kokemukset

Parhaat sporttisovellukset

Erilaisten liikunta- ja ruokasovellusten käyttäminen ei tee lihaksikkaaksi kuten ei aiheeseen liittyvän kirjallisuuden lukeminenkaan, sillä muuten olisin jo treenaamassa bikiniftness-kisoihin. Sovellukset kuitenkin motivoivat liikkumaan sekä syömään oikein ja niiden avulla voi myös opetella terveellisen elämän peruspilareiden hallintaa. Omasta puhelimestani löytyy kolme terveellisiin elämäntapoihin kannustavaa sovellusta, jotka ihan oikeasti motivoivat.

1. FatSecret

FatSecret on sovellus, jolla pystyy tarkkailemaan omia ruokailutottumuksiaan, kirjaamaan syödyt ruuat ylös ja laskemaan treenien aikana kuluneen energian. Sovellus on suomenkielinen, mikä helpottaa huomattavasti sen käyttöä - en periaatteestakaan lataa ulkomaalaisia treenisovelluksia, sillä yksiköiden muunnoksissa vähintään menee jokin pieleen. Usein myös kielitaitoni pettää ja sovelluksesta ei ole lopulta yhtään mitään hyötyä.

Sovelluksessa pystyy hakemaan eri ruoka-aineita niin kirjoittamalla niiden nimiä kuin skannaamalla paketin viivakoodin. Usein valittavana jokaiselle ruualle tai ainesosalle on jokin tyypillinen annoskoko, grammamäärä tai tietty koko. Esimerkiksi banaanit merkataan niiden pituuden mukaan, jauhot grammoina ja kaurapuuro tyypillisenä annoskokona. Toki näitä kaikkia kokoja pystyy muuttamaan sen mukaan, mitä on syönyt.

Sovellus laskee automaattisesti eri ruoka-aineista saadut rasvat, proteiinit, hiilihydraatit sekä suolan ja esittää ne numeroina, prosentteina sekä diagrammina. Näiden arvojen perusteella on helppo verrata määriä suosituksiin ja pohtia, miten ruokailutottumuksia pitäisi muuttaa, jotta arvoihin päästäisiin paremmin. Ruokien syöttämisen yhteydessä saattaa myös huomata, mistä niitä mystisiä kaloreita oikein tulee; itse hämmennyin esimerkiksi siitä, miten paljon kaloreita peruna sisältää!

Sovellukseen kirjataan myös liikkkumiset käytetyn ajan ja tehokkuuden mukaan. Tällöin sovellus laskee päivän aikana kulutettuun energiaan myös treenit. Kun sovellus ladataan, syötetään sille tiedoksi paino, omat tavoitteet ja normaalin päivärytmin mukainen arvio kulutuksesta (vähäinen, kohtalainen, hyvin fyysinen..) ja sovellus ilmoittaa, montako kaloria pelkkä perusaineenvaihdunta kuluttaa eli paljonko päivässä pitää vähintään syödä pysyäkseen hyvissä voimissa.

Tykkään sovelluksesta todella paljon, koska se on selkeä ja helppokäyttöinen. On myös motivoivaa nähdä, miten tulee syötyä ja liikuttua sekä miten paino vaihtuu. Ja mikä parasta, jos kaloreita on paljon saamatta, se muistuttaa syömään vielä illallakin, vaikkei olisi enää kova nälkä. Mikko varmaan välillä nauraakin mielessään, kun ilmoitan, että "200 kaloria on vielä syömättä, nyt täytyy hakea banaani ja pähkinöitä". Mutta toimii, ei tule syötyä ainakaan alle kulutuksen!

2. Sports Tracker

 Ärsyttääkö ketään muuta se, että lenkiltä tullessa ei ole hajuakaan, kuinka pitkä matka tuli käveltyä tai pyöräiltyä? Myös FatSecrettiin kävelynopeuden miettiminen on ollut haastavaa, sillä tiedän toki kävelleeni reippaasti tai rauhallisesti, mutta en sitä, olenko kävellyt 5km/h vai 6,5km/h. Tästä syystä olen ihan onnessani, kun löysin Sports Trackerin, joka mittaa lenkkien pituuksia sateliittien avulla.

Liikkumismuotoja on useita, mutta itse olen käyttänyt sovellusta tähän mennessä vain kävely- ja pyörälenkkien mittaamiseen. Positiivista oli myös se, että olen aina luullut olevani käsittämättömän hidas kävelemään kouluun, kun noin puolentoista kilometrin matkaan menee 25 minuuttia. Sovelluksen ansiosta koulumatkan pituudeksi hahmottuikin 2,3 kilometriä, mikä kyllä helpotti ajatusta itsestä kilpikonnana!

Sovellus myös tallentaa tehdyt lenkit ja vertailee niiden pituuksia ja kestoja toisiinsa. Sovellukseen voi asettaa myös viikkotavoitteen, joka tulee täyttää viikon aikana erilaisilla aerobisilla liikunnoilla. Paljon koukuttavia juttuja, jotka saattavat motivoida ainakin osaa liikkujista. Itselleni tärkein ominaisuus on kuitenkin tuo ajan ja matkan mittaaminen, sillä monesti unohdan myös katsoa kelloa lenkille lähtiessä ja tuo matkan mittaaminen, kuten aiemmin mainitsin, on ihan mahdotonta etenkin, jos kävelee jossain muualla kuin virallisilla teillä.

3. MealLogger


 MealLoggerin käyttö on viime aikoina jäänyt vähäisemmälle, mutta voin kyllä lämmöllä suositella sitäkin. Se sopii erinomaisesti esimerkiksi kaverin kanssa ruokailutottumusten tarkkailuun tai esimerkiksi ryhmälaihduttamiseen. Ainakin MealLoggerin ryhmiä selatessa löytyi useampikin laihdutus-/kiinteytysryhmä, joka oli suljettu ulkopuolisilta.

Tarkoituksena on siis ottaa kuvia omista syömisistään ja juomisistaan tai jakaa ne sanallisesti aikajanalle. Aikajanalta pystyy tarkastelemaan onko tullut syötyä säännöllisesti ja esimerkiksi juotua tarpeeksi vettä. Sovellus on englannin kielinen, mikä hieman omalla kohdalla hankaloittaa sen kaikkien toimintojen käyttämistä. Ilmeisesti tässäkin olisi mahdollista syöttää tietoja syödyistä lihoista, viljatuotteista, maitotuotteista ja muista vastaavista sovellukseen lisätiedoiksi.

Kuvista voi tykkäillä ja niitä voi kommentoida ihan kuin Facebookissa kuvia konsanaan. Kuvat voi joko pitää vain itsellään tai ne voi jakaa haluamilleen ryhmille. Myös käyttäjän pystyy piilottamaan siten, että sitä ei näe muut kuin sinä itse. Ihan käypä sovellus siis ruokailuvälien ja syötyjen ruokien tarkasteluun - eikä ole turhaa hifistelyä grammojen kanssa, jos pystyy kuvista katsomaan, onko tullut syötyä hyvin vai huonosti. 

Millaisia treenisovelluksia te käytätte? Oletteko kokeilleet jotakin näistä? :)

Jälkikirjoituksena; ketä muuta ärsyttää näin kevään tullen tämä Heilin-blogissa mainitsemani ilmiö, joka vie aika paljon intoa lenkkeilyltä yhtään missään:

Kuva: Sami Juvonen
comments powered by Disqus