elämäntapamuutos

Edullinen personal trainer - hyvät kokemukset

Ensinnäkin kiitos ihanista kommenteistanne edelliseen postaukseen, ne todellakin lämmittivät mieltä <3 On hienoa huomata, että lukijoista löytyy samankaltaisia ihmisiä, jotka arvostavat samoja asioita ja asennoituvat elämään positiivisin mielin :)

Kaksi viikkoa sitten postiluukustani kolahti personal trainerini. (Kyllä, tämän päivän pt:t ovat hyvässä tikissä, kun tulevat luukun kautta!) Blogiyhteistyön merkeissä sain luettavakseni Vera Tammisen Ole itsesi personal trainer -oppaan, joka antaa naisille vinkkejä kehon muokkaukseen. Kirja ei suinkaan toimi personal trainerina sen paremmin kuin Tamminenkaan, vaan tarkoituksena on saada jokainen nainen toimimaan oman itsensä valmentajana. Kirja opettaa perusteet ruokailusta, liikunnasta ja levosta tsempaten lukijaansa tavoittelemaan unelmiaan.

 Kirjasta löytyy liikunnan, ruokailun ja levon perusteiden lisäksi myös yhdeksän kuukauden mittainen treeniohjelma, joka pitää huolen, että liikkuja tulee treenanneeksi monipuolisesti lihaskuntoa, kestävyyskuntoa sekä tehneeksi kehonhuoltoa. Kaikkiin treeneihin on olemassa tarkat ohjeet ja lisäohjeita löytyy nettiosoitteista, jotka kirjassa mainitaan aina treenien kohdalla. Nettimateriaalista pääsee esimerkiksi katsomaan videoita liikkeiden oikeasta suoritustavasta, jotta vältytään revähdyksiltä ja muilta haavereilta.



Suurin syy, miksi tykästyin kirjaan on ehdottomasti se, että kirja on kirjoitettu hyvässä hengessä, kokonaisvaltaista hyvinvointia ajatellen. Tamminen ei opuksessaan korosta sitä, että ihmisen pitäisi ulkoisesti näyttää mahdollisimman hyvältä voidakseen hyvin, vaan painotus on nimenomaan jokapäiväisessä jaksamisessa ja kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Kirja ei myöskään suosittujen treeniohjelmien tapaan käske tekemään kaikkia muutoksia kerralla - luopumaan lauantaikarkkipussista, lähtemään joka aamu lenkille tyhjällä vatsalla ja elämään muutenkin kurinalaisesti. Kirja tsemppaa hyvässä hengessä treenaajia eteenpäin kohti heidän omia tavoitteitaan.


 Kirjassa annetaan hyviä käytännön vinkkejä oman kehityksen seuraamiseen. Samoja keinoja käytetään varmasti oikeankin personal trainerin kanssa, joten miksemme käyttäisi niitä myös tsempatessamme itseämme. Kirjaan on koottu myös valmiiksi taulukoita, joihin omia tuloksia voi täydentää, joten esimerkiksi mittaustulokset eivät varmasti pääse hukkumaan eikä niitä voi kaunistella jälkeen päin.


Koska personal trainerin työhön kuuluu myös henkisen puolen valmentaminen, ei sitä ole tässäkään kirjassa unohdettu. Kirjassa on hyviä neuvoja siihen, miten motivaatio saadaan pysymään yllä vaikeinakin hetkinä ja miten liikunnalla sekä terveellisellä ruualla voidaan vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin. Nämä asiat ovat etenkin itselleni tärkeitä, sillä yleensä muutokset jaksamisessa tapahtuvat nopeammin kuin ulkoisessa olemuksessa tapahtuvat muutokset. Kokonaisuudessaan kirja valmentaa päättämään, että tästä se kuntoilu lähtee ja nyt toimin itseni valmentajana. Itsensä valmentajana toimiminen vaatii luonnetta ja päättäväisyyttä, mutta kaikkea ei suinkaan tarvitse päättää itse: myös tukiverkon merkityksestä on kirjoitettu taitavasti yhdessä luvussa. Tukiverkolla todellakin on merkitystä, ilman sitä täytyisi olla todella luja oma tahto tulosten saavuttamiseen.

Itselläni ei koskaan ole ollut personal traineria ja varmasti tuntisinkin itseni vaivaantuneeksi oudon ihmisen edessä treenatessani. Salilla olen hyvin tyytyväinen siihen, kun Mikko tulee keventämään tankoa, kun penkkipunnerruksessa on jäljellä ne viimeiset toistot, jotka jäisivät muuten tekemättä. Kuitenkin niidenkin tekeminen vaatii omaa tahtoa, jota tulisi löytyä myös muulloin, kun tankoa nostaessa - ruokakaupassa, karkkikaapilla, loskakelillä lenkkipolulla.. Siihen tämä kirja antaa kullan arvoisia neuvoja!

Onko kukaan teistä lukenut Tammisen kirjaa? Onko jokin muu kirja antanut teille lisäpotkua omiin suorituksiinne? :)

comments powered by Disqus