uni

Uni. Hyvän elämän ykkösketjun pelaaja.

Hei rakkaat lukijani.

Taas on vierähtänyt luvattoman pitkä aika viime kirjoituksestani. Olen nyt kesän ajan haalarihommissa eli ihan perinteisesti maijan ratissa sinisessä virkapuvussa muutaman kuukauden. Kesällä on kiva olla enemmän ulkona ja kansalaisten parissa. Henkisesti tämä työ on vähemmän kuormittavaa kuin omani, ja vaihtelu on aina hyvästä.

Mutta, tämä fyysinen V Ä S Y M Y S. Olin jo päässyt unohtamaan mitä yövuorot, jatkuva valvominen, ja liian vähäinen ja/tai huonolaatuinen uni saavatkaan ihmiskehossa aikaan. Ja mielessä. En ole yksinkertaisesti tältä aivosumulta pystynyt tuottamaan tekstiä. En ole kyennyt oikein mihinkään. Tätä olotilaa, kroonista väsymystä, ei pysty kuvailemaan sanoin. Se vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti elämään, että ihan jokainen osa-alue kärsii. 

(Pixabay)

Batmanin rytmissä

Tällä hetkellä työnkuvaani kuuluu lähes poikkeuksetta tuplayövuorot joka viikko, eli kaksi 12 tunnin yötä putkeen pitkien päivävuorojen päätteeksi. Siinä öiden välissä pitäisi nukkua mahdollisimman pitkään, mutta se "pakkosaadanukuttua" -paine ei usein tuota kovinkaan hyvää tulosta. Lepopäivät, eli yövuorojen jälkeiset päivät menevät täydessä koomassa. Koko päivää ei voi nukkua, jotta saisi edes jotenkin käännettyä batmanin rytmin takaisin tavallisen ihmisen rytmiin.

Noina päivinä olen mieluiten täysin omissa oloissani, ilman minkäänlaista sosiaalista kontaktia. Työn pakottama eristäytyminen. Yövuoroja tekemättömille on vaikea yrittää selittää, miten voimakkaasti se krapulaakin kamalampi olotila vaikuttaa. Etenkin mielialaan. Minun sisäinen aurinkoni on noina päivinä niin paksun ja harmaan pilvikerrostuman takana piilossa, että välillä tuntuu että aurinkoni on sammunut kokonaan. En tunne itseäni noina päivinä.

Aivosumussa ei löydä puhuessa sanoja, tavarat putoilevat käsistä, itkettää helposti, vaikka samalla koko olo on turta. Jokainen vastoinkäyminen on potenssiin kymmenen. Jopa ruokakaupassa käyminen on vaativaa. Tuntuu, ettei siitä olotilasta selviä elossa. Kevyessäkin urheilussa tuntuu rytmihäiriöitä sydämessä ja kova treeni takkuilee vielä seuraavinakin päivinä. Noina päivinä vähän kaikki sakkaa, ja siksi en ole pystynyt kirjoittamaankaan. Erästä aikaerojen kanssa painivaa ystävääni lainaten; "Sosiaalisuus kaikkiin suuntiin on zero."

Minun ikipositiivisuus on todellakin koetuksella ja yleensä itselle harvinainen apeus meinaa noina päivinä saada otteen. En kyllä aio antaa periksi. Ja onneksi tämä on vapaaehtoista ja väliaikaista. Vaihtelu virkistää, ja pidemmät arkivapaat on sitten luksusta!

Pohdin, haluanko tästä edes kirjoittaa, kun synkistely ei ole osa minun elämäni menuuta. Mutta aitoon elämään kuuluu kaikki. Hyväksytään se kaikkinensa.

Säännöllinen ja riittävä uni on yksi hyvän olon välttämättömyyksistä. Konkreettinen muistutus sen puuttumisesta auttaa arvostamaan unen tärkeyttä ja vaalimaan sitä jatkossa mahdollisimman hyvin. Teille kaikille vuorotyöläisille, aikaerojen kanssa painiville, nukkumattomien vauvojen vanhemmille, muuten unettomille tai huonosti nukkuville; Myötätuntoni ja osanottoni. Ja kaikki muut, muistakaa myös hektisen elämän keskellä, miten tärkeässä ja merkityksellisessä asemassa uni on. Laadukas, tarpeeksi pitkä, akkuja lataava uni. Siitä ei kannata tinkiä.

Uni on yksi elämän perusedellytyksistä. Ilman ravintoa, nestettä ja hengitysilmaa ihminen ei selviä kauaa elossa. Erään tutkimuksen mukaan suurin osa terveistä ihmisistä selviää elossa kaksi kuukautta ilman ruokaa, mutta ainoastaan 11 päivää ilman unta. Ilman unta tervekin ihminen sairastuu. Keho ja mieli.

Uni palauttaa elimistön rasituksesta ja väsymyksestä, sekä tasapainottaa elimistön ja hermoston toimintaa. Uni on akkujen latausta koko elimistöllemme. Uni palauttaa henkisen voiman ja vireyden, ehkäisee stressiä, vahvistaa vastustuskykyä aktivoidessaan sairauksien ja tulehdusten torjuntamekanismeja elimistössä. Uni ylläpitää aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan tasapainoa. Se auttaa käsittelemään tunteita, ja ylläpitää muistin ja oppimisen edellytyksiä.

Unen puute ja masennus ovat tutkimusten mukaan vahvasti yhteydessä toisiinsa. Unettomuus aiheuttaa masennusta, ja masennus unettomuutta. Kierre on valmis. Lääkäreidenkin mukaan usein on vaikea määritellä kumpi on syy ja kumpi seuraus.

Early to bed and early to rise, makes a man healhty and wise. -Benjamin Franklin-

Suomen Mielenterveysseuran sivuilta seuraava kiteytys unen merkityksestä:

Unessa mieli käsittelee tietoa ja tunteita

"Mieli ja aivot tarvitsevat unta, joka poistaa väsymyksen, palauttaa vireyden ja havaintokyvyn sekä ylläpitää hyvää mielialaa. Uni on oppimisen ja muistamisen keskeinen edellytys. Sen aikana aivot ovat vapaat välittömistä virikkeistä, joten mielellä on tilaa käsitellä edellisen päivän tapahtumia ja tietoa.

Unessa aivot lajittelevat tietoa edeltävien päivien tapahtumista ja omaksutut asiat tallentuvat pitkäkestoiseen muistiin. Näin kaikkialta tulvivat virikkeet ja tieto voi jäsentyä mielekkäiksi, ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi.

Unen aikana mieli käsittelee myös tunteita, jotka usein päivän askareissa jäävät vaille huomiota. Alitajunta saa unessa tilaa työskennellä. Nukkuminen on näin myös mielikuvituksen ja luovuuden edellytys ja auttaa ihmistä sopeutumaan muuttuvissa tilanteissa." 

Uni on ruokaa aivoille. Kuva Pixabay

Hyvä uni hoitaa terveyttäsi

Terve aikuinen tarvitsee keskimäärin 7-8 tuntia unta vuorokaudessa. Luontainen unentarve vaihtelee yksilöittäin ja määräytyy pitkälti myös geneettisesti. Elämäntilanteet vaikuttavat myös unentarpeeseen. Tavallista rasittavampi työvaihe, fyysinen rasitus, sairaus tai suuri elämänmuutos lisäävät unentarvetta. 7-8 tunnin uni takaa parhaan suoriutumisen tehtävissä, jotka vaativat aivotyöskentelyä ja oppimista. Tehokkainta ja palauttavinta uni on kello 22-04 välisenä aikana. 

Uni on perusasia

Ainakin sen pitäisi olla. Vaikka unen merkitys tiedetään, nykyajan suorituskeskeisessä yhteiskunnassa on paljon viitteitä unettomuuden lisääntymisestä. Kiireen tunne ja osaamisen vaatimukset ovat kasvaneet. Täytyy olla tehokas. Täytyy ehtiä enemmän ja saada parempaa tulosta. Nykypäivän tietotyön lisääntymineen tarkoittaa myös enemmän aivotyöskentelyä. Silti nukkumaanmenoa myöhäistetään ja aamuisin noustaan yhä aikaisemmin ylös. Unen määrä jää liian lyhyeksi aivojen tarvitseman levon ja latautumisen kannalta. 

Hyvä uni, nukahtaminen ja unessa pysyminen on monen asian summa. Virkistävintä on syvä uni, jonka aikana elimistö poistaa energiankulutuksen kuona-aineita ja energiavarastot täyttyvät uudelleen. Syvässä unessa erittyy myös kasvuhormonia, jota aikuinenkin tarvitsee solujen korjaantumiseen ja uusiutumiseen. Myös hermosolut luovat uusia yhteyksiä.

Usein sanotaan että haudassa ehtii sitten nukkua. Njoo, niin ehtii, mutta siten ajattelemalla kärsii koko elämänlaatu. Ja saattaa se hautakin kutsua etuajassa. Vaikka usein tuntuu, ettei vuorokauden tunnit vaan riitä kaikkeen, ei yöunista silti kannata nipistää. 

Jatkuva unenpuute huonontaa vaativimpia aivotoimintoja, päätöksenteko vaikeutuu, ennakointikyky huononee, onnettomuusriski kasvaa, muistitoiminnot vaikeutuvat, vastustuskyky heikkenee, aineenvaihdunta häiriintyy ja ikääntymiseen liittyvien sairauksien vaara kasvaa. Väsyneenä tulee helposti myös syötyä liikaa, liikuttua vähemmän ja äksyiltyä enemmän. 

Paras tapa palautua liikunnan rasituksesta on kunnon yöuni. Muistot vahvistuvat unen aikana, joten muistijälki vahvistuu nukkuessa. Nukkuminen suojaa verisuonia alentamalla verenpainetta ja vähentämällä stressihormonin määrää. Hyvät yöunet kaunistavat, huonot rumentavat. Väsyneenä ihminen näyttää vähemmän terveeltä. Unenpuutteisella aivojen viestiliikenne ei enää kulje etuaivokuorelle. Univaje vaikuttaa tuhoisalla tavalla aivojentunteita ja rationaalisia päätöksiä sääteleviin osiin.

Pidetään hyvät välit Nukkumattiin, ja ollaan kiitollisia hänen vierailustaan joka ilta. Ei lintsata tai myöhästytä yöunilta (silloin kun se suinkin on mahdollista). Ollaan läsnä, päästetään irti ja lataudutaan rentouttavassa unimaassa. 

Lähteet: Terveyskirjasto.fi, hyväterveys.fi

Bulletproof-kahvi/rasvakahvi/5am coffee on ollut entistäkin tärkeämmässä roolissa väsyneelle minulle. Kiitollisena sen keksijöille ☕️

Akut lataukseen ✔︎

Tätä kirjoittaessa istun junassa. Matkalla halki kauniin kesäisen Suomen. Olen menossa latailemaan omia akkuja Lappiin. Jo junan ikkunasta näkyy kauniita rauhoittavia maalaismaisemia. Karistin Helsingin pölyt ja kiireet taakseni, ja olen lähes liikuttuneessa tilassa ajatellessani että pian saan herätä metsästä. Saan viettää viikon lumoavan kauniissa Lapissa.

Matkalla Lappiin. Parasta ❤︎

Kulutin lähes kaikki lomarahani parannellessani retkeilyvarustustani. Vanha makuupussi oli liian kylmä ja painava, maailmalla käyttämäni rinkka liian iso ja raskas, ja panostinpa thermo-makuualustaan, vettähylkivään tarppiin ja ultrakevyeen tyynyynkin. Vaelluskengät on puunattu, uusi teltta varattu kokeiltavaksi ja varavirtalähdekin päivitetty. Kerron näistä seuraavassa postauksessa enemmän, kun olen niitä päässyt testailemaan luonnossa.

Yöjunassa uneni jäi myös hyvin vajaaksi ja pätkittäiseksi. Sumuisilla aivoilla jatkoin matkaani määränpäähän Saariselälle junabussilla. Olisi ollut nopeampi lentää, mutta viimetingan varaajana lentoja ei enää ollut. Mutta sujui matka näinkin!

Tulevana yönä nukkumatilla on varmasti ihania tuomisia. Toivottavasti sinullekin!

Viikko metsässä on parasta juuri tähän hetkeen. Latailen akkuja luonnossa, hengitän, rauhoitun, voimaannun ja kohtaan jälleen oman itseni väsymyspanssarin alta. Pysähdyn hetkeen ja olen läsnä. Ensimmäiset minuutit tänään saavuttuani metsässä toivat hymyni takaisin, vaikka taivaalta tuleekin räntää. Näistä fiilistelyistä lisää sitten ensi kerralla. 

Tässä on kaikki hyvä ❤︎

Mitkä ovat sinun hyvän unen reseptisi? 

Ihanaa Juhannusta kaikille! Rentoutukaa ja ottakaa iisisti. Ja muistattehan, lomalla ei tarvitse olla tehokas ja suorittaa. 

❤️: Kristiina