hyvinvointi

Sokeriton tammikuu

Starttasin vuodenvaihteen kunniaksi haasteen itselleni: sokerittoman tammikuun.

Olen pohdiskellut sokerin pois jättämistä jo pidempään, joten uuden vuoden kunniaksi oli aika tehdä ryhtiliike. Tavoitehan olisi, että sokerittomuudesta tulisi elämäntapa, mutta mennään ensin tämä tammikuu.

Jos olet blogiani seuraillut, tiedätkin, että taidan olla aikamoinen sokerihiiri...pahimman koukun olen taltuttanut tässä vuoden sisään, mutta silti makeaa on tullut vedettyä aivan liikaa. Haastetta helpottanee, että olen karsinut piilosokerin ruuastamme jo aiemmin. 

Pari vuotta sitten pidin dieetin yhteydessä sokeritonta kolmisen kuukautta, mutta silloin olin liian ankara itselleni ja se kostautui. Uskon tällä kertaa koitoksen olevan helpompi, sillä lähestyn sitä eri vinkkelistä. Kolme vuotta sitten tein sen puhtaasti ulkonäkö syistä, nyt olen entistä kiinnostuneempi sokerittoman ruokavalion vaikutuksista hyvinvointiin.

Valmistauduin koitokseen lukemalla kaksi päivää sokerin haitoista ja listahan on lukematon. Sokeri vaikuttaa elimistöömme muutenkin, kuin lihottaen.

Sokeri muun muassa:

-Ruokkii syöpäsoluja

- Vaikuttaa neurologisesti: mm. muistiin ja keskittymiskykyyn heikentävästi

-Saa energiatasot heittelemään, sillä se nostaa verensokerin nopesti, jonka jälkeen verensokeri romahtaa ja yleinen vireystila laskee nopeasti

-Ylimääräinen energia muuttuu kehossa rasvaksi

-Heikentää hampaita

- Vanhentaa ihoa

-Aiheuttaa riippuvuutta

...ehkä jätän tämän listauksen tähän, sillä edellä mainitussa on jo riittämiin syytä pyrkiä eroon kyseisestä myrkystä. Odotan innolla kohoaako vireystilani ja saako sokerittomuus ihoni hehkumaan. Myös muutokset painossa kiinnostaa, mutteivat se ole pää syy sokerin pois jättämiseen. 

Tervetuloa sokeriton tammikuu <3 Tervetuloa terveellisempi elämä <3

Oletko sinä tehnyt uuden vuoden lupauksia? Mikä on sinun paheesi? Kiinnostaisiko sinua lähteä mukaan sokerittomuus haasteeseen? 

-Vilma

comments powered by Disqus