elämäntapamuutos

Ruokaremontin tuloksia vol. 1

Terveellisellä ja monipuolisella ruualla on mittaamaton vaikutus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Kerroin aiemmin ruokaremontti-ruokavaliostani, jolla syön tavallista kotiruokaa ja pyrin näin karistamaan ylimääräisiä kiloja sekä voimaan kokonaisvaltaisesti paremmin. Ensimmäinen ruokavaliota on takana ja en olisi kyllä koskaan uskonut sanovani tätä, mutta ravinnolla on ihan äärettömän suuri vaikutus kaikkeen. Tuo kommentti on kuulostanut korvissani lähinnä hölynpölyltä ja ruokavalioille houkuttelulta, mutta nyt olen sen omalla kohdallani kokenut todeksi.

Lauantaina oli miun herkkupäivä eli sain syödä kohtuudella karkkeja ja muita herkkuja sekä iltapalaksi itsetehtyä pizzaa. Voitte vain kuvitella, miten hyvältä kaikki tuo maistuikaan sen jälkeen, kun oli pyrkinyt paastoamaan kaikesta sokerista ja ylimääräisestä rasvasta. Tietenkin herkuttelu venyi vielä vähän sunnuntaillekin ja mussutin jäätelön ja muutaman keksin sekä joulutortun. Kuitenkin olin kokonaisuudessaan tyytyväinen viikkoon ja syömisiin - etenkin siihen, että retkahdin vasta viikonloppuna, kuten olin suunnitellut!

Valitettavasti yöunen laadussa ja yleisessä vireystilassa herkuttelun, vedenjuonnin vähäisyyden ja epäsäännöllisen ateriarytmin vaikutuksen huomasi välittömästi. Nukahtaminen oli illalla hankalampaa ja yöllä herätessäni oli vaikea nukahtaa takaisin. Tuntui myös, että ei oikein huvittanut ryhtyä mihinkään ajatusta vaativaan tehtävään - ja mikä oudointa, mahassa pisteli sunnuntain herkkujen syömisen jälkeen!

Ainakin nuo tuntemukset motivoivat tänä aamuna jatkamaan aiemmin valitulla tiellä, sillä tasaisella ateriarytmillä ja monipuolisella ruualla voin kokonaisvaltaisesti paremmin. Pidemmän aikavälin vaikutukset näen tietenkin vasta muutaman viikon päästä, mutta tällä hetkellä ainakin tuntuu, että tämä ruokaremontti on hyvä valinta. Ja dieetin tuloksista sen verran, että -0,8 kiloa tipahti viime viikon aikana ja kymmenisen senttiä lähti eripuolilta kroppaa leveyttä - olen kyllä tyytyväinen!

Söin myös tänään ensimmäisen kerran varmaan kolmeen vuoteen keittoa - siis jotain muuta kuin herne- tai pinaattikeittoa. En erityisesti tykkää keitoista, kalasoppa on hyvää, mutta muuten en ole niihin erityisemmin rakastunut. Tänään hämmästytin perheenjäseniäni lähettämällä kuvan miun lounaasta; lihapulla-pastakeittoa! Keitossa en tykkää siis lantuista, porkkanoista, perunoista enkä liemestä - lisuke yleensä kyllä kelpaa. Tämä keitto olikin jotain ihan muuta ja jotta tekin saatte nauttia siitä ihmeestä, tässä tulee valmistusohjeet!

Lihapulla-pastakeitto, 4 annosta (alkuperäinen ohje täältä)

1 litra vettä

1 lihaliemikuutio

4 dl pastaa

n. 300g pieniä lihapullia

200g tomaattia

1 oranssi paprika

1 purkki (250g) Valio Koskenalskija Ruokaa cheddarin makuisena

1. Kiehauta vesi ja lisää joukkoon pasta sekä lihaliemikuutio (itse laitoin vain puolikkaan välttääkseni liemen liiallisen korostumisen). Keitä kunnes pasta on puolikypsää.

2. Lisää joukkoon lihapullat sekä pilkotut tomaatit ja paprikat.

3. Anna kiehua, kunnes makaronit ovat kypsiä ja paprikat pehmeitä. Lisää lopuksi Koskenlaskija ja sekoita tasaiseksi.

Keitosta tuli kyllä hyvää; makaronilaatikon ja lihapullien sekoitus. Ensimmäisellä syöntikerralla se vielä olikin keittoa, mutta jääkaapin ja mikron jälkeen se muistutti enemmän pastaa ja niin pöytäseurani keksi, että laitetaampa siihen vielä ketsuppia mausteeksi - ja niin söimme keittoa ketsupilla..

Loppuun vielä ilmoitus arvonnan voittajasta; hyvinvointilahjapakkauksen voitti Catrih. Otan sinuun yhteyttä sähköpostitse. Kiitos kaikille osallistujille :)

Oletteko te huomanneet ruokavalion vaikutuksen hyvinvointiinne? Kenen muun soppalautaselta on löytynyt jotain muuta kuin perinteistä keittoa?

comments powered by Disqus