hyvinvointi

KUINKA SUJUI 12 PÄIVÄÄ ILMAN SOKERIA?

Noin kuukausi sitten kirjoitin postauksen kuinka aion olla 12 päivää ilman sokeria ja kaksi viikkoa sitten perjantaina oli viimeinen päivä. Olin yllättynyt kuinka hyvin tämä 12 päivää sujui eikä mielitekoja hirveästi edes ollut. Eniten olisi tehnyt mieli karkkia tai suklaata juurikin viikonloppuisin. 

Eniten tosiaan kiinnosti tässä kokeilussa se muuttuuko ihon kunto, paraneeko unen laatu, mitä tapahtuu yleisellä vireystilalle sekä hieman myös se lähteekö painoa näin lyhyessä ajassa. Mennään sitten niihin tuloksiin mitä huomasin 12 päivän aikana. 

IHO - Miulla iho on aina ollut melko hyvässä kunnossa ja harvoin on mitään näppylöitä yms. Joten sen puolesta ihon kunnossa ei ollut parannettavaa mutta se on tuntunut jotenkin samealta. 12 päivän aikana iho muuttui mielestäni hehkuvammaksi kuin aiemmin. 

UNI - Oon seurannut unen laatua sykemittarin avulla. Aiemmin sen mukaan uni on ollut melko katkonaista noin 2/5 luokkaa. Nyt sokerittoman aikana uni parani ja sykemittarin mukaan se on ollut 3-4/5 joten aika yhtenäistä. Tämä ei varmasti ole se luotettavin tapa mitata mutta antaa kuitenkin jotain suuntaa. 

Huomasin kyllä miten unen laatu muuttui koska aamulla ei väsyttänyt niin paljon kuin ennen ja myös uni tuli paremmin aina iltaisin. En olisi uskonut, että tällä olisi näin suuri vaikutus unen laatuun. 

YLEINEN VIREYSTILA - Unen laadun parannuttua myös jaksoi tehdä enemmän arkisia asioita myös työpäivän jälkeen. Toinen juttu minkä huomasin niin oli keskittymiskyvyn paraneminen sekä turhat kiukuttelut väheni. Meillä oli lauantaina taaperon 2v. synttärijuhlat ja silloin söin herkkuja niin sen kyllä huomasi heti olossa. Seuraavana päivänä olo oli todella väsynyt ja vetämätön.

PAINO - Painoa lähti 12 päivän aikana -1,7kg!! Mikä on aika hyvä määrä jos ajatellaan, että tiputat painoa niin 500g/viikko on hyvä painonpudotustahti. Mitat unohdin ottaa mutta eiköhän tämä luku jo kerro jotakin. 

Huomasin myös sokerittoman aikana, että ihan perusruoka maistui paljon paremmin ja sitä tuli syötyä enemmän sekä vedenjuonti lisääntyi. Joten ainakin miun kohdalla tämä sokeriton onnistui ja tykkäsin siitä. Uskon, että jatkossa en pidä enää viikoittain karkkipäivää vaan ehkä kahden viikon välein. 

Jos sokerittoman aikana heräsi herkkuhimo niin söin siihen usein viinirypäleitä tai tuoreita mansikoita/pensasmustikoita. Täytyy sanoa, että myös jatkossa syön noita mieluummin kuin karkkia tai suklaata. Toki edelleen olen sitä mieltä, että kaikkea kohtuudella ja jokaiselle löytyy se oma juttu kuinka toteuttaa itselle sopivaa ruokavaliota. 

Ootko kokeillut sokeritonta? Millaisia tuloksia sait? :) 

<3: Fittiina