jooga

Mitä Yin jooga on?

Koska jooga on iso osa elämääni, tulen täällä blogissakin puhumaan joogasta ja jakamaan vinkkejä harjoitukseen. Ajattelin, että hyvä tapa aloittaa on kertoa hieman siitä, mitä Yin jooga on. Joogasuuntauksia on lukemattomia ja uusia, mitä erikoisempia tyylejä (viimeisimpien joukossa olut-jooga - Haloo?!) syntyy viikoittain ja joogaharrastuksesta kiinnostuneen voi olla hämmentävää päättää mistä aloittaa. Kaikki joogatyylit pohjautuvat enemmän tai vähemmän klassiseen Hathajoogaan ja voidaan karkeasti jakaa dynaamiseen 'Yang' joogaan ja rauhallisempaan 'Yin' joogaan.

yin yang symboli

Yang jooga on dynaamista, usein hengityksen rytmissä virtaavaa harjoittelua, jossa kehoa voimistetaan ja venytetään ja edetään asteittain haastavampiin asentoihin. Tällaista harjoittelua on mm. Vinyasa Flow, Hatha jooga, Hot jooga, Ashtanga jooga ja Iyengar jooga. Se, miten dynaaminen tunti on, miten paljon hiki virtaa ja miten paljon mukana on hengitysharjoituksia, meditaatiota ja rentoutusta riippuu paljon ohjaajasta.

Yin jooga on hiljainen harjoitus, jossa lattialla istuen tai makuulla tehtäviin jooga-asentoihin 'asanoihin' pysähdytään useiden minuuttien ajaksi. Yin joogassa lihakset pysyvät rentoina ja asentojen vaikutukset pääsevät kehon syvempiin kudoksiin: sidekudoksiin, nivelten alueelle ja kehon fascia-verkostoon. Kyseessä ei siis ole lihasten syvävenyttely, koska lihasten annetaan levätä, vaan ennemminkin syvältä venyttäminen. 

Maailmassa, jossa on totuttu saavuttamaan tuloksia yrittämällä ja puskemalla

Yin joogan fyysiset ja henkiset hedelmät korjaa hän, joka antautuu Olemaan.

yin jooga Ammeri Kankaisto

Yin jooga lisää liikkuvuutta.

Kun olemme stressaantuneita, emme liiku tarpeeksi tai harrastamme vain 'yang' liikuntaa, sekä luonnostaan iän myötä kehoon kerääntyy kroonista jännitystä fascia-kudoksen supistuessa ja paksuuntuessa, usein erityisesti lantion, alaselän ja hartioiden seutuvilla. Yin jooga pureutuu näihin syviin jumeihin ja lisää kehon syvien kudosten liikkuvuutta. 

Yin jooga saa energian kiertämään

Yin joogan taustalla vaikuttaa joogaperinteen lisäksi kiinalaisen lääketieteen teoria ja taolainen filosofia. Asennot stimuloivat kehon meridiaaneja, eli energiakanavia, ja harjoitusta voisikin verrata akupunktio-hoitoon. Yin jooga saa energian virtaamaan vapaammin kehossa, tukien tärkeiden sisäelinten toimintaa, kehon luonnollista puhdistumista ja paranemisprosesseja.

Yin jooga kutsuu hiljentymään

Yin jooga on hiljainen, meditatiivinen harjoitus. Kun keho pysähtyy, myös mielen on mahdollista lähteä hiljentymään. Harjoituksessa pysähdytään sille rajalle, jossa kehon jännitys ottaa vastaan ja pysähdytään hengittämään kehoon rentoutta ja pehmeyttä. Usein asento vie oman mukavuusalueen rajoille ja mieli lähtee poukkoilemaan sinne tänne. Asennoista muodostuukin tila, jossa oman kehon ja mielen tuntemuksia voi lähteä tarkkailemaan ja tunnistamaan. Kun karanneen huomion palauttaa yhä uudelleen hengitykseen ja kehon tuntemuksiin, voi vähitellen lähteä rauhoittumaan ja nauttimaan siitä, että saa vain olla; ilman vaatimuksia, ilman suorittamista, ilman yrittämistä.

Yin jooga lisää myötätuntoa

Hiljentymisen, kehon kuuntelun ja mielen rauhoittumisen kautta on mahdollisuus lisätä tietoista läsnäoloa tässä ja nyt. Yin joogassa ei pyritä täydelliseen asentoon vaan tunnistetaan miten jokaisella harjoituskerralla keho on ainutlaatuinen ja kunnioitetaan sen tarpeita. Usein harjoituksen alkutaipaleella koetaan turhautumista ja kärsimättömyyttä, kun oman kehon jännittyneisyys ja kankeus nousee esiin. Harjoitus on kuitenkin mahdollisuus tulla sinuiksi oman kehon kanssa, oppia kuuntelemaan sen viestejä ja suhtautumaan kehoon ja myös mielen liikkeisiin myötätunnolla ja kiitollisuudella. Matolla voi kohdata itsensä juuri sellaisena kuin kullakin hetkellä on ja tulla kotiin omaan kehoon, antaen itselle mahdollisuuden eheytyä.

Yin jooga tuo tasapainoa

Elämä on usein kiireistä, suorituskeskeistä ja vaativaa. On tärkeä pitää huolta omasta kehosta ja mielestä. Jos kuitenkin kiireisen elämän keskellä harrastaa vain aktiivista liikuntaa, jää se kehon- ja mielenhuollon toinen puoli huomioimatta. Milloin viimeksi pysähdyit? Milloin kuuntelit, mistä se alaselkäkipu saattaa johtua, etkä vain laittanut kylmägeeliä ja jatkanut menoa? Milloin annoit itsellesi luvan palautua, vain Olla? Aivan kuin Yin&Yang -symbolissa on kaksi toisiinsa kietoutunutta voimaa, niin myös omassa elämässämme on aktiivisuuden ja levon aikoja. Aina ei tarvitse suorittaa tai painaa kehon ja mielen viestejä väsymyksestä pois kahvikuppivuorien ja energiapatukoiden avulla. Sinulla on lupa pysähtyä, se kannattaa <3

yin jooga Ammeri Kankaisto
comments powered by Disqus