matkailu

Kesästä syksyyn!

Moikka moi vaan kaikille!

Kesä hujahti ohi silmänräpäyksessä, ja nyt on taas sen verran uusia kokemuksia takataskussa, niin hyviä kuin huonoja! En muista yhtäkään kesää, milloin olisin kasvanut näin paljon ihmisenä ja persoonana.

Oli hienoo huomata, miten pitkälle pääsee jo parissa kuukaudessa. Alkukesän vietin myyntitöissä, kävin muutamilla festareilla, mökkeilin aika paljon ja vaihdoin asunnon parempaan.Tällä kertaa pystyin onneksi kilpailuttamaan asuntoja ja valita kaikista parhaan omaan tilanteeseen nähden, toisin kuin viimeksi: lähdin etsimään asuntoa aivan liian myöhään pahimpaan ''ruuhka-aikaan'', jolloin jouduin ottamaan ainoan vaihtoehdon, joka oli kohtuullinen. Muuttaminen uuteen kämppään oli ehdottomasti yksi kesän parhaimmista jutuista, koska tää on eka kämppä joka tuntuu oikeasti kodilta. Iso plussa!

Festareiden ja töiden vastapainoksi kävin myös vaeltamassa Kolilla ekan kerran varmaan 10 vuoteen, ja siitä jo viikon sisään lähdin kiertämään Keski-Eurooppaa. Matkustaminen ja uusien paikkojen näkeminen ovat olleet (ja ovat vieläkin) suurimpia haaveitani, ja mikä parasta, pääsin viimeinkin Alpeille!

Luonnollisesti reissu eurooppaan oli kaikista mieleenpainuvin tapahtuma koko kesässä. Matka alkoi Helsingistä, jossa vietinkin yhden yön, sillä lento Berliiniin lähti seuraavana aamuna jo kello 7 aikoihin. Tuntui ihan pikkutytöltä, kun huomasin jännittäväni lentämistä. Toisaalta siitä on aikaa, kun oon lentokoneessa viimeksi ollut. Mutta jännittäminen kyllä jäi taakse, kun mulle kävi jokaisen tytön painajainen. Valkoinen mekko, se aika kuukaudesta ja lentokoneen alipaine oli aika jäätävä yhdistelmä. Oli se kieltämättä itestänikin huvittavaa juosta jalat ristissä lentokoneesta linja-autoon ja siitä lentokentälle. Tulipahan tämäkin koettua! Sen jälkeen ei kyllä hävettäny enää mikään..

Pikku tapaturma jäi taakseen kun jäätiin päiväksi kiertelemään Berliiniä, josta ajoimme yöllä kohti määränpäätämme, mikä oli pieni kaupunki Hof, mikä onkin mun kotikaupungin, Joensuun, ystävyyskaupunki! Siellä sainkin kokea elämää paikallisten silmin. Onnekseni samaan aikaan järjestettiin Volksfest, mikä on yksi Saksan suurimmista olutfestivaaleista. Eka viikko kuluikin festareilla, maastopyöräillessä, shoppaillessa ja ruoasta että oluesta nauttien.

Pyörähdettiin Tsekissä päiväseltään pari kertaa halpojen hintojen vuoksi. Mulle henkilökohtaisesti jäi aika ikävä kuva Tsekistä. Rajakaupungit olivat tosi köyhiä, ja narkkareita näkyi kaikkialla katukuvassa. Eniten mieleen jäänyt hetki oli, kun näin pienen pinkkireppuisen tytön hyppelehtivän pitkin katua samalla, kun prostituoidut etsivät asiakkaita aivan vieressä. Näky jäi kalvamaan moneksi yöksi jälkeenpäin. Olisin halunnut käydä myös Prahassa rajakaupunkien vastapainoksi, mutta se jäi valitettavasti seuraavaan kertaan.

Vietimme myös kolme päivää Itävallassa. Matkalla kävimme kiertelemässä saksalaisia kaupunkeja, nautimme auringosta ja autobahnista. Rajalle saapuessa menin kyllä aika hiljaiseksi, kun näin ensi vilauksen Alpeista. Tuntui uskomattomalta, miten kaunis ja erilainen maailma voi olla. Vielä uskomattomampaa oli päästä kiipeilemään Alpeille! Ensimmäisenä päivänä teimme vaelluksen ekalle vuorelle, ja juuri huipulle saapuessamme alkoi pieni myrsky. Luonnollisesti meidän piti laskeutua vuorelta mahdollisimman nopeasti alas turvallisuuden vuoksi, mikä harmitti aika paljon.

Kävimme sitten myöhemmin uimassa upeassa joessa Alppien juurella, ja löysimme toisena päivänä turkoosin vuoristojärven, mikä näytti niin epätodelliselta. Itävallassa riitti tosi paljon tekemistä ja harrastusmahdollisuuksia, mutta pelkästään maisemat saivat hengen salpautumaan jatkuvasti. Hinnasto Itävallassa oli samantasoinen kuin Saksassa, eli Suomeen verrattuna huomattavasti edullisempi. Ravintoloiden hinta-laatusuhde oli uskomattoman hyvä.

Kolmen päivän jälkeen jätimme söpön pikku hotellimme taaksepäin ja lähdimme ajamaan takaisin Saksaan. Kiertelimme taas eri kaupunkeja matkan varrella, kävimme muun muassa Regensburgissa, mikä oli pienestä koostaan huolimatta tosi mielenkiintoinen: kaupunki oli kuin pikku-Italia!

Postaan myöhemmin tarkemmin euroopan reissusta, sillä kahden viikon aikana kerkii tekemään ja kokemaan niin paljon asioita, että en saa kaikkia kokemuksia tiivistettyä yhteen postaukseen. Reissusta palautumiseenkin meni ainakin viikko, ja mulle tuli hirveä paluudepis jo Helsingin lentokentällä. Onneksi koulujen alkuun oli palaamisen jälkeen enää pari viikkoa, jolloin alakulo pääsikin jo unohtumaan uusien kujeiden alkaessa.

Elokuun viimeisenä maanantaina mua odottikin uusi alku Tiimiakatemialla. Tuleva ensimmäinen ''kouluviikko'' olikin jännittävä mysteeri, enkä tiennyt yhtään, mitä odottaa. Tässä olikin oikeastaan kesän lopun kuulumiset ja kokemukset, mistä onkin hyvä jatkaa lisää ensi postauksessa, missä pääsenkin kertomaan tästä mysteerisestä ensimmäisestä viikosta Tiimiakatemialla!