ruokavalio

Mitä jääkaapistamme löytyy?

Jos haluaa syödä mahdollisimman terveellisesti, on hyvin olennaista se, millaisilla ruoka-aineilla jääkaappinsa varustaa.

Tavoitteenani on pitää ruokavalio suhdeluvuissa 80% - 20% . Kun syön 80% aterioistani puhdasta ja ravitsevaa ruokaa, voi 20%  koostua asioista, mitä nyt milloinkin sattuu tekemään mieli. Tämä on ollut hyvä ohje ja sen noudattaminen käy arjessa kuin itsestään. 80% - 20% on myös salliva ja normaaliin perhe-elämään helposti ujutettava tapa toimia. Ja haluan vielä täsmentää, kun puhun puhtaasta ruuasta, tarkoitan ruokaa, joka on mahdollisimman vähän prosessoitua. 

Kirjoitin keväällä postauksen ruokaostoksistamme, mutta nyt kun katson tuota postausta ja sen kuvia, huomaan, että kauppakassimme sisältö on osittain muuttunut. Esimerkiksi Lifw valmennuksen myötä olen jättänyt pitkälti kaikki maitotuotteet pois. Muutaman kerran viikossa syön fetaa tai muuta juustoa salaatin joukossa, ja silloin tällöin herkuttelen jäätelöllä tai turkkilaisella jugurtilla ( jota mahani ei kylläkään kestä...) 

Tämä on ollut hyvä ohje ja sen noudattaminen käy arjessa kuin itsestään, ollen samalla myös sallivaa ja normaaliin perhe-elämään helposti ujutettava tapa toimia

puhdas ruokavalio, lihaton, kaura muru, elovena muru
puhdas ruokavalio, luomu maito, maito
jääkaapin sisältö, nakkeja, kurkkua, sipulia

Postaus kauppakassimme sisällöstä oli todella suosittu ja kerää edelleen kivasti lukijoita, joten haluan tarjoilla teille nyt päivitetyn version tuohon keväiseen postaukseen ja päästää teidät kurkistelemaan ruokakaappiimme.

Mitä löytyy siis jääkaapista kolmihenkisessä uusioperheessä, jossa allekirjoittanut ei syö lihaa, välttelee maitotuotteita sekä lisättyä sokeria ja haluaa kaiken mahdollisimman puhtaana, mies käy salilla ja pyrkii maksomoimaan proteiinin saantinsa jakaen kanssani tiettyjä samoja ajatuksia terveellisestä ruuasta ja poika taas nimeää lempiruuakseen kaupan lihapullat.

kananmunia

JÄÄKAAPISTAMME LÖYTYY:

- Kananmunia -aina ja paljon. Usein myös valmiiksi keitettynä, sillä ne ovat helppo lisuke millä vain aterialla. 

- Muutama tölkki luomu kevytmaitoa - lähinnä kahviin ja lapselle silloin tällöin...

- Lohta - koska hyvää ja terveellistä ruokaa, jota koko perhe syö

- Voita - leivän päälle ( itse suosin näkkileipää ja riisikakkuja ja myös avocado toimii leivänpäällysenä loistavasti! )

- Perunaa, porkkanaa, sipulia - perus! Itse en oikeastaan syö perunaa kuin hyvin harvoin, mutta muulle porukalle maistuu

- Kasviksia: kurkkua, tomaattia, paprikaa... - Näitäkin saa roudata kivasti kaupasta, jos meinaa päästä tavoitteeseen puoli kiloa päivässä...silloin ei yksi, eikä kaksikaan kurkkua riitä viikoksi...

- Hedelmiä - näitä löytyy sekä jääkaapista että pöydältä. Banaanit ostamme usein luomuna, mutta muuten ihan taviksia. Etenkin omenoita olemme innostuneet syömään viime aikoina oikein urakalla.

- Lihoja - nautaa ja marinoimatonta kanafilettä - ei minulle, muille

- Tofua, Murua, Katkarapuja - nämä ovat minun juttuja. Etenkin tuo Elovenan kaurajauhis Muru on ollut älyttömän hyvä valmiste ja maistuu "jauhelihan korvikkeena" esim. tortillojen välissä koko porukalle. Katkarapuja olen viime aikoina innostunut käärimään vietnamilaisten kesäkääryleiden sisään. Tofusta en ole erityisen innoissani, mutta usein sitä kuitenkin kaapista löytyy.

- Turkkilainen jugurtti - käytän mm. tzatzikissa ja pojalle sekoitan viikottain marjoja & jugurttia välipalaksi ja maustan sen tilkalla hunajaa. Tulee muuten hyvä kombo! Ja voittaa ravintoarvoiltaan kaupan sokeriset "marjajugurtit" 6-0.

- Nakkeja, "Kaupan lihapullia",  Viiliksiä, Flora Vanilja kastiketta ja Paula vanukkaita - Nämä ovat 8-veen toiveita, joita aina välillä ostamme. Flora Vanilja kastikeesta tykkään kyllä itsekin marjojen joukossa ja on ollut hyvä vaihtoehto esim. jäätelölle.

- Kastikkeita ym- ...osterikastiketta, vietnamilaista maustekastiketta, sitruunamehua, viikunahilloa, kinuskikastiketta, rypsiöljyä ja omega 3 öljyä. Osterikastiketta olen käyttänyt wokeissa, sitruunamehua juon aamuisin, kinuskikastike ja viikunahillo ovat taas jäänteitä Noshin kutsuilta...Omega 3 ja nimenomaan öljy muodossa on taas päivittäinen rutiini.

puhdas ruokavalio, bloggaajan jääkaappi
keitetyt kananmunat
voi
tofua
... ja miehen osasto!

Sitten haluan vilauttaa vielä muutaman kuvan kuiva-ainekaapistamme! Uusin innostukseni on Voimaruuan Proteiini- pähkinä - siemen sekoitus, joka ei sisällä protskujauheille tyypillisiä lisäaineita eikä muuta härpäkettä, vaan on valmistettu erilaisista siemenistä, manteleista ja pähkinöistä! Nyt mulla on kokeilussa maku vanilja, mutta myös aikaisempi maku suklaa oli todella jees! 

Toinen kiva löytö kuiva-aine kaappiin ovat olleet riisinuudelit, huippu korvike mm. pastalle tai perus nuudelille, jos haluaa vältellä/ pitää vehnän syönnin minimaalisena. Niin ja toi maapähkinä voi, ihanaa esim banaanin kanssa! Kokeilkaa! Sisältää vain maapähkinää & ripauksen suolaa!

voimaruoka
riisinuudelit

Pakkasesta meiltä löytyy aina marjoja, joita syömme päivittäin ja paljon. Fiksua olisi kerätä itse, mutta millä ajalla? Nämä pensasmustikat Citymarketista on kuin pieniä namusia! Ehkä hieman hohtoa niistä vei tajuamani totuus, että ko. marjat on roudattu tänne Chilestä saakka.

Rahaa ruokaan meillä uppoaa kyllä melkoisesti ja aika-ajoin mietin, onko siinä mitään järkeä. Tulen lopulta kuitenkin aina siihen lopputulemaan, että olemme saaneet terveelliseksi kokemamme ruokavalion kautta niin paljon hyvää elämäämme, terveyttä ja energiaa päiviimme, että haluamme jatkaa samalla linjalla.

Kun huolehtii, että on aina, riittävästi ja monipuolisesti erilaisia terveellisempiä vaihtoehtoja tarjolla, muuttuu parempien valintojen teko rutiiniksi. Rutiini ei haasta meitä joka päivä miettimään, että mitä kannattaisi syödä.

Ja olemme me kyllä Suomessa melkoisen etuoikeutettuja, kun meillä on mahdollisuus tällaiseen valikoimaan ja hifistelyyn ruuan kanssa. En ole aina ollut elämäntilanteessa, jossa olisin voinut taloudellisesti panostaa ruokaan näin paljon, mutta nyt kun voin, teen sen mielelläni.

Mutta miltä ajatukseni ruuasta kuullostavat sinun korvaasi? Olisi myös kiva kuulla, jos inspiroiduit kokeilemaan jotain uutta ruoka-ainetta postauksen pohjalta ♡

- Vilma