hyvinvointi

Salaisuus pinnan alla

Inspiroiduin kirjoittamaan tämän jutun, kun kävin I Love Me-messuilla HUR:n pisteellä rasvaprosentin mittauksessa, ja tulos oli aivan jotain muuta kuin mitä olin tottunut näkemaan kehonkoostumusvaa'allani (kiitos vain, Omron). Halusin kuitenkin vielä haastaa saamaani tulosta, ja otin yhteyttä Energiahileen yrittäjään Heli Kymäläiseen sopiakseni rasvaprosentin mittauksesta Biosignature-menetelmällä.

Miksi sitten ylipäätään kenenkään tulisi tietää omaa rasvaprosenttiaan? Eivätkö pelkkä painolukema ja vyötärönympärys riitä?

Vyötärönympärysmitta kertoo aika hyvin viskeraalisen eli sisäelimiä ympäröivän rasvan määrästä, mutta tarkkaa tietoa sillä ei saa. Vaaka taas kertoo paljonko ihminen painaa, muttei millään lailla erittele mistä lukema koostuu. Tämän vuoksi esimerkiksi painoindeksi on suuren lihasmassan omaavilla henkilöillä täysin hyödytön.

Rasvaprosenttia mittaamalla saadaan enemmän tietoa kehonkoostumuksesta, ja se voi toimia hyvänä motivaattorina elämäntapamuutoksessa, varsinkin jos samanaikaisesti lisätään voimaharjoittelua, joka lisää lihasmassaa. Tällöin pelkän vaa'an tuijottaminen voi turhauttaa, kun kaikki muutokset eivät näy numeroissa. Tottakai muutoksia havaitsee myös peilistä ja vaatekoon muutoksista, mutta tarkkaa tietoa nekään eivät anna.

Tanita-laitteella tehty mittaus, joka minulle suoritettiin ensimmäisenä, kertoi rasvan ja lihasmassan kokonaismäärän lisäksi myös erittelyn raajojen ja keskivartalon rasvaprosentista sekä lihasmassasta eri raajoissa. Vaikka tottakai tiesin mittaamattakin, että oikea käteni on vasenta vahvempi, vähän nauratti huomata, että siinä on tosiaankin myös sata grammaa enemmän lihasta! :D Määrä voi kuulostaa aluksi pieneltä, mutta noin pienessä kehon osassa ero saisi olla pienempi. Tiedänpähän jatkossa (vielä enemmän) panostaa vasemman puoleni vahvistamiseen.

Biosignaturessa näkökulma on toisenlainen. Siinä käytetään pihtimittaria, joka kertoo rasvan määrän millimetreinä. Mittaus tehdään kahdestatoista eri kohdasta, jotka kertovat kehon hormonitoiminnasta. Rasvahan kertyy ihmisillä eri paikkoihin johtuen juurikin hormoneista.

Mittauksessa käytettävät pihdit


Mittaus vahvisti messuilla saamaani tulosta ja todisti, että rakas vaakani saa jatkossa mittailla vain painoa, siinä oleva kehonkoostumusmittausominaisuus (mikä sana!) on pelkkä vitsi.

Sitten niihin tuloksiin:


Aluksi Tanita-laite ilmoitti mittauksen perustiedot, eli painon, kokonaisrasvaprosentin, lihasmassan osuuden sekä rasvan, veden ja luumassan kilogrammoina.


Seuraavalla sivulla oli tietoa kehon perusaineenvaihdunnasta ja määritelty viskeraalisen rasvan määrä. En nyt spekuloi enempää, kuinka tarkkana tätä arvoa voi pitää, mutta olin tuloksesta erittäin mielissäni :)


Kolmas sivu näytti vielä uudelleen osan jo ensimmäisella sivulla nähdyistä tiedoista, sekä alimmaisena "kehon metabolisen iän" :D Voi kun se näyttäisi naamassakin tuolta! :'D

Viimeisellä sivulla oli tarkempi analyysi eri raajojen ja keskivartalon rasva- ja lihasmääristä.

Biosignature-analyysi antoi myös hyvin yksityiskohtaista, mutta erilaista tietoa.


Rasvaprosentit olivat lähes samat, tuossa kuvassa olevassa sinisellä korostetussa lukemassa näkyy kymmenen pisteen lukema, josta puuttuu vielä etu- ja takareisien pisteiden määrä. Niiden yhteenlasketuista millimetreistä lisätään  tuohon 15,3% 10 prosenttiyksikköä, jolloin tämän mittauksen tulos on 19,3%.

Mittauspisteet näkyvät tärkeysjärjestyksessä niin, että ykkönen on se, missä rasvaa on eniten. Kolme tärkeintä pistettä näkyy korostetusti, ja niiden mukaan voi miettiä omia elintapojaan. Minulla tärkeimmäksi pisteeksi nousi takareiden piste, joka kielii suoliston ja maksan ongelmista. Tämä voi Helin mukaan olla myös jäänne e-pillereiden syönnistä, silloinhan tuollaista tiukkaa rasvaa oli kaikkialla reisissä. Muutokset tapahtuvat hitaasti, varsinkaan kun tuota rasvaa ei ole millään määrätietoisella ruokavalio/treeniyhdistelmällä yritetty poltella pois.

Toiseksi tärkein piste on lantio eli tutummin jenkkakahva :) Lantiolle kertyvä rasva kertoo hiilihydraattien määrästä ruokavaliossa, toisin sanoen näillä treenimäärillä voisi jättää herkuttelut vähemmälle.  Kolmas piste on navan seutu. Navan ympärille kertyvä rasva kertoo stressin aikaansaamasta kortisolin erityksestä. Tämä piste tulee varmasti imuroimaan rasvaa niin kauan kuin teen yötyötä, joka luonnollisesti aiheuttaa stressiä elimistölle. Tässä kohtaa huomautan, että stressistä puhuttaessa ei välttämättä tarkoiteta henkisen ahdistuksen tai kiireen kaltaista tilaa, vaan myös esimerkiksi vajaaravitsemus tai muu epätasapaino on elimistölle stressitila.

Lopuksi hyvä uutinen: blogin lukijoille on tarjolla kymmenen prosentin alennus Energiahileen palveluista koodilla grey, kun varaat ajan joulukuun 20. päivään mennessä :) Lisäksi käynti tulisi sopia tammikuun loppuun mennessä.

Niin, ja paljonko Omronin vaaka sitten ilmoittikaan rasvaprosentiksi? 26,7%! Pieni ero :D

Mitä ajatuksia rasvaprosenttiasia herättää sinussa? Onko se täysin turhaa puuhaa vai rutiininomainen osa kehityksesi seurantaa, tai ehkä jotain siltä väliltä?
comments powered by Disqus