herkut

Näillä vinkeillä eroon sokerikoukusta!

Rakastan sokerinamuja, kirpeitä karkkeja, tulisia salmiakkeja ja raikkaita jäätelöitä. Voisin hyvinkin elää pelkillä sokeriherkuilla koko päivän, sillä ne jos mitkä vievät näläntunteen pois. Niin, näläntunteen, eivät niinkään nälkää.

Edellisessä postauksessa pohdin terveellisemmän elämän aloittamisen hankaluutta ja lupasin, että jaan teille vinkit, jotka ovat auttaneet ainakin itseäni vierottumaan makeanhimosta. Totean kuitenkin heti kärkeen, että lukiessani näistä vinkeistä, en uskonut niiden tehoon. Nyt täytyy myöntää, että tarkoin niitä noudattamalla sokerihimo katoaa kuin katoaakin. Vinkkejä on kertynyt matkan varrella monesta lähteestä, mutta mikäli haluaa lukea aiheesta, suosittelen Pirjo Saarnian Irti makeanhimosta -kirjaa, joka perehtyy aiheeseen hyvin laajasti.

#1 Tasainen ateriarytmi

Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, 3-4 tunnin välein syöminen on omiaan vähentämään makeanhimoa. Kun maha on täynnä, ei tee niin paljon mieli herkkuja - ja ainakaan niitä ei tule syötyä tyhjään mahaan!

#2 Syö herkkuja vain täysinäiseen mahaan

Itselleni tämä oli aivan uusi juttu; jos näläntunteen yllättäessä popsii suklaapatukan, sokerikoukku pahenee entisestään. Mikäli makeaa syö vain täyttävän aterian jälkeen, keho ei opi tahtomaan makeaa heti pienenkin nälän yllättäessä.

#3 Syö monipuolisesti joka aterialla

Väitteet siitä, että hedelmä on hyvä välipala, voidaan unohtaa. Hedelmä nostaa verensokeria ja pian on taas nälkä. Jokaisella aterialla tulisi kiinnittää huomiota monipuolisuuteen; aamupalaksi nautittu kaurapuuro marjoilla jättää helposti nälkäiseksi, mutta puuron ja marjojen sekaan heitetty raejuusto auttaa nälkää pysymään pidempään poissa.


#4 Syö hyviä rasvoja

En ole koskaan oikeastaan kiinnittänyt huomiota rasvojen laatuun, koska yhtä kaikki, rasvahan on huono juttu ja sitä pitää välttää. Saarnian kirja kuitenkin kannusti minua tarkkailemaan erilaisten rasvojen määrää ruoka-aineissa. Mikäli alle kolmasosa rasvasta on tyydyttynyttä eli pahaa rasvaa, tuote on vielä suhteellisen terveellistä. Näin on esimerkiksi pähkinöiden kanssa, joissa on paljon rasvaa, mutta lähes kaikki siitä on hyvää rasvaa.

#5 Unohda lohdutusjätski

Makeanhimo voi olla myös opittua, jolloin tietyissä tilanteissa alkaa tekemään mieli herkkuja. Itse ainakin rankan päivä jälkeen saatan ajatella "ansaitsevani kasan herkkuja", jolloin kaikki stressi unohtuu karkkien myötä. Näin ei vaan saisi käydä, koska sitten herkkuihin tukeutuu liian usein - aina on hyvä syy herkutella!

#6 Älä kanna karkkikippoa sohvalle

Saarnio neuvoo, että kaikki syöminen tapahtuisi pöydän ääressä, jolloin elokuvaherkuttelu jäisi vähemmälle. Itse en kuitenkaan usko tähän. Jos olen vakaasti päättänyt, että syön herkkuja vain kahdesti viikossa, haluan kyllä nauttia niiden syömisestä - vaikka se olisikin illalla sohvalla Jutan superdieettejä katsellessa.

#7 Syö herkkuja hyvällä omalla tunnolla

Kun herkuttelet, herkuttele. Älä pode huonoa omaatuntoa syömisestä, sillä silloin siihen jää helpommin koukkuun - kaikki kiellettyhän on kivaa. Älä syö liian usein, mutta aloita vähentäminen pikku hiljaa. Esimerkiksi itse yritän vähentää herkkujen syöntiä pariin kertaan viikossa, mutta Pepsi Maxin nauttimisesta näiden aikojen ulkopuolella en kanna huolta, kaikki aikanaan.

Onko teillä joitain muita hyviä vinkkejä? :)

comments powered by Disqus