harrastukset

paras korttipeli foreva

Hermo

tarvikkeet: korttipakka ja hermo-esine

pelaajat: 2-6, sopii kaikenikäisille, jotka tunnistavat numeroiden ja kuvien samankaltaisuuden


Jaetaan koko pakka, kukin pelaaja pitää näin saatua käsipakkaansa pöydällä numeropuoli alaspäin ja toisella lätkitään vuoronperään kortti kerrallaan avoimeksi, kukin pelaaja omaan pinoonsa, jakajan vasemmalta puolelta alkaen. Keskellä pöytää eli samalla etäisyydellä kaikkiin pelaajiin nähden, on hermo-esine, joka on noin 5cm kokoinen pehmeä tai kova, jonka voi napata käteensä satuttamatta itseään. Sen ottamisesta käteen kilpailevat ne kaksi, joiden avoimessa pinossa päällimmäinen kortti on numeroarvoltaan sama. Pelin edetessä hermostuneisuus jostain syystä yleensä lisääntyy. Nopeammin hermo-esineen napannut luovuttaa avoimen pinonsa hävinneelle, joka laittaa sen sekoittamatta käsipakkansa pohjalle. Ensimmäisenä kaikista korteistaan eroon päässyt on voittaja. Voidaan pelata loppuun asti eli siihen kun koko pakka on viimeisellä pelaajalla.

jokunen tarkennus:

1) hermo-esine pitää napata sillä kädellä, jolla kortin käsipakastaan kääntää.
2) hermo-esine pitää pysyä kädessä, jos molemmilla on siitä ote kilpaillaan, kenen sormet pitävät ja mikäli esine lennähtää pöydältä lattialle, sen haltuun saamisesta kilpaillaan
3) muut pelaajat pitävät kätensä sovitulla etäisyydellä, hämääminen eli pelitoveriden hermostuttaminen ilman esineeseen koskemista on sallittua

4) turhaan hermo-esinettä koskettanut pelaaja (eli pelaajan pöytäpinon päällimmäisellä kortilla ei ole paria toisen pelaajan kanssa) kerää kaikkien muiden pelaajien avoimet pinot käsipakkaansa

5) kortti on käännettävä avoimeksi niin, että muut näkevät sen ensin, siis vikkelyyttä kehiin

Jännittäviä hetkiä kaikille, joiden kanssa joulun ja kortit jaatte.