hyvinvointi

LEAN IN FIVE WEEKS CHALLENGE | Viikko 4

Tässä postauksessa kurkistetaan valmennuksen 4 viikon tunnelmiin sekä vastaan minulta usein kysyttyyn kysymykseen siitä, miten valmennus käytännössä toteutetaan.  

On uskomatonta ajatella, että Lean in five weeks challenge valmennusta on takana pian kuukausi. Aika on mennyt todella nopeasti ja viikottain päivittyvät sisällöt, uudet haasteet, vaihtelevat treenit ja henkisen puolen motivointivideot ovat siivittäneet kuluneet viikot kevyesti eteenpäin.

Valmennuksella on myös oma suljettu facebook-ryhmä, josta olen saanut tärkeää vertaistukea, innostusta ja inspiraatiota matkan aikana!

On uskomatonta ajatella, että Lean in five weeks challenge valmennusta on takana pian kuukausi

lifw, lean in five weeks challenge, elämäntaparemontti, tomi kokko
lifw, lean in five weeks challenge, elämäntaparemontti, tomi kokko

4 viikon aikana olemme nostaneet treenejen intesiteettiä ja tavoitteena on tehdä 2 toisiinsa sopivaa treeniä putkeen. Oma lempiyhdistelmäni liene sprintit, joiden perään teen jonkin monista oman kehonpainolla tehtävistä treeneistä.

Minulta ehkä yksi useiten kysytyistä kysymyksistä on ollut, kuinka tämä verkossa toteutettava valmennus sitten ihan käytännössä ja arkielämässä toimii. 

Kun valmennukseen liitytään mukaan, saa tiimiläinen käyttöönsä tunnukset valmennuksen omalle verkkoalustalle. Verkkoalusta on selkeä, toimiva ja sen sisällöt ovat äärettömän monipuolisia.  Alusta sisältää yleiset ohjeet ruokavalioon, treeniin ja kehonhuoltoon liittyen. Itse olen käyttänyt verkkoalustaa koko valmennuksen ajan vain puhelimella ja sieltä on ollut helppo tarkastaa ohjeistuksia ajasta ja paikasta riippumatta. 

Joka viikon alussa saamme videotervehdyksen Tomi Kokolta, joka kiteyttää uuden viikon olennaiset poitit ja tsemppaa kohti uusia haasteita. Tämän myötä alustalle avautuu uuden viikon sisällöt ruokavaliosta, treeneistä, henkisestä valmennuksesta sekä viikon "kotitehtävät".

Materiaalejen jaksottamista on selkeästi mietitty siten, ettei tiimiläinen jää "informaatiotulvan" alle heti valmennuksen ensimmäisenä päivänä. Uusien elementtejen mukaan tuonti pitkin valmennusta on mielestäni ollut toimiva ja motivoiva keino tämän 4 viikon aikana. Puree ainakin meikäläiseen loistavasti!

lifw,
lifw, lean in five weeks challenge, elämäntaparemontti, tomi kokko

Kun jokin asia mietityttää, on verkkoalustalla mahdollisuus kysyä valmentajilta lähes mitä tahansa valmennukseen liittyvää. Valmentajat vastaavat ammattilaisen näkökulmasta ja pyrkivät jelppaamaan mahdollisten haasteiden kanssa. Itse olen esittänyt palstalle muutaman kysymyksen liittyen reiteni äkilliseen kipeytymiseen viikolla 2  sekä kookosveteen ja sen käyttöä koskien. Molempiin kysymyksiini sain pikaisesti vastaukset ja olen voinut jatkaa valmennusta murheitta. Niin ja jalkanikin on jo entisensä!

Alustalta löytyy myös paljon videoita ja muun muassa  jokainen treeni ja niiden "light" versiot on tallennettu myös videoiksi tiimiläisten käyttöön. Videoita löytyy laidasta laitaan, henkisen puolen jutuista ravintohommiin ja ihan kokkausvideokin siellä itseasiassa on! 

Itse olen tykännyt kuunnella alustalle ladattuja 2 x 1h kestäviä ravintoseminaareja ja etenkin motivointivideot ovat pitäneet omaa fiilistäni yllä. Motivointvideoista tärkein oli liene  viikon 1 perjantaina saapunut pätkä, jossa puhuttiin siitä, miten ensimmäisen viikon työ "menee hukkaan", jos viikonloppuna lähtee herkuttelulinjalle. Kun kyseisenä viikonloppuna oli tulossa äitienpäivää sun muuta kinkeriä, sattui tuo video parhaaseen mahdolliseen saumaan muistuttamaaan minua omista tavoitteistani ja pitämään homman ruodussa. 

Toinen itseeni kolahtanut video on ollut rutiineja käsittelevä pätkä. Tavoitetila olisi saadaa näistä valmennuksen aikana opituista asioista elämääni pysyviä rutiineja. Mikäli rutiini on liian raskas, voi rutiinia muuttaa. Tämä ei tarkoita alisuoriutumista, vaan sitä, että rutiinista muodostetaan mahdollinen toteuttaa.

Esimerkiksi minä olen todella paljon kipuillut aikapulan kanssa. Haluaisin, että rutiinini olisi käydä 4 kertaa viikossa 2h kuntosalilla. Tämä rutiini on ollut elämäntilanteeseeni aivan liian raskas, joten unohdin treenaamisen viime syksynä sitten kokonaan. Nyt valmennuksessa olen päässyt harjoittelemaan uusia rutiineja ja löytänyt 25 minuutin tehotreenit, joiden avullla saan yhdistettyä hikiliikunnan täyteläiseen arkeeni! Ja aina kun on aikaa ja mahdollisuuksia, voin suunnata sinne salille! Mutta rutiiniksi siellä käynnistä ei minun elämäntilanteessani juuri nyt valitettavasti ole.

Valmennus on tuonut elämääni treenien ja ruokavalion lisäksi myös muita uusia asioita kuten 24h paastot, foodpreppauksen ( eli ruokien esivalmistelun), kiitollisuusharjoitukset ja tärkeimpänä liene oman kehon kuuntelun, joka on hyvin tärkeässä roolissa koko valmennuksen ajan. Valmennukseen mukaan ovat tulleet myös vapaasyöntipäivät, joita vietämme suunnitelmallisesti tarkoituksenmukaisina ajankohtina.

Mutta loistavasta alustasta ja materiaaleista huolimatta onnistuakseni valmennuksessa, on minun itse tehtävä se työ kohti pysyvää kesäkuntoa. Valmennuksessa on painotettu suunnitelmallisuuden tärkeyttä ja rutiinikseni onkin tullut suunnitella edeltävänä sunnuntaina seuraavan viikon ohjelma treeneineen, paastopäivineen ja vapaasyöntipäivineen.

Kun asiat ovat kalenterissa, ovat ne selkeitä ja ne tulevat tehdyksi. Ilman suunnitelmallisuutta on vaarana, että koko hommasta tulisi vain hankalasti hallittavaa massaa. Kalenteri on ollut siis tärkeässä roolissa tukemassa onnistumistani tässä LIFW haasteessa!

Positiivisella asenteella suunnataan siis kohti 5 viikkoa, joka on valmennuksen huipennus viikko! Vaikka useat tavoitteeni ovat jo toteutuneet, odotan 5 viikon viimeistelevän kokonaisuuden parhaaksi mahdolliseksi! 

Kaipaisitko sinä lisämotivaatiota elämäntaparemonttiin? Oletko jo lukenut millaisilla tavotteilla suuntasin tähän  valmennukseen alunperin? 

- Vilma

* Valmennus saatu blogin kautta