elämäntapamuutos

RAV90 - ravintovalmennus

Ravintoneuvoja. Mitä sellaisella tekee, eikös kaikki osaa syödä ruokia, jotka maistuvat itselle? Ja jos ruoka-aineista haluaa tietää enemmän, niin kirjastothan ovat pullollaan kirjallisuutta aiheesta - ja netissä ne vasta suuret apajat aukeavatkin. Miksi siis lähteä ravintovalmennukseen?

Noin kuukausi sitten aloittelin artikkelin kirjoittamista terveellisistä grilliherkuista ja muistin, että eräs ystäväni opiskelee ravintoneuvojaksi. Hänestä ei tullut haastateltavaa juttuuni vaiheessa olevien opintojen vuoksi, mutta hänellä olikin minulta jotain ihan mielettömän jännittävää kysyttävää! Hän tiedusteli, olisinko innokas lähtemään hänen harjoitusasiakkaakseen ravintovalmennukseen, joka kestäisi kolme kuukautta!


Innostuin samalla sekunnilla asiasta aivan mielettömästi ja olisin voinut hyppiä ja pomppia ilosta, mutta ehkä se olisi junavaunussa herättänyt vähän liikaa huomiota. Intoilimme tulevan ravintovalmentajani kanssa aiheesta sitten yhdessä viestien välityksellä ja päätimme, että tapaisimme muutaman viikon kuluttua ja katsoisimme, millaisesta jutusta olisi kyse. Täytyihän tällaiseen tilaisuuteen tarttua, sillä ei näitä kävele joka päivä vastaan!

Ensimmäisellä kerralla olimme molemmat ihan täpinöissämme kaikesta tulevasta ja niimpä ryhdyttiinkin suunnittelemaan, millaisia tavoitteita valmennukselle asetettaisiin. Tärkeää oli keksiä kaksi keskeistä tavoitetta valmennukselle, joihin erityisesti keskityttäisiin. Omat tavoitteeni tälle 90 päivää kestävälle valmennukselle ovat muutaman ylimääräisen kilon tiputtaminen ja säännöllisen ruokailurytmin sisäistäminen. Säännöllisen ateriarytmin ansiosta napostelut toivottavasti jäävät myös vähemmälle ja seurauksena olisi onnistumisen kokemuksia projektista.



Ensimmäisellä viikolla miun piti pitää ruokapäiväkirjaa ja elää mahdollisimman normaalisti, jotta ruokailutavoistani saisi realistisen käsityksen. Kaikki mutustellut suupalat piti kirjata ylös seitsemän päivän ajan ja tällä hetkellä päiväkirja on arvioitavana ravintoneuvojallani. Sunnuntaina pääsemme käymään sitä yhdessä läpi ja aloittamaan epäkohtien korjaamisen - jännittävää, innostavaa, ehkä jopa vähän noloa, mutta varmasti antoisaa ja hyödyllistä :)

Päällimmäisenä huomiona tein omasta ruokapäiväkirjastani sen, että vaikutan tykkäävän Pepsi Maxista.. Join Pepsi Maxia joidenkin ruokien kanssa, saunajuomana ja toisinaan ihan janojuomanakin. Varmaan pääsen karsimaan sen juomista tulevien 90 päivän aikana, mutta sille täytyy sitten löytää jonkin korvaaja, koska täytyyhän kesällä juoda muutakin kuin vettä, jotta arvot pysyvät kunnossa - ehkä se on vissy, mehu tai joku muu, mutta eiköhän se pian selviä.

Toinen huomio oli, että mikäli päivän aikana ateriavälit venyvät liian pitkiksi, illalla iskee napostelun tarve. Tämä ongelma varmaan poistunee tahdonvoiman avulla ja tasaisen ateriarytmin ansiosta. Parastahan tässä on, että sen lisäksi, että muutokset tekevät hyvää minulle itselleni, haluan onnistua projektissa myös valmentajani kannalta. Tietenkin haasteet kuuluvat hänen tulevaan työhönsä, mutta olisi hienoa antaa myös hänelle onnistumisenkokemuksia samalla, kun saan niitä itse.

Ajattelin projektin edetessä jakaa kokemuksiani valmennuksesta ja kertoa edistymisestäni, joten tämänkaltaisia postauksia olisi luvassa myös jatkossa. Jos ruutujen toiselta puolelta löytyy ravintovalmennuksessa olleita, niin kuulisin mielelläni teidän kokemuksianne! :) Ja millaisia tuntemuksia tällainen projekti teissä muissa herättää; humpuukia vai hyödyllistä?

comments powered by Disqus