hyvinvointi

VINKIT SOKERIN VÄHENTÄMISEEN

Kirjoitin kesäkuussa kuinka aion olla 12 päivää ilman sokeria sekä viime viikolla postasin kuinka se 12 päivää ilman sokeria sujui. Haluankin listata omia vinkkejäni siihen kuinka sokeria tai ehkä enemmänkin niitä sokeriherkkuja kuten karkkeja, keksejä, suklaata, limuja yms. voi vähentää. 

SYÖ TARPEEKSI RUOKAA & MUISTA SÄÄNNÖLLISYYS

Monet meistä syö todellisuudessa aivan liian vähän siihen nähden miten paljon energiaa tarvitsee. Kun syö tarpeeksi, monipuolisesti ja säännöllisesti niin herkkuhimot kyllä vähenee eikä tule naposteltua. 

Säännöllinen syöminen on myös avain asemassa eli syö noin 3-4 tunnin välein. 

MEAL PREPPAUS

Pidä jääkaapissa valmiita aterioita ja tee isompia satseja ruokaa kerralla niin ei tarvitse tehdä joka päivä ruokaa. Kun tulet nälkäisenä kotiin niin siulla on valmiina syötävää jääkaapissa  ja näin vältyt herkkuhimoilta. 

HEDELMÄT & MARJAT 

Silloin kun herkkuja teki mieli mm. sokerittoman aikana söin hedelmiä ja marjoja, varsinkin viinirypäleet oli herkkua! Nyt kesällä ainakin kannattaa ehdottomasti hyödyntää kaikki tuoreet marjat ja herkutella kevyesti niillä. 

Hedelmiä voi myös pakastaa ja ne maistuu todella hyvältä kuten pakastetut banaanit ja viinirypäleet. Hedelmät ja marjat on myös oivia välipaloja tai jos olet todella nälkäinen työpäivän jälkeen niin nappaa pahimpaan nälkään ennemmin vaikka omena kuin suklaapatukka. 

Kuumina kesäpäivinä voit tehdä hedelmistä ja marjoista myös itse jäätelöä kuten vaikka tätä mansikka-vesimelonijäätelöä.

VEDENJUONTI

Sokerilliset juomat kannattaa korvata vedellä. Veteen saa kivasti makua mm. marjoilla, kurkulla, sitruunalla, limelle tmv. Vedenjuonti on muutenkin tärkeää. 

LIIKUNTA

Liikunta tuo hyvää oloa jo pieninä määrinä ja miulla ainakin auttoi kun liikuin heti aamusta. Päivä alkoi energisemmin ja kun sen aloitti liikunnalla niin oli myös jotenkin helpompi tehdä ruokailuissa terveellisempiä valintoja.

Aamun voi aloittaa 5-15 minuutin kävelylenkillä, venyttelyllä, joogalla eikä sen tosiaan tarvitse olla kuin vaikka sen 15 minuuttia. Lähde liikkeelle pienin askelin. 

Onko joku näistä auttanut sinua sokerittomalla? :) Jaa kommentteihin myös oma vinkkisi! 

<3: Fittiina