Treeni

KESKITY OLENNAISEEN

Matkalla Tukholmaan oli aikaa lueskella tekemääni valmennusohjelmaa vuodelta 2001. Olin listannut asioita jotka vaikuttavat hyvään suoritukseen. Oli asiaa unesta, ravinnosta ja harjoittelun rytmittämisestä. Unesta varmasti kaikki ovat pitkälle samaa mieltä, ravinnossa on omat koulukuntansa ja rytmittäminen onkin ehkä se asia joka erottaa valmentajat toisistaan. En käy nyt noista asioista mitään sen ihmeemmin läpi vaan kerron sen aikaisen ohjeeni kilpailuun, otteluun tai yksittäiseen harjoitukseen valmistautumisesta psyykkisellä tasolla. Olin nimittäin tyytyväinen tuohon yksinkertaiseen, viiden lauseen ohjeeseeni.

1. Valmistaudu. Valmistaudu suoritukseen hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä vireystilassa.

2. Kuvittele. Kuvittele suoritus jotta totut luottamaan onnistumiseen.

3. Keskity. Keskity ja unohda häiritsevät tekijät.

4. Anna palaa. Suorita tehtävä rentoutuneena.

5. Arvioi suoritus. Arvioi suoritus, mitä tapahtui ennen suoritusta, mitä sen aikana ja millainen tunne siitä jäi.

Tuo oli siis se tapa jonka olin kirjannut ohjelmaan ylös. Tuo kuvio toimii kyllä oikein hyvin myös muissakin elämän osa-alueissa, eikä vain urheilussa. Yksi keskeinen asia on varmasti tuo häiritsevien tekijöiden unohtaminen. Sitä ajatusta voisi laajentaa hieman. Elämässä ja urheilussa pitäisi olla valmiina yllätyksiin. Juuri tuo asia monesti unohtuu. Asioita harjoitellaan vakioidusti mutta kuitenkin mitä tahansa voi sattua kesken pelin, kilpailun tai harjoituksen. Sama koskee myös elämää yleensä. Voit vaikuttaa moniin asioihin, voit suunnitella tapahtumia etukäteen mutta valmistautuminen yllätyksiin tekee sinusta vahvemman.

Loppuun lempi lausahdukseni jonka olen kuullut eräältä kokeneelta valmentajalta ja jota käytän myös itse.

Keskitytään olennaiseen.  

 

comments powered by Disqus