D-vitamiini

Pimeä aika tulee taas - onhan sinulla D-vitamiinia kaapissa?

Lokakuulle käännyttäessä alkaa taas se jokasyksyinen laulu, kuinka D-vitamiinia pitää muistaa ottaa ja kuinka huonosti suomalaiset sitä syövät. Salkkareiden mainostauolla Orion ja Verman kilpailevat keskenään asiakkaista, ja (vain) tuhansien suomalaisten koteihin ilmestyy Minisun- tai Devisol- purkki. Vahvuudeltaan purkki on todennäköisimmin 10 mcg, tosin rohkeimmat ostavat viiskymppistä farmaseutin nikotellessa vieressä. Tuttu, jokavuotinen kuvio. Ja kaikesta hössötyksestä huolimatta suuri osa suomalaisista elää D-vitamiinivajeessa, joko syöden lähes hyödytöntä valmistetta tai kuvitellen saavansa tarvitsemansa vitamiinit syömästään ruuasta. Ja sitten ovat tietenkin ihmiset, jotka eivät välitä terveydestään, koska Kalle-ukkikin eli satavuotaaksi juomalla pullollisen viskiä päivässä. Ja tupakkaakin se poltti.

Mietin aluksi, että jättäisin tämän postauksen tekemättä. Ihan siitä syystä, että kuvittelin jokaisen saavan halutessaan D-vitamiinista laadukasta tietoa ihan vain avaamalla googlen, joten ajattelin etten välttämättä saisi kirjoituksellani tuotua lisäarvoa kenenkään elämään. Se kun tavallaan on kuitenkin se tarkoitus. Päätin kuitenkin varmistaa asian ja googletin D-vitamiinin tehtäviä ja vaikutuksia. Ja tuloksena oli aikamoinen sekametelisoppa! Suurin osa kirjoituksista tuntui pyörivän D-vitamiinin saantisuositusten ympärillä. Erilaisiin verkkokauppoihin oli kyllä helppo löytää. Onneksi (ja ilokseni) Terveyskirjastossa oli julkaistu pari vuotta sitten artikkeli, jossa asiaa käsiteltiin varmalla otteella kiihkottomasti ja viimeisimpään näyttöön nojautuen.

D-vitamiinin tehtävät lyhyesti:

  • Parantaa vastustuskykyä 
  • Välttämätön kalsiumin imeytymiselle suolistosta
  • Säätelee kalsiumin jakautumista elimistössä yhdessä parathormonin kanssa
  • Säätelee satoja geenejä, solujen aktivoitumista ja jakautumista  
  • Vaikuttaa lihasvoimaan ja sitä kautta fyysiseen suorituskykyyn
D-vitamiinia tutkitaan edelleen kovasti, ja sen käsitys sen merkityksestä on avautunut aivan uudella tavalla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Aiemmin siitä puhuttiin vain luuston kalsiumin määrän säätelijänä, mutta tällä hetkellä tutkitaan sen merkitysta erilaisten autoimmuuni- sekä verenkiertoelimistön sairauksien synnyssä. D-vitamiini onkin vähän kuin yleisterveyden tukipilari.


Minulta kysytään aika usein, että mitä D-vitamiinia tulisi käyttää, joten kokosin pienen muistilistan ostosreissua varten :)
  • Ensimmäinen ja tärkein asia: D-vitamiini on rasvaliukoinen ja tarvitsee siis rasvaa imeytyäkseen. Kierrä tabletit kaukaa ja osta öljykapselissa oleva valmiste niin varmistat, että syömäsi vitamiini pääsee perille asti.
  • Jos kapselien nieleminen tuottaa vaikeuksia, saa D-vitamiinia myös tippoina tai suusuihkeina.
  • Osta vahva valmiste niin säästät rahaa. D-vitamiinia ei ole pakko syödä joka päivä. 
  • Jos viilataan pilkkua, niin katso, että valmisteessa ei ole käytetty auringonkukkaöljyä. Onneksi nykyisin löytyy jo useita oliiviöljypohjaisia kapseleita.
  • Halvimmalla pääset, jos tilaat iHerbista. Kyseessä on amerikkalainen, hyvin suosittu ja luotettu verkkokauppa. Hinnat ovat noin puolet siitä mitä Suomessa, haittapuolena on ainoastaan pitkä odotusaika (noin kymmenen päivää). 

Itse tilaan käyttämämme D-vitamiinin iHerbista muiden tuotteiden ohella, Jos vitamiinit haluaa välttämättä ostaa Suomesta, niin laadukkaita valmisteita löytyy muunmuassa Pharma Nordilta, Biomedilta ja Bioteekilta. Mainitsemisen arvoinen on myös Nordic Health, joka on erikoistunut suoraan suun limakalvoilta imeytyviin vitamiineihin. Suusuihke on hyvä vaihtoehto, jos D-vitamiinin imeytyminen on epävarmaa esimerkiksi vatsaongelmien vuoksi. Kaikki linkit vievät Hyvinvoinnin tavaratalon verkkokauppaan, joka on hintatasoltaan edullinen ja tuotevalikoimaltaan laaja. Samoja valmisteita löydät todennäköisesti myös lähimmästä Lifesta, Sokoksen terveystuotteiden osastolta tai muista terveyskaupoista.


Iherbista löytää hyviä tuotteita edellä mainituilla kriteereillä. Itse tilaan yleensä jompaakumpaa näistä:


Kun sitten ollaan hankittu se laadukas ja hyvin imeytyvä vitamiinivalmiste kotiin asti, täytyy miettiä, että paljonko sitä sitten uskaltaisi ottaa. Varmin tapa säätää oma annostus on käydä mittauttamassa oma D-vitamiinitasonsa toimia sen mukaisesti. Kaikille tämä ei ole kuitenkaan mahdollista, joten hyvä tapa on laskea annostus oman painon mukaan kaavalla 1 mcg/painokilo. Sovella tätä ohjetta aina sataan kiloon asti. Jos päiväannoksesi olisi yli 100 mcg, suosittelen annoksen varmistamista verikokeen avulla. Verikokeesta mitataan D-vitamiinin varastomuodon eli kalsidiolin pitoisuutta, joka ilmoitetaan nanomooleina litraa kohti. Lukeman tulisi olla vähintään 75 nmol/l, tavoitteena olisi 80-120 nmol/l. Tällä tasolla saavutetaan D-vitamiinista saatavat hyösyt olematta lähelläkään toksisia lukemia.

Ja vielä eräs käytännön asia: D-vitamiinin määrä tuotteissa ilmoitetaan yleensä kansainvälisissä yksiköissä (KY tai IU eli international unit), mutta syöntiohjeistuksissa puhutaan mikrogrammoista. Yksi mikrogramma (mcg) vastaa 40 kansainvälistä yksikköä (ky), eli 100 mcg on sama kuin 4000 ky.

Jos sinulla heräsi kysymyksiä aiheesta, vastaan mielelläni :) Jos en tiedä vastausta niin koitan parhaani mukaan ottaa selvää.
comments powered by Disqus