kaamosfightback

Hyvää oloa myös kaamoksen keskellä

Jaksaminen on monella koetuksella vuoden pimeimpään aikaan. Tuntuu, että aurinko on hylännyt meidät kokonaan ja on pelkästään pimeää. Iho on kalpea, ja väsyttää. Ne muutama tunti päivässä, kun "kuuluisi olla valoisaa", taivaan peittää harmaa paksu huntu. Tämä on keholle ja mielelle haastavaa aikaa. Kevääseen on vielä ikuisuus ja monen mielessä liikkuu ajatus, miten tästä taas selvitään.

Houkutteleeko syksyn pimeys jäämään peiton alle? Laiskottaako? (Kuva Pixabay) Sängynpohjan gravitaatio tuntuu voimakkaammalta.

Harmaan hunnun kahleissako?

Itse päätän aina iltojen pimetessä syksyllä, että tänä vuonna en anna pimeyden vaikuttaa mieleeni. Tämähän on luonnollista. Auringon säteily jakautuu hyvin epätasaisesti maapallon kaarevalle pinnalle. Napa-alueilla säteily kohtaa maanpinnan viistosti ja sen lisäksi napa-alueet ovat talvella kallistuneena auringosta poispäin. Ja Aussit saavat surffata jouluaattona ihanissa helteissä. Lucky guys! Vakaasta alkusyksyn päätöksestäni huolimatta, saa tässä itse kukin taistella pysyäkseen virkeänä ja positiivisena. Mutta taistellaan ja nujerretaan se orastavakin alavireisyys, eikö? 

Kaamosaikanakin voi tehdä kivoja juttuja. Omatkin mieluisimmat tekemiset on tauolla kylmimpien ja pimeimpien kuukausien ajan, mutta ei keskitytä murehtimaan sellaista. Mieli on sellainen jännä juttu, jonka toimimiseen ja tiloihin itse voimme vaikuttaa sitä harjoittamalla. Kun muistutamme itseä siitä, että esimerkiksi  säätiloihin emme voi vaikuttaa, sille on turha antaa valtaa. Annetaan sen vain olla. Yritetään keskittää ajatuksemme johonkin positiiviseen. Kyllä sellaistakin löytyy. Aina. Omaa tapaa suhtautua asioihin ja elämän käänteisiin voi kehittää pienin askelin.

Aurinko, meillä on ikävä sua! (Kuva: Pixabay) Aussit tosiaan surffailee ja kylpee auringossa. Lucky guys! (Manly beach, kuva otettu pari vuotta sitten) Ei anneta harmauden saada kuitenkaan otetta meistä (Kuva: Pixabay) Australian aurinkokylvyssä

Paitsi muistelemalla kesää, haaveilemalla auringosta tai valittamalla sellaisesta, johon emme voi vaikuttaa, mitä muuta voimme tehdä säilyttääksemme hyvän vireystilan ja iloisuuden tunteen? Moni vannoo kirkasvalolampun nimeen. Pitäisi ehkä itsekin kokeilla. Onko sinulla kokemuksia sellaisesta?

Minkälaista polttoainetta elimistöösi tankkaat?

Olenkin jo maininnut, että terveellinen elämäntapa on minulle tärkeää. Ja nimenomaan tapa, ei mikään hetkelllinen innostus tai kuuriluonteinen pyrähdys. Sen ylläpidon merkitys korostuu jos meinaa väsyttää. Itse olen aina syönyt ja elänyt terveellisesti. Koskaan en ole punninnut yhtään ruokaa tai laskenut kaloreita, en edes osaisi. Sellaista en lue terveelliseksi. Vielä noin viitisenkin vuotta sitten välttelin rasvoja, söin jopa jotain kevyttuotteita, treenin jälkeen vedin lisäainepommeja palautusjuomien muodossa ja rahka-mehukeitto oli perinteinen helppo välipala. Nuo kuulostavat tänäpäivänä omiin korviin vieraalta. 

Tyypillinen minun lounas/dinneri. Paljon ravintorikasta vihreää; mm.lehtikaalia ja pinaattia, selleriä, porkkanaa, kurkkua, granaattiomenan siemeniä tuomaan väriä ja ihanaa kirpeyttä, hyviä rasvoja, mm.avokado, pähkinöitä, hyviä öljyjä, lohta. Limeä lisään lähes kaikkeen. Ja joku kuvittelee, ettei terveellinen ole maistuvaa 😋 Manteli on hyvä ja helppo ravintolisä ruokavalioon korkean proteiini-, vitamiini-, hivenaine- ja kuitupitoisuutensa vuoksi. Unohtamatta sen hyvää rasvahappokoostumusta. Mulla kulkee aina pussi laukun pohjalla, mistä voi myös lisätä ruokaisuutta ravintolan salaatin sekaan tarvittaessa. Helppo nopea välipala esim.ennen treeniä tai metsäretkellä kätevä. Paras aamiainen, välipala, piristysbuusti milloin vaan. Vihersmoothie 😍

Ajat muuttuvat ja maailma muuttuu. Omat oivallukset ja tietämys uudistuvat tutkimusten ja tieteen kehityksen(?) myötä. Oma keho muuttuu, ja kaiken myötä muokkautuvat myös kulloinkin pinnalle nousevat ravintokäsitykset terveellisestä. Korostan edelleen, että en siis ole ravitsemustieteiden asiantuntija. En aio, enkä luonnollisestikaan koe asiakseni lähteä opastamaan ketään. Sivuan blogissani itselle tärkeää aihetta omien kokemusten muodossa. Koen ravinnon erittäin merkitykselliseksi oman jaksamisen kannalta, mutta siten, ettei se saa kuitenkaan hallitsevaa roolia elämässäni. Se on yksi osa siitä paljon puhutusta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Kun löydät sen oman hyvän olosi, et halua luopua siitä!

Suolisto on toiset aivomme. (Kuva Pixabay) Vitamiineilla virkeäksi Ja se liikkumisen ilo!

Suolisto on toiset aivomme. Vatsassa on 200 miljoonaa neuronia. Pidetään siitä huolta.

Itse noudatan gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota. En siksi, että se olisi trendi. En myöskään siksi, että minulla olisi todettu keliakia tai allergioita. Vaan siksi, koska aikaisemmin kärsin päivittäisistä kovista vatsakivuista ja vatsani oli jokaisen ruokailun jälkeen kuin olisin ollut kuudennella kuukaudella raskaana. Liioittelematta. Kokeilin monenlaista, pidin ruokapäiväkirjaa ja suolistoani tutkittiin. Kokeilemalla löysin minun keholleni sopivimman. Vatsaoireet hävisivät. Kehomielen lisäksi ihoni voi hyvin, ja samoin kaikki ylähengitystieoireet ja flunssat katosivat. Vireystilani, suorituskykyni ja kokonaisvaltainen hyvä olo tällaisella ruokavaliolla ja toki kaikella muulla itsestä huolehtimisella toimii. 

Olen seurannut viime aikoina mm. Tomi Kokon  ravitsemussanomaa, ja huomannut omien ruokailutottumusteni olevan hieman saman tyylisiä. Luonnollista ja puhdasta, yksinkertaista ja ravintorikasta, hyvää proteiinia ja hyvälaatuisia hiilihydraatteja kasviksista ja marjoista, monipuolista ja ehdottomasti hyvällä fiiliksellä. Haluan muistuttaa edelleen, että jokainen yksilö ja jokainen keho on omanlaisensa. Mikä toimii minulle, ei todellakaan ole totuus tai edes välttämättä hyvä valinta jollekin toiselle. Ravintotottumukset ja -suositukset aiheuttavat paljon keskusteluja ja myös kiistelyjä. Itse olen valinnut kuunnella omaa kehoani. Olematta millään tavalla asiantuntija, minulle riittää ne yksinkertaiset seikat, että oma olo ja mitatut arvot ovat huipussaan. Tärkeintä tämänkin suhteen on hyvä ja lempeän ystävällinen tasapaino. 

Värikäs ja maistuva aamiainen Porkkana-inkivääri-smoothie

Bulletproof coffee

Yksi asia, jonka haluan ehdottomasti jakaa kanssanne. Kokeile ainakin! Minulle tämä toimii ympäri vuoden, mutta etenkin syksyn pimeydessä tämä on ihan voittamaton aivojen herättäjä! Tämä paitsi herättää, saan virtaa ja hyvää energiaa moneksi tunniksi. Viimeiset pari vuotta olen aloittanut päiväni rasvakahvilla, joka tunnetaan myös nimillä Bulletproof coffee, voikahvi, voimakahvi, 5 am coffee, jne. En voisi kuvitella käynnistäväni päivää ilman tätä, ja myös yövuorojen jälkeisessä koomaa muistuttavassa olotilassa tämä on ehdoton pelastus! Jos et ole vielä kokeillut, suosittelen lämpimästi. Aloita käyttö kuitenkin hyvin varovasti ja pienillä määrillä.

Hyvälaatuista kahvia (itse käytän helpoimpana luomu-instant), MCT-öljyä, voita, kookosöljyä. Maca-jauhetta, kanelia ja cayennepippuria. Lucumaa voit halutessasi käyttää makeutukseen. Aivoille ja koko keholle energiaa useaksi tunniksi. Kun on enemmän aikaa, valmistan esim.Puhdistamon pakurikahvin pohjaksi. Muistathan pitää kiinni blenderin kannesta sekoittaessa kuumaa. P A R A S T A

Behind-the-scenes 

  • Panosta hyvälaatuiseen kahviin. Käytän itse arkisin luomulaatuista instant-kahvia, (myydään myös perusmarketeissa), joka mielestäni toimii hyvin. Puhdistamon pakurikahvi tai kahvi valmistettuna itsejauhetuista hyvälaatuisista pavuista on kuitenkin laadukkaampaa. 
  • MCT-öljyä (Medium Chain Triglycerisde eli toisin sanoen se sisältää keskipitkän ketjun rasvahappoja) ja kookosöljyä saa nykyään lähes kaikista hyvinvarustetuista ruokakaupoista. Luomuvoita (miel.suolaton) tai gheetä (kirkastettu voi). Itse laitan kutakin kolmea rasvaa noin ruokalusikallisen, en koskaan mittaa. Mutta aloittelija muista maltillinen käyttö alussa.
  • Sekaan halutessa 1 tl-1 rkl (maku- ja elimistön tottumuksista riippuen) hyvälaatuista macaa, oman maun mukaan cayennepippuria, halutessa kanelia (ceylon), makeutta tuovaa lucumaa ja miksei joulun alla ripaus kardemummaakin. 
  • Ainekset blenderiin ja sekoita 15-30 sek ajan. (Huom. Tarkistathan, kestääkö blenderisi kuumaa. Minun mallini ilmeisesti virallisesti ei. Kuitenkin kädellä kannesta voimakkaasti painaen ja vain yhden mukillisen kerralla valmistaen, säästyn kaapin ovien siivoamiselta).

Rasvakahvin tuomasta energiasta inspiroituneena rakensin oman version kurkumalatesta. Jaan oman reseptini seuraavassa postauksessa, tulkaapa kurkkaamaan! 

Lähetän halauksia ja lämmittävää energiaa lukijoilleni! 

❤️: Kristiina

Follow my blog with Bloglovin