hyvinvointi

1 kuukausi Lean In Five Weeks Challengen jälkeen

Olin alkukesästä mukana Lifw valmennuksessa, jossa pudotin kiloja, kiinteydyin, opin lisää ravinnosta ja sain uutta potkua treeneihin.

Olin valmennuksen tuloksiin enemmän kuin tyytyväinen, mutta miten minulla menee nyt 1 kuukausi valmennuksen jälkeen, kun on ollut aika koittaa omia siipiään?

Olin valmennuksen tuloksiin enemmän kuin tyytyväinen

lifw, valmennus, valmennuksen jälkeen

Uskoin etukäteen, että tulisin pärjäämään omillani suhteellisen hyvin, mutta kun peilaan mennyttä kuukautta, voin todeta, että olisihan sen voinut paremminkin vetää. 

Lifw valmennuksesta olisi ollut mahdollisuus jatkaa suoraan myös vuoden kestävään jatkoryhmään, mutta koska en siihen liittynyt, on balanssi tulevaan täytynyt pyrkiä löytämään itse.

Valmennuksen päätyttyä tavoitteenani oli säilyttää valmennuksessa saavutettu kunto, mutta syödä kuitenkin hieman rennommin rantein. Ajattelin jatkaa treenejä normaalisti n. 4 x viikkoon ja pysyä aktiivisena & hyvinvoivana kuten valmennuksen aikana. 

Minua on viime viikkoina kuitenkin piinanneet muutamat flunssan oireet ja treenit ovat osittain jääneet. Ruokavaliossa olen noudattanut suuria linjoja, syönyt runsaasti kasviksia ja proteiinia ja vältellyt tyhjiä kaloreita aterioilla. Herkuista olisin kuitenkin voinut kieltäytyä useammin. Usein herkut maistuvat ajatuksen tasolla paremmilta kuin oikeasti edes ovat (lukuunottamatta tätä ihanaa porkkanakakkua tai itse tehtyä jädeä).

Vehnäjauhon ja maitotuotteiden käytön vuoksi olen myös kärsinyt koko kuukauden vatsavaivoista ja nämä ovat puolestaan verottaneet energiatasojani aika-ajoin roimastikin. Siinäpä sitä sitten voikin miettiä, että onko "rennommin rantein" syömisessä ollut kohdallani mitään mieltä.

Siinäpä sitä sitten voikin miettiä, että onko "rennommin rantein" syömisessä kohdallani mitään mieltä

lifw, valmennus, valmennuksen jälkeen

Kiloja minulle on tullut valmennuksen päätyttyä lisää noin 1-1,5. Kestävyyskunto on taas säilynyt suht samana. Treeneissä olen aina huomannut, jos kehoni polttoaineena on toiminut laadukkaan ruuan sijaan hiilarimätöt, sillä silloin olo treenata on ollut poikkeuksetta inhottavan tukkoinen.

Vaikken ole onnistunut valmennuksen päätyttyä asettamissa tavoitteissa, päätin etten leimaa itse itseäni epäonnistujaksikaan. Tiedostan, ettei ole helppoa palata "normaaliin elämään" tuollaisen intensiivisen valmennusjakson jälkeen. Homma ei ole kuitenkaan palannut lähtöpisteeseen. Päätin ottaa pahoinvointini herkutteluista oppimisen kokemuksena ja muistutuksena itselleni siitä, miksi ylipäätään olen ollut tarkka syömisistäni viimeiset vuodet. 

Olin vähällä lähteä ruoskimaan itseäni palanneesta kilosta ja syödyistä nameista, mutta haluan sittenkin keskittää siihen liienneen energian uusien terveellisempien valintojen tekemiseen ja uuden tiedon ammentamiseen. Kun tein tämän muutoksen ajatuksissani, oloni on taas levollinen ja sisäinen motivaationi hyvinvointiin palasi kuin itsestään.

Itseensä armollisesti suhtautuen, omaa kehoa kuunnellen ja uutta inspiraatioita ammentaen suuntaan siis katseen tulevaan. Ruokavaliossa noudatan jatkossa pitkälti maidottomia ja viljattomia valintoja, sillä ilman näitä tuotteita voin kokonaisvaltaisesti niin paljon paremmin. 

Onko sinulla kokemusta valmennuksista ja miten sinä olet onnistunut säilyttämään kuntosi niiden jälkeen? Onko tällainen tasapainon hakeminen ja vaihelu sinulle tuttua? Entä onko sinullakin ollut vahingollinen tapa jäädä ruoskimaan itseäsi?

Terkuin,

Vilma