elämän

Dieetti, jolla syödään kotiruokaa - toimii!

Kuten tuhannet muutkin, myös minä aloitin dieetin uudenvuoden jälkeen - tosin ruokaremontti alkoi vasta maanantaina, sillä lomalla ei ollut aikomustakaan miettiä syömisiä. Tämän viikon olen kuitenkin noudattanut tarkasti ruokaremontti-ruokavaliota ja vähän salaa vaa'alla piipahtaneena voin todeta, että lupaavalta näyttää. Tämän postauksen kuvat ovat pääasiassa kännykällä otettuja, jotta voin seurata, mitä olen syönyt ja milloin, joten niiden laatu ei ole parasta ykkösluokkaa.


Ruokaremontin ruokavalio löytyi siis Ilonasta ja sen on laatinut koulutettu personal trainer. Olenhan lukenut erilaisista ruokavalioista, joita noudattamalla rasva palaa ja vatsa litistyy, mutta aina dieetit kaatuvat siihen järkyttävään määrään maitorahkaa ja proteiinijauheita. Arvostan kotiruokaa ja pelkästään se, että siskoni (jota ihailen suuresti) on mielettömässä tikissä ihan tavallista ruokaa syömällä, kertoo, ettei hifistely ole pakollista. Tämä dieetti onkin paras mahdollinen juuri siksi, että tällä syödään kaikkea kalapuikoista pinaattiin. Täytyy myöntää, että maanantaina olin kohtuullisen hämmentynyt siitä, että päivällisellä syötiin kalapuikkoja, koska olin varmaan alitajuisesti kuvitellut, että nyt syödään vaan niitä samoja ruokia; kuivaa kanaa ja jauhelihaa päivästä toiseen.

Olen tottunut syömään melko paljon jauhelihaa viikon aikana ja tiedän, että vähempikin riittäisi. Jauheliha on kuitenkin niin helppo raaka-aine; siitä saa nopeasti niin kastikkeen, lasagnen, lihapullat kuin makaronilaatikonkin. Vaikka syönkin 10 prosenttista naudan paistijauhelihaa, ei sitä tarvitsisi varmastikaan syödä niin paljoa viikossa - ja sitä tämä dieetti opettaakin, sillä viikossa sitä syödään kokolailla yksi paketti. Sen sijaan kalan määrä dieetillä on huomattavasti suurempi kuin mihin olen tottunut - ihanaa, koska rakastan kalaa ihan mielettömästi!

Kauppareissulla rahaa kului täysin saman verran kuin muillakin kerroilla. Meillä ei syödä valmisruokia (ellei valmishamppareita herkkupäivänä lasketa), joten raaka-aineiden monipuolinen ostaminen oli sinänsä tuttua. Kuitenkin kärriin kasaantui monen lihapaketin sijaan enemmän kasviksia ja hedelmiä. Annoskoot ovat luonnollisestikin pienempiä kuin aiemmin ja lautasella suurempi osa on kasviksia kuin lihaa. Käsittämätöntä, että yhdeksän lihapullan sijaan viisikin riitti oikein hyvin ja että 150 grammaa lohta onkin aivan järkyttävän iso määrä.

Olen aina pitänyt ruokien punnitsemista hölmöläisten hommana, mutta viikon aikana olen siihen itsekin pari kertaa sortunut - ja hyvä niin, sillä muuten olisin syönyt aiemmin mainitsemaani lohtakin paljon vähemmän. Tykkään kuitenkin siitä, että ruokavaliossa määrät on annettu "yksinkertaisesti". On paljon helpompi lastata lautaselle kolme kourallista kasviksia kuin 300 grammaa kasviksia ja viisi lihapullaa kertoo enemmän kuin 150 grammaa jauhelihaa.

Toistaiseksi aikaa ruokien, välipalojen sekä aamupalojen valmistamiseen on ollut hyvin. Onnekseni Mikko on tehnyt päivällisiä meille, koska voin vaan kuvitella sen makeanhimon määrän, jos alkaisin töiden jälkeen vielä lihapullia väkästämään. Karkkikaappikin varmaan kevenisi kummasti. En ole kuitenkaan kertaakaan lipsahtanut popsimaan karkkeja, vaikka mieli olisikin välillä tehnyt. Pepsi Maxia join lasillisen saunajuomana, mutta se sallittakoon, sillä parannus entiseen on jo nyt valtava. Tahdonvoimaa on kuitenkin kyselty, mutta ajatus siitä, että "lauantaina on lupa syödä vähän karkkeja" auttaa unohtamaan houkutukset ja jatkamaan samalla linjalla.

Miltä tällainen kotiruokadieetti kuulostaa? Ovatko muut aloittaneet viime vuoden kilojen karistamisen?

comments powered by Disqus