TFW - ainutlaatuinen tapa treenata

Luulitko, ettei kehonpainotreenillä voi saada tuloksia aikaiseksi? Kuvittelitko, että salilla tärkeintä on, miten paljon rautaa nousee penkistä? Tuntuuko, ettei huvita lähteä ryhmäliikuntatunneille tai salille, kun kaikki tuijottavat, miten treenaat? Training for Warriors Joensuu todistaa nämä väitteet vääräksi ja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi turvallisesti kannustavassa ilmapiirissä.

Puhelin soi aamupalaa syödessäni ja soittaja kysyy, haluanko lähteä testaamaan illalla treeniä Joensuun Training for Warriorsille. Harjoittelua sotilaille, mitenkäs minä siihen liityn? Nopean priiffauksen jälkeen ymmärrän, että kyse on monipuolisesta harjoittelumenetelmästä, joka on kehitetty alunperin Yhdysvalloissa ja jonka nokkahahmona tunnetaan Suomessa Elastinen. Päätin, että oli sitten koville treenaajille tai ei, minä lähden oikein mieluusti testaamaan sitä!

Kuvat: Sanni Koponen, @sannimariii

Joensuun Training for Warrions aukesi tänään, joten keskiviikkona olin tutustumassa treeniin hieman ennakkoon. Huristin Jukolankadulle ja talsin ystäväni kanssa TFW:n ovesta sisään. Katsoin treenisalissa hämmentyneenä ympärilleni, sillä pakokauhu meinasi iskeä nähdessäni kaikki nuo tangot, levypainot ja kahvakuulat - ehkä tulin sittenkin väärään paikkaan. Paikalla oli nuoria, ikääntyneitä, lihaksikkaita, hoikkia ja kaikkia treenaajia siltä väliltä. Pakokauhu livisti tiehensä ja jäin jännityksellä odottamaan, mitä tuleman piti!

Training for Warriors -ohjelma on lähtöisin yhdysvalloista, kun Martin Rooney alkoi käyttää menetelmää huippu-urheilijoiden treenaamiseen. Ajan kuluessa kuitenkin huomattiin, että menetelmä sopii kenelle treenaajalle hyvänsä ja toiminta alkoi laajentua. Training for Warriorsin luvataan polttavan rasvaa, kohottavan kuntoa, kasvattavan lihasmassaa sepä parantavan itsetuntoa. Harjoittelu on kokonaisvaltaista tekemistä, joka koostuu lämmittelystä, nopeus-, voima-, kestävyys- ja liikkuvuusharjoittelusta unohtamatta henkistävalmennusta ja ravintopuolta.

Tunti alkaa lämmittelyllä ja tuntuu heti, että porukassa vallitsee innostunut ja odottava fiilis tulevaa treeniä kohtaan. Lämmittelyn jälkeen siirrytään pääasiassa kehonpainolla tehtävään circuittiin. Katselemme ryhmäläisten kanssa toisiamme, että kuulostaa suhteellisen helpolta. Kun kierros on kulunut, voimme unohtaa aiemman ajatuksemme, sillä hiki virtaa ja syke on korkealla. Valmentajat kannustavat iloisina, neuvovat liikkeiden suorittamisessa ja saavat yrittämään yhä parempaa suoritusta. Circuitin jälkeen jäähdytellään, ja lopuksi lyödään käsiä äänekkäästi yhteen onnistuneen tunnin kunniaksi.

Voittajafiilis kasvoillani totean treenin olleen tehokas ja oikein onnistunut! Treeni oli nimenomaan sitä, mitä sen luvattiin olevan; jokaiselle sopivaa ikään, sukupuoleen tai ulkonäköön katsomatta. Yksi tärkeimpiä ominaisuuksia Training for Warriors -menetelmässä onkin, että jokainen voi tehdä sen juuri itselleen sopivalla tasolla. Ammattitaitoiset ja koulutetut valmentajat neuvovat jokaiseen liikkeeseen erilaisia suoritustekniikoita, joista voi valita itselleen sen sopivimman. Ja mikä parasta, erilaisia suoritustekniikoita saa käyttääkin - monesti tuntuu, että tavallisissa ryhmäliikunnoissa neuvotaan esimerkiksi kevennettyjä versioita ja sitten kuitenkin katsotaan kieroon, jos niitä käyttää. Tästä ei todellakaan ollut pelkoa näiden valmentajien kanssa!

Kävin keskiviikkona siis Hurrikaani/Circuit 2 -tunnilla, joka on osa koko viikon kestävää treeniohjelmaa. Viikon treeni näkyy salin seinällä ja se koostuu sekä sykettä nostattavista treeneistä, voimatreeneistä että kehonhuoltotreeneistä. Heti mieleeni tuli ajatus, että siinä on todella miellyttävä konsepti, jos haluaa esimerkiksi aikuisiällä aloittaa uuden liikuntaharrastuksen; samalla kuukausimaksulla saa valmentajien ohjaamat treenit jopa 20 kertaa kuussa. Valmentaja on aina paikalla treeneissä ja erityisesti esiin nousi tarkkuus suoritustekniikoista, sillä treenaamisen halutaan olevan tehokkuuden ja tavoitteisiin johdattavuuden lisäksi turvallista.

Mikä Training for Warriors -menetelmästä sitten tekee niin innostavaa? Se ei ole ryhmäliikuntaa eikä kuntosalitreeniä, vaan nimenomaan jotain juuri siltä väliltä. Treeni tehdään itsenäisesti ja omaan tekemiseen keskittyen kuten salillakin (ja voin kertoa, treenin lomassa ei todellakaan ehdi tiirailla, miten muilla sujuu, joten kukaan ei varmasti huomannut irvistystä miunkaan kasvoilla, kun alkoi voimat loppua!). Toisaalta ympärillä on parikymmentä kanssatreenaajaa, joten itselleni tuli kuitenkin vähän ryhmäpainetta jatkaa silloinkin, kun mukavuuskynnys alkoi ylittyä - ja se jos mikä on hyvä asia!

Joensuun Training for Warriors viettää avajaisiaan tänään ja huomenna, mutta he lupasivat, että koko helmikuun ajan, voit käydä veloituksetta treenaamassa yhteistreeneissä! Paikkoja pääset varaamaan esimerkiksi tästä.

Onko muita, jotka ovat kokeilleet kyseistä treenimenetelmää? Millainen treenimuoto on osoittautunut sinulle aikojen saatossa mieluisimmaksi? :)

comments powered by Disqus