Tapahtumat

Slap-seminaari muistutti yrittäjiä markkinoinnin tärkeydestä

Mikä tekee tuotteesta halutun? Kuinka rakennetaan kansainvälisesti menestyvä brändi? Näihin kysymyksiin saatiin napakoita vastauksia torstaina, kun Slap-seminaari järjestettiin Joensuun kaupunginteatterissa.Tämän vuoden teemana oli markkinointi, jota jokainen luennoitsija lähestyi hieman eri näkökulmasta. Seminaariin osallistui runsain määrin joensuulaisia yrittäjiä eri toimialoilta.

Opin päivän aikana ainakin sen, että sanonta "hyvä tuote puhuu puolestaan" ei enää riitä. Puskaradion viesti ei kanna tarpeeksi kauas. Markkinointi on välttämätöntä, jos haluaa erottua joukosta. 

Anne Korkiakoski

Ensimmäinen luennoitsija, Anne Korkiakoski, latasi pöytään tiukkoja faktoja suomalaisten yritysten ongelmista markkinoinnin suhteen ja vertasi tilannetta rakkaaseen länsinaapuriimme, joka on näköjään tässäkin asiassa muutaman vuoden (vuosikymmenen) edellä. Markkinointi tulee nähdä investointina, ei kulueränä. 

Jani Halme

Jani Halme kertoi hyvän tarinan merkityksestä markkinoinnissa. Elokuvavertaus osui ja upposi. Hyvässä tarinassa on aina kolme pääelementtiä: päähenkilö, sankari ja vastustaja eli tarinan pahis (olin vähän yllättynyt tuosta ajatuksesta erottaa päähenkilö ja sankari eri elementeiksi, mutta vertaus Taru sormusten herrasta -elokuvaan selitti kaiken).Kuinka tätä sitten sovelletaan markkinoinnissa? Kuluttajat asetetaan tarinan sisään sankarin rooliin, ja heidän tehtävänsä on auttaa päähenkilöä eli tuotetta menestymään. Visa vinkumaan siis. Lähtökohdat tallaiseen ovat erinomaiset etenkin silloin, kun halutaan markkinoida jotain eettisen ja ekologisen tarkastelun kestävää tuotetta (mieti vaikka kestovaippoja; tarinan pahis on tietenkin kertakäyttöinen geelitäytevaippa, joka täyttää kaikki kaatopaikat).

Kolmas ja viimeinen luennoitsija, emeritusprofessori Esko Valtaoja löi viimeisen naulan arkkuun sanonnalle "ennen kaikki oli paremmin". Itse en ole koskaan henkilökohtaisesti kaivannut punainen tupa ja perunamaa- tyylistä perisuomalaista idylliä. Myönnän kuitenkin, että olen välillä ajatellut jatkuvan terrorismiuutisoinnin keskellä maailman olevan kaoottisempi paikka kuin vaikkapa viime vuosisadalla. Kyllä, samalla vuosisadalla, joka tarkemmin mietittynä oli kaukana maailmanrauhasta. Luennon tärkein viesti oli asenteiden (ja faktojen) tarkastelussa: jos jatkuvasti keskitymme siihen, kuinka asiat ovat pielessä, valumme negatiivisen ajattelun kierteeseen. Lienee sanomattakin selvää, ettei sellaisesta seuraa mitään kovin hedelmällistä?

Luennoitsijat loppukeskustelussa. Esko Valtaoja kuvassa toinen vasemmalta.

Millaisia ajatuksia sinulle herää markkinoinnista? Osataanko Suomea ja suomalaista osaamista markkinoida oikeilla tavoilla?

comments powered by Disqus