Terveys

Rentunruusua lautaselle

Tähän aikaan vuodesta ei voi välttyä kuulemasta, kuinka metsät ja ojanpohjat ovat täynnä ruokaa. Villiyrttejä siis. Muistan monena vuonna ajatelleeni, että ainakin niitä nuoria nokkosia kerään ja teen niistä jotain... Mitä niistä nyt voikaan tehdä.

Tänä vuonna sitten unohdin koko nokkosfiksaation ja uskaltauduin kokeilemaan niinkin tuttua kasvia kuin maitohorsmaa. Maitohorsman soveltuvuudesta ruuanlaittoon on ollut paljon juttuja, ja sitä on verrattu ominaisuuksiensa puolesta jopa parsaan. Viikon verran olen testaillut sitä eri ruokiin ja olen koukussa :D Onhan se nyt kätevää kun voi aamiaismunakkaaseen hakea vihreät takapihalta..! :)


Olen laittanut sitä niin kastikkeiden sekaan kuin salaatinkin korvikkeeksi. Raakana sen maku tulee luonnollisesti paremmin esille. Näitä kuvia katsellessa voi myös todeta, että kokki on ollut aika kiireinen. Yhdenkään valmistukseen ei mene yli viittätoista minuuttia :D

Tofu-fetajuusto-horsmamunakas

Mitä kaapista löytyi, eli paprika-kesäkurpitsa-tonnikala-horsmamunakas (munat vielä matkalla pannulle)
Quorn-kuutioita, sipulia, tomaattikastiketta sekä punaisia linssejä. Ja sitä horsmaa :D

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, tässä on taas erinomaisen helppo tapa keventää ruokalaskua! Mukaan mahtuu vielä eilisillan pikaruoka, eli papupastaa, pestonjämät ja lenkilta poimittu puntillinen horsmaa ;)


Seuraavaksi otan työn alle voikukan. Olen maistellut niitä aina silloin tällöin, mutta laajempimittainen hyödyntäminen on vielä jäänyt... Nyt ollaan ainakin päästy hyvään vauhtiin!

Oletko sinä käyttänyt villiyrttejä? Mikä niistä on suosikkisi?

comments powered by Disqus