Ruokaostoksilla

Valio, nyt saat piiskaa.

On asioita, jotka ärsyttävät minua suunnattomasti. Yksi niistä on harhaanjohtava markkinointi. Kuluvana vuonna Valio päivitti Oivariinia nykyaikaisemmaksi tuomalla markkinoille oliiviöljyyn tehdyn version. Välimerellisen vaikutelman lisäämiseksi rasia on sävytetty vihreäksi (koska oliivi) ja suolaus on tehty merisuolalla.



Kun ensimmäisen kerran näin mainoksen uudesta Oivariinista, ajattelin että onpa kiva. Meillekin voitaisiin joskus ostaa laiskana hetkenä valmista levitettä.

Tänään sitten kaupassa ohikulkiessani päätin vilkaista tarkemmin, mistä on kyse.


Ja niinhän siinä sitten kävi, että Valio antaa ymmärtää muttei ymmärrä antaa. Tuotteessa on oliiviöljyä hurjat seitsemän prosenttia! Oikeasti kyseessä on rypsiöljyn ja voin seos, jossa oliiviöljyä on mausteena. Niin, ei pääraaka-aineena.

Vielä oudommaksi tilanteen tekee se, että Valio voisi oikeasti markkinoida Oivariinejaan niissä käyttämänsä rypsiöljyn avulla. Koska sehän kuitenkin pitää suomalaisen tiellä yhdessä Reissumiehen ja maitotölkin kanssa..? Ehkä kyse on kuitenkin siitä. että (kuten kaikissa muissakin valmislevitteissä) käytetty öljy ei ole laadultaan aivan priimaa, joten sen läsnäolosta ei haluta tehdä niin suurta numeroa.

Mitä tästä opimme? Katso aina, mitä tuntematon tuote sisältää. Mainokset on tehty houkuttelemaan kuluttajia, ei tarjoilemaan päteviä faktoja tuotteesta. Eihän tuossa Oivariinirasiassakaan valehdella. Se vain ei kerro koko totuutta.

comments powered by Disqus