ruokavalio

Maidoton marraskuu

Tämähän on jo tuttu kaava: tipaton tammikuu, sokeriton syyskuu jne. Huomenna on marraskuun ensimmäinen päivä ja mikäs muu marraskuun haasteeksi sopisi, kuin "maidoton marraskuu"! Vajaa viikko sitten huomasin tämän haasteen Supermarket Survivalin facebook-sivulla ja päätin että tää on nyt miun juttu.

Tänä päivänä kuulee monesta suunnasta siitä, kuinka ruokavaliolla on suuri vaikutus moniin vaivoihin ja varsinkin suoliston hyvinvointiin tulisi kiinnittää huomiota. Suoliston kunto heijastuu ulospäin ja näkyy mm. ihon hyvinvoinnissa. Itse olen muutoksia jo tehnyt tässä kahden vuoden aikana, välillä ollut myös vähän aikaa maidoton, tuonut gluteenittomia tuotteita ruokavalioon ja ollut pidempiäkin pätkiä ilman sokeria. Ja aina huomannut, että olo on parempi. Nyt kuitenkin olen vähän liikaakin löysännyt ruokavaliosta ja vähän turhan helposti luisunut takaisin vanhoihin tapoihin.

Joten, vaikka ei pitäisi ajatella että ensimmäinen päivä kuukaudessa on just se hyvä päivä aloittaa, niin kyllähän se on myös sitä! Lähdetkö huomisesta alkaen kokeilemaan miun kanssa miten meille käy? Mennäänkö pää eellä puuhun vai pysytäänkö kerrankin suunnitelmassa? Mitä muutoksia saadaan kehossa aikaan ilman maitotuotteita? Mitä muutoksia sinä haluaisit saada aikaan? 

Miksi minä lähden tähän? Koska mulla on iho huonommassa kunnossa kuin koskaan (olen kyllä myös huono sitä hoitamaan ulkoisesti) ja myös siksi että haluan tietää onko sillä vaikutusta sairastamaani HS-tautiin. Ja siksi että uskon ruokavalion voivan auttaa moniin asioihin meidän elimistössä. Ja koska haluan voida paremmin.

Tässä näkyy miten on tuohon suun alapuolelle tullut tuollaista punaista röpelöä, eikä tämä kasvojen iho muutenkaan huippukunnossa ole.

Miten sitten aloitetaan? Mulla on aika helppoa tämä, koska käytän aika vähän maitotuotteita nykyään (ennen join litra kaupalla rasvatonta maitoa). Eli olen jo pystynyt niitä runsaalla kädellä vähentämään. Lähinnä käytän kahvissa maitoa, satunnaisesti syön jogurtin ja leivän päälle saatan laittaa juustoa. Mutta mikään niistä ei ole sellainen josta olisi vaikea luopua tai oikeastaan korvata. Nykyäänhän on paljon vaihtoehtoja maitotuotteille. Erilaisia kasvimaitoja, -kermoja, -jogurtteja yms. Ja esimerkiksi mantelimaitoa voi tehdä myös itse. Oikeastaan tässä on mahdollisuus lähteä tutkimusmatkalle kauppaan etsimään mitä kaikkea sieltä löytyykään. Tärkeintä on suunnitella etukäteen se, millä aion korvata jonkun tietyn asian ja on hyvä tehdä hieman tutkimustyötä etukäteen. Ainoa asia joka minua mietityttää on voi. Voinko käyttää Gheetä, koska siitä on kuitenkin poistettu maitoproteiini? Vai pitäisikö olla täysin ilman? Jokainenhan itse päättää miten tätä noudattaa, mutta sitä mietin että jos käytän sitä, niin voinko sanoa olevani silloin maidottomalla ruokavaliolla? Tätä pitää tutkia ja kerro sie mulle jos tiiät! Minä ainakin otan tämän haasteen vastaan innolla ja sillä asenteella että tuon ruokavaliooni myös jotain uusia kokeiluja.

Huomenna se alkaa! Kohta lähden kauppaa seikkailemaan ja ostamaan jotain muutamalle ensimmäiselle päivälle. Ja jos lähdet messiin, niin postaile ihmeessä kuvia Instagramiin #maidotonmarraskuu!

Minua vähän kyllä houkuttaisi myös jättää gluteeni ja valkoinen sokeri pois samalla kertaa, mutta jätetään se nyt vielä vähän muhimaan. :D

Ihanaa marraskuuta ihan jokaiselle! <3

comments powered by Disqus