ohje

vege-nachomättö herkutteluun

Hei,

tässä tulee pitkästä aikaa ruokaohje. Tai oikeastaan herkkuohje! Tämä on siis superhelppo vegaaninen-nachomättö. Tämä ruoka ei ehkä ole niitä terveellisimpiä, mutta aina silloin tällöin jokainen varmasti kaipaa helppoa, hyvää, ”sielunruokaa”, eli mättösafkaa. Tämän ruuan kaloreita ei laskekskella. Versioni on gluteeniton ja vegaaninen, mutta taipuu helposti ihan melkein millä tahansa, sinun lemppari-täytteillesi, sopivaksi. Pidemmittä puheitta tässä ohje:

Nachomättö-pelti (vegaaninen, gluteeniton)

n.300 g Maissilastut (nacho-lastut), itse käytin maustamattomia nacholastuja, olisko ollut Pirkan…

1 paketti Tex-Mex Härkistä (valmis härkäpapuvalmiste, löytyy myös gluteenittomana, ainakin maustamatonta)

n. 2 prk Valmista Tex-Mex salsakastiketta (2 prk on noin 600 g)

1 Sipuli

n.50 g Tomaattimurskaa

175 g Vegaanijuustoa (Itse käytin Jokilaakson Juuston Vegaanista Juustomurua, mutta toinen suosikkini on Violifen pizzajuusto) Maku molemmissa on hyvä, juustomainen.

Oliiveja

Mausteina paprikamauste, suola, Herbamare, chilipesto ja pippurisekoitus

Koristeluun avokadoa ja kirsikkatomaatteja (lisukkeeksi). Myös tuore rucola tai oregano sopivat lisukkeeksi.

Ohje:

Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen.

Leitä suurin osa nachosipseistä uunipellille, leivinpaperin päälle.

Pilko sipuli ja oliivit, paista niitä öljyssä hetken aikaa ja lisää tex-mex härkis myös pannulle. Mausta edellä mainituilla mausteilla tai voit käyttää esimerkiksi valmista tex-mex maustepussia. Lisää joukkoon vielä tomaattimurska.

Kun olet maustanut härkismössön sopivaksi, kippaa se pellille nachojen päälle. Laita myös toinen purkillinen valmista nachokastiketta pellille. Voit sekoitella nachoseosta hieman. Lisää myös toinen nachokastikepurkki (itse käytin ehkä noin yksi ja puoli purkillista, loput dipit ja yli jääneet sipsit syötiin sellaisenaan kun odottelimme nachopellin valmistumista). Lisää myös loput sipsit pellille ja sekoittele.

Lopuksi ripottele juustoraastetta koko komeuden päälle. Nyt voitkin laittaa pellin uuniin

Paista mättöpeltiä uunissa noin 10-15 minuuttia 200 asteessa, sillä tavalla että juusto sulaa nachojen päälle. Jos käytät vegejuustoa, niin tulet huomaamaan, että kaikki vegejuustot eivät sula samalla tavalla kuin ”oikea” juusto. Esimerkiksi näissä kuvissa käyttämäni juustomuru ei sula kovinkaan hyvin, mutta Violifen pizzajuusto käyttäytyy enemmän kuin ”perusjuusto”.

Sitten ei muuta kuin nachomättö lautaselle, sohvalle ja leffa pyörimään!

Tämä ruoka oli tosiaan viime sunnuntain ruokaratkaisu meillä. Olen ollut nyt viikon ajan flunssassa ja en ole ehtinyt tarpeeksi levätä, koska koulussa on meneillään kiireiset viikot, ja olen tehnyt myös työvuoroja. Sunnuntai olikin siis pyhitetty levolle, mässylle ja sohvalle.

Mitä sun viikonloppuun kuului?

Anna

Nähdään somessa:

IG: @annataimi

FB: @annaoonblogi

comments powered by Disqus