosien saatossa, hän on opettanut minulle käsilläseisontaa ja tehnyt aikoinaan muutamia harjoitteita, joita treenasin salilla.

Kuitenkin minä päätin parisen viikkoa sitten, että haluan kokeilla treenata ammattilaisen avustuksella ja tavoitteellisesti. Käännyin siis tietysti Aleksin puoleen. Olemme puhuneet jo vuosia siitä, että Aleksi tekisi minulle treeniohjelman ja ”ohjaisi” minua, mutta homma on yleensä kaatunut minun puoleltani motivaation puutteeseen ja siihen, että olen (olemme molemmat) aika temperamenttinen, ja en ole osannut suhtautua Aleksiin ammattilaisena, vaan poikaystävänäni. Joten pieneen kiukutteluun hommat ovat sitten tyssänneet.

Nyt kuitenkin päätin, että tästä tulee erilaista. Päätin suhtautua asiaan eri tavalla ja ajatella Aleksia ammattilaisena, ei minun upulipupulirakkauspakkauksena  (hahhaa). Olen nimittäin yleensä aika ”vieraskorea”, enkä siis heti kehtaa tuntemattomille näyttää temperamenttiani (ainakaan heti), joten päätin toimia Aleksin kanssa samalla tavalla, ajatella häntä "vieraana".

Otimme jopa kuvat ensimmäisen viikon alussa, ennen minkäänlaisia yhteisiä treenejä. Olin juuri ollut kipeänä yli viikon, jonka aikana en ollut urheillut ja olin syönyt vähän mitä sattuu. Leikkasin oman naamani kuvista pois, koska, noh ilmeeni oli jotenkin järkyttävä. Ei ole lempipuuhaani seisoa seinän edessä alusvaatteisillani... Mutta kuvista näette siis lähtötason. Alla olevat kuvat ovat muokkaamattomia, en "poseeraa" niissä, vaan seison tavallisesti. En muuten itse tykkää yhtään näistä kuvista, olisi tehnyt vähän mieli vetää vatsaa sisään tai ottaa joku asento, mikä "imartelisi" paremmin kroppaa... Mutta näette ainakin totuuden. Mitä mieltä olette?

Lähtötaso, huomatkaa tossut, meillä on kylmät lattiat apua kuinka huono ryhti tuli tähän kuvaan

Ennen treenien aloittamista Aleksi tietysti haastatteli minua ja käytiin läpi esimerkiksi minun tavoitteeni tältä treeniohjelmalta. Tavoitteeni siis on: Saada vähän lisää lihaksia, jäntevämpi vartalo, kiinteytyä ja vatsalihakset näkyviin. Ja haluan saada lisää vahvuutta, erityisesti käsiin ja keskivartaloon.

Miksi lähdin tähän?

Monestakin syystä. Mielestäni en enää tunne kroppaani niin kuin ennen. Vielä muutama vuosi sitten minun ei tarvinnut miettiä juurikaan kuinka liikun tai mitä syön ja pysyin oikein hyvässä kunnossa. Olen analysoinut tätä ja tullut siihen tulokseen, että se miksi nykyisin minulla saattaa helpommin nousta paino ja miksi hartiani ja lapaluuni jumittavat aika ajoin, on monien asioiden yhteissumma.

Ennen kuin aloitin opiskelut, olin pitkään töissä vaatekaupassa, jossa työ oli aika fyysistä. Ei nyt mitenkään raskasta, mutta verrattuna istumiseen tietokoneen ääressä, se oli kahdeksan tuntia päivässä kävelyä ja kantamista paikasta toiseen. Joten jokapäiväinen hyötyliikunta vaihtui opiskelun (ja blogin aloittamisen) myötä jokapäiväiseen istumiseen.

Lisäksi en ole enää kaksikymppinen, joten aineenvaihdunnan hidastuminen vaikuttaa varmasti vähän myös siihen kuinka helposti olo tuntuu ”löysältä”. Jos olen mässäillyt viikonlopun tai nautiskellut viiniä, niin minulla on olo seuraavana päivänä kuin joulupossulla, vatsa turpoaa, tulee kipeäksi ja nestettä kertyy joka paikkaan... Pakko siis myöntää, että en ole enää (kovin) nuori ja olosuhteet ovat osoittaneet, että minun täytyy tehdä enemmän töitä kroppani ja hyvinvointini eteen. Minun ei välttämättä tarvitse laihduttaa, mutta kyllä haluan, että lempifarkkuni sujahtavat yhtä keveästi jalkaani kuin vaikkapa kaksi-kolme vuotta sitten. Ei siinä ole mitään väärää. Ja tällä hetkellä en ole tyytyväinen kroppaani, ja lisäksi haluan vahvuutta kehooni ja haluan tuntea oloni hyväksi. Sekä ulkoisesti, että sisäisesti.

Vanhemmissa postauksissani kuten kauneusihanteista ja kehonkuvasta sekä treenistä, keho ja mieli kerron suhteestani liikuntaan ja kehooni. Käy lukemassa, jos et sitä ole jo tehnyt. :)

Treenipäiväkirjan seuraavassa osiossa kerron ruokavaliostani. Ensi kertaan!

xoxo

Anna

Instagram: @annataimi

Facebook: @annaoonblogi

Wearing

Sport top: Decathlon / Tights: Adidas Originals