hyvinvointi

Pahimpia on aamut, vai onko?

Moikka kaikki!

Pikkujoulukausi alkoi viime viikolla, ja kiirettä pitää. Kouluhommat on onneks viimeistelyy vaille loppusuoralla, vaikka mieli alkaa olla jo lomamoodissa. Omalla kohdalla joulukuu on jo tähän asti ollut yhtä juhlimista ja reissaamista, mutta silti juhlien jälkeisistä aamuista on selvitty kunnialla. Ei ole ollut hirveesti aikaa vaan makoilla kämpillä, kun on koko ajan kaikkee kivaa tekemistä! Kuitenkin aika monen naama on melko hapan maanantai-aamuna viikonloppubileiden jälkeen. Seuraavan päivän olotiloja ei voi täysin ehkäistä, mikäli nauttii alkoholipitoisia juomia, mutta seuraukset voi minimoida!

Mutta miten?

''Dagen efter'', darra eli krapula on mulle nykyään melko vieras käsite. Eipä oo hirveesti vaivannut, kun on osannut ennakoida ja ehkäistä esimerkiksi valvomisesta johtuvaa väsymystä. Märkää en käytä kuin vähän ja satunnaisesti, sillä koen olevani energisempi ja sosiaalinen muutenkin. Mutta mun kroppa ei ota sitäkään määrää hyvin vastaan. Pari viinilasia saattoi laukaista ennen hirveän päänsäryn, ja kouluun meno saattoi olla tuskallista. Näin opiskelijaelämää viettäessä on kuitekin oppinut muutaman hyödyllisen tavan välttää seuraavan päivän väsymys ja hedari. Tai ainakin lievittää sitä. Varsinkin, kun suurin osa opiskelubileistä sattuu valitettavasti tapahtumaan melko keskellä viikkoa, voi kouluun selviytyminen seuraavana päivänä olla, no, vaikeaa. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla!

Aineenvaihdunta käyntiin

Jos krapulan haluaa välttää, täytyy sen ehkäiseminen aloittaa ajoissa. Kun tietää, että lähiaikoina tulee juhlittua, kannattaa liikkua ja ulkoilla aktiivisesti juhlimista edeltävinä päivinä. Kun aineenvaihdunta toimii, niin alkoholikin poistuu kehosta nopeammin. Virkeällä ja raikkaalla mielellä on muutenkin mukavampi lähteä juhlimaan. Edes pieni kävelylenkki tai venyttelykin toimii ainakin minulla.

Myös kropan nesteyttäminen on tärkeää. Alkoholi on tunnetusti diureetti, ja alkoholista johtuva nestehukka on yksi suurimmista syistä seuraavan päivän huonoon olotilaan. Päätä särkee, suuta kuivaa, väsyttää. Vettä kannattaa juoda säännöllisin väliajoin ainakin jo päivää ennen juhlimista. Esimerkiksi baarissa kannattaa juoda jokaista alkoholillista juomaa kohden edes hieman vettä.

Pro-tip: mitä enemmän erilaisia juomia juo, voin luvata, että sitä huonompi olo seuraavana päivänä. Kannattaa pitäytyä yhdessä tai kahdessa juomalajissa. Hyvänä vinkkinä toimii myös neuvo kohtuus kaikessa, niin kliseistä kuin se onkin.. :-)

Vahvista vastustuskykyä

Myös ruokailutottumuksilla pystyy vaikuttamaan seuraavan päivän olotilaan. Juhlapäivänä suosittelen pitämään verensokerin tasaisena säännöllisen ruokailurytmin avulla, ettei verensokeri heittele illallakaan alkoholin vaikutuksesta niin radikaalisti. Keskushermosto ja kroppa ylipäätään käy ylikierroksilla alkoholia nauttiessa, joten tarvittavien ravintoaineiden saamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. C -ja B-vitamiinit vahvistavat vastustuskykyä ja auttavat kehoa palautumaan rasitustilasta. Erityisesti B-ryhmän vitamiiineilla on suuri vaikutus keskushermoston toimintaan. Esimerkiksi sitrushedelmistä tai vitamiinivalmisteista saatava C-vitamiini auttavaa maksaa alkoholin käsittelyssä. B-vitamiinia saa esimerkiksi vaikka pähkinöistä, iduista ja kananmunista. B-vitamiinien puutostila aiheuttaa muutenkin väsymystä! (Itselläni muutenkin edellämainittujen imeytyminen on heikonlaista,joten on huomiota kiinnitettävä aivan eri tavalla! Edeltävänä päivänä ja seuraavana aamuna kannattaakin nauttia vitamiineja sisältäviä valmisteita. Ei siitä haittaakaan ole. Alkoholi kun häiritsee normaalia ravintoaineiden imeytymistä.

Ennen baariin astumista kannattaa syödä hyvin. Hyvän aterian jälkeen alkoholi imeytyy hitaammin, eikä tule hirveitä väsymyspiikkejä kesken illan. Hyviä hiilareita ja rasvoja sisältävä ateria, esimerkiksi vaikka lohta ja bataattia, pitää verensokerit tasaisena, sekä kropan ja mielen energisenä. Pelkkä salaatti on huono valinta pitkän illan edetessä. Seuraavana päivänä on paljon parempi olo, kun kroppa on ravittu ja valmis poistamaan alkoholia elimistöstä.

Jos vahinko on jo tapahtunut..

Tapahtunutta ei voi perua, mutta seurauksia voi kyllä helpottaa. Edellämainitut vinkit toimivat myös juhlinnan jälkipeleissä. Jos tavoitteena on selvitä esimerkiksi kouluun tai minne ikinä pitääkin, hyvä aamupala ja nesteytys ovat ensiasemassa. Omani sisältää tilanteesta riippuen hedelmiä, kananmunia ja pähkinöitä, jos edellisenä iltana on mennyt myöhään. Ne ovat helppoa ja nopeaa syötävää, kun väsyttää. Sekin helpottaa, jos viitsii lähteä edes pari tuntia ennen ''pilkkua'' nukkumaan. Uni auttaa kehoa palautumaan. Myös nopea suihku piristää kummasti. Pieni venyttely ja positiivinen asenne laittaa vähän vaikeammalta tuntuvan päivänkin käyntiin. Tärkeintä on ottaa rennosti ja antaa kehon palautua, pieni ulkoilu ja päikkärit ei tee pahaa kellekään.

Ei oteta stressiä, nautitaan  ihanasta juhlakaudesta ja kiinnitetääm enemmän huomiota läheisiimme, esimerkiksi juomisen sijaan. Tai sosiaalisessa mediassa seilailun sijaan. Ihminen koskettaa nykyään enemän puhelinta kuin kumppaniaan. Huhhuh! No mutta kuitenkin: Joulunaika on erityistä aikaa mulle, sillä saan mahdollisuuden nähdä elämäni tärkeimpiä ihmisiä, sekä pitää hauskaa ilman koulustressiä! Ei se juhliminenkaan niin vaarallista ole, jos sen taidon hallitsee..

Pidetään toisistamme ja itsestämme huolta <3

Ella

Follow

comments powered by Disqus