hyvinvointi

5 VINKKIÄ ENERGISEMPÄÄN ARKEEN

Arki saattaa joskus tuntua puuduttavalta ja väsyttävältä vaikka monesti nautimme juuri niistä arjen pienistä hetkistä eniten. Olen miettinyt miten omasta arjesta saisi vielä mieluisampaa ja energisempää, että jaksaisi tehdä enemmän ja olla läsnä paremmin läheisille.

Kokosinkin omat vinkkini energisempään arkeen, jotka ovat auttaneet minua jaksamaan paremmin välillä hektisenkin arjen pyörteissä.

1. Liikunta ja ulkoilu

Niinhän sitä sanotaan, että liikunta on lääke ja niin se tavallaan on, ainakin itselle. Oon ainakin itse saanut liikkumisesta paljon energiaa ja hyvinvointia. Etenkin ulkona ja metsässä liikkuminen saa mielen rentoutumaan aivan eri tavalla kuin vaikka kuntosalilla treenatessa.

Monesti työpäivän tai huonosti nukutun yön jälkeen ei huvittaisi lähteä liikkumaan mutta miulla se on auttanut kun on mennyt lapsen kanssa ulkoilemaan. Me käydään monesti kävelemässä metsässä pururadalla ja siellä aika hujahtaakin nopeasti ja sen jälkeen on taas paljon parempi fiilis.

2. Uni

Olen viime aikoina alkanut todella huomata unen merkityksen arjessa jaksamiseen. Aiemmin tuli laitettua esimerkiksi työjuttuja unen edelle mutta nykyisin olen saanut illat rauhoitettua ja pyrin menemään ajoissa nukkumaan, että unta tulisi 7-8 tuntia. Tiedän, 7 tuntia on melko vähän mutta hurja parannus aiempaan 5-6 tuntiin.

3. Erota työ ja vapaa-aika

Tämä on nykyisin monelle hankalaa, varsinkin yrittäjille. Vaikka se on hankalaa niin se on todella tärkeä juttu, että jaksaa arjen pyörteissä. Jokainen tarvitsee aikaa ettei mieti ollenkaan työjuttuja ja näin pääsee rentoutumaan.

Pyri tekemään vapaa-ajalla sellaisia asioita jotka ovat sinulle mielekkäitä ja joiden parissa unohdat työasiat kokonaan.

4. Säännöllinen ruokailu

Vaikkei ehkä uskoisi niin vaikuttaa todella paljon arjessa jaksamiseen! Kun syöt säännöllisesti monipuolista ja värikästä ruokaa niin jaksat paljon paremmin.

Itselläni jäi monesti välipala syömättä ja sen huomasi kyllä jaksamisessa koska lounaan ja päivällisen väliin tuli aivan liian pitkä aika. Nyt kun olen panostanut välipalaan niin huomaan jaksavani paljon paremmin eikä tule ylimääräisiä mielitekoja.

5. Somen vähentäminen

Tänä päivänä vietetään aivan liikaa puhelimien, tablettien, tietokoneiden ja muiden laitteiden äärellä. Vietin ja vietän itsekin välillä puhelimen äärellä liikaa aikaa mutta nyt olen saanut vähennettyä sitä. Jos somen käyttö tuntuu "ongelmalta" niin sitä voi alkaa vähentää pikkuhiljaa kuten ruokapöytään ei mitään älylaitteita tai valitset jonkin ajan minkä saat käyttää päivittäin someen esimerkiksi 15 minuutin pätkissä.

Näin olet enemmän läsnä läheisillesi ja pystyt nauttimaan niistä arjen pienistä hetkistä täysillä.

Nämä ovat miun viisi vinkkiä energisempään arkeen jotka ovat itselläni auttaneet ja ovat olleet niitä tärkeimpiä tekijöitä omassa arjessa. 

Mitkä on siun vinkkejä energisempään arkeen? :)

<3: tiina-mari