Gluteeniton

Chia-kookospuuro

Chiansiemenet turvotetaan kookosmaidossa tuorepuuroksi

Superfoodien ja raakaruokien osalta on tullut kokeiltua vaikka sun mitä, mutta kokeiluja ei ole tainnut pahemmin blogiin päätyä. Säännöllisen epäsäännöllisessä käytössä keittiössäni ovat kuitenkin chiansiemenet, joista teen erilaisia puuroja. Yleensä olen laittanut siemenet turpoamaan erilaisiin mehuihin tai ihan veteen, mutta nyt jostain tuli mieleen kookosmaito. Pieni ripaus sokeria ja vaniljaa mukaan, nam!

2 annosta 

  • 400 g kookosmaitoa
  • 8 rkl chiansiemeniä
  • 2 rkl sokeria
  • 1 tl vaniljatankoa myllystä

Mittaa kookosmaito puoliksi kahteen kannelliseen lasipurkkiin, lisää puolet muista aineksista per purkki. Sekoita tasaiseksi, maista ja mausta tarvittaessa lisää. Anna tekeytyä jääkaapissa seuraavaan aamuun asti. Nautiskele marjojen ja vaikka kookoslastujen kera.

Helppoa, hyvää ja herkullista. Suutuntuma chiapuurossa on yleensä melko "sammakonkutumainen", mutta tässä kookos pyöristää makuja ja koostumusta kivasti. Chiansiemeniä ei saa vedellä raakana, sillä ne turpoavat hirmuisesti ja voivat tukkia suoliston ja aiheuttaa muita ongelmia. Joten vähintään muutaman kymmenen minuutin, mieluummin useamman tunnin turvotus nesteessä tarvitaan alle. Yleensä laitankin puuron valmistumaan illalla jääkaappiin, jolloin se on aamulla käyttövalmista.

comments powered by Disqus