terveys

Helposti hyvään kuntoon (kuntosali)

Jatkan tai oikeastaan lopettelen juttusarjaani, jonka tavoite oli siis antaa vinkkejä hyvään kuntoon pääsemiseksi. Kerron nyt yksinkertaisen tavan käydä salilla. Oma tapani tässäkin asiassa on hyvin samanlainen kuin juoksemisessa. Mitään määrättyä aikaa tai liikkeiden määrää en ole itselleni asettanut. Tai oikeastaan saman ajan kuin muissakin toiminnoissa. Pyrin olemaan salilla 15 minuuttia.

Kun pysähtyy miettimään otsikkoa, helposti hyvään kuntoon, niin tajuaa sen oikeasti olevan mahdollista. Kun ei lähdekään yrittämään kuuta taivaalta, vaan keskittyy säännölliseen liikuntaan ja jaksaa huomioida oikeat suoritustekniikat.

Tällä tavalla treenatessa ei kannata odottaa mitään valtavaa voiman tai lihasmassan kasvua. Mutta näin voi saavuttaa hyvän olon ja toimintakykyisen kehon. Teen siis aluksi 5 minuutin aerobisen lämmittelyn crossarilla. Sitten istuudun vapaana olevaan laitteeseen ja alan liikutella painoja. Teen kaksi sarjaa peräkkäin pienellä huililla ja toistoja on yleensä 10-20 per sarja. Sitten siirryn seuraavaan laitteeseen. Kuten jo aikaisemmassa postauksessa asennosta kerroinkin, on siis valtavan tärkeää tehdä liikkeet oikein. Kuten nyt vellova keskustelu lankutuksesta osoittaa, ei mikään liike väärin tehtynä ole hyväksi.

Pyrin tekemään noin 10 liikettä kuntopiirin omaisesti. Eli taukoja en juurikaan pidä vaan siirryn seuraavaan liikkeeseen. Joskus huomaan viihtyväni salilla pidempäänkin. Silloin teen treenistä hieman pidemmän. Mitään varsinaisia tavoitteita en ole itselleni asettanut, sillä urheiluaikanani tavoitteet ohjasivat harjoittelua, ja nyt haluan vain hyvän olon. Se siis lienee tavoitteeni kuntoilussa ylipäätään. Liikkeet joita pyrin tekemään vaihtelevat kertojen mukaan, mutta yleensä 3-4 liikettä jaloille ja saman verran ylävartalolle sekä pari kolme erilaista vatsa- ja selkäliikettä. Harjoittelussa monipuolisuus on valttia.

Hyvä olo vaatii ainakin minulle myös liikkuvuuden säilyttämisen. Siksi pyrin venyttelemään säännöllisesti. Myös fustra- ja joogaliikkeet takaavat liikkuvuuden säilymisen. Itse en voi ymmärtää ajatusta ettei venyttelyllä tai liikkuvuusharjoittelulla olisi muka mitään hyötyä. Minä ainakin "toimin" paremmin kun tunnen nivelten liikkuvan vapaammin. 

Kun pysähtyy miettimään otsikkoa, helposti hyvään kuntoon, niin tajuaa sen oikeasti olevan mahdollista. Kun ei lähdekään yrittämään kuuta taivaalta, vaan keskittyy säännölliseen liikuntaan ja jaksaa huomioida oikeat suoritustekniikat. Hyvän, ergonomisen asennon hakeminen ja säännöllisyys ovat ne kulmakivet joiden varaan kannattaa kuntoilu rakentaa. Kokeile erilaisia kuntoilujuttuja, mutta valitse ne joista pidät eniten. On siis turha yrittää käydä lenkillä jos huomaa inhoavansa juoksemista. Silloin on parempi käydä vaikka uimassa, pyöräilyllä tai vaikkapa salilla. Pyri siis tekemään nautinto siitä että huolehdit itsestäsi. 

Se miksi kirjoitin tästä aiheesta näin ei johdu siis siitä että ajattelisin kovemman kuntosali-, juoksu tai muunkaan harjoittelun olevan väärin. Syy on enemmän se että ihmiset tajuaisivat pientenkin valintojen merkityksen. On parempi kiertää talo vaikkapa vain yhden kerran kuin jäädä sohvalle makaamaan.

comments powered by Disqus