takaperinkävely

takaperin olisit jo perillä

takaperin kävellen olisit jo perillä

Tunnistatko hetken, kun mielessä välähtää? Tunne on kuin kevät. Se lupaa, vaatii, kutsuu. Tuo on kokeiltava, tuota ei voi ohittaa, tuo on niin hullua, että hetinytsamantien.

Nuo mielen versot puhkeavat sisälläni tämän tästä. Päältäpäin näyttäen hulluin idea pelmahti karkauspäivänä 2012. Olin kaikessa rauhassa valmistelemassa kesän taidenäyttelyä työhuoneellani entisen nastatehtaan hallissa. Kokosin alumiiniputkista seipäitä, joilla saisi nostettua maalauksia kuuden metrin korkeuteen Kuortaneen urheiluopiston liikuntahalliin. Olin saanut kunnian tulla valituksi Ultra –päivien vuoden taiteilijaksi. Tuli päiväkahvin aika ja vedin turkishaalaria ylleni. Ajatukseni pyörteilivät rennosti edestakaisin ja sitten: ”tänään on karkauspäivä, kaiken voi tehdä toisin kuin tavallisesti, naiset voivat kosia…hmmm…mitäs mä voisin?” Kiepsahdin pihassa ympäri ja kävelin kotiini Kesälahden keskustaan takaperin. Noin vain.

Matka oli hauska. Ihmiset katselivat mitäsenyttaasmeinaa –ilmein, autoilijat hidastivat, pari mummoa pysäytti ja kysyi ”ootko unohtanu mihin oot menossa?” Sisimmässä hykerrytti. Kaksi kilometriä takaperin, eikä mitään sattunut. Lihakset olivat ihmeissään. Eniten jalat ja selkä. Ei siinä sitten sen kummempaa tapahtunut. Mutta tavaksi se jäi. Siitä lähtien olen liittänyt peruuttamisen osaksi aamulenkkiä. Jos muuten lenkillä tuntuu suorittamisen tai mietittävän asian painoa, se haihtuu kääntyessä.

Jossain vaiheessa kiinnostuin, löytyykö samanlaisia kylähulluja ja huomasin, että mitä hullua, takaperinkävelyhän on viisasten laji. Kokoan tähän sekä netistä löytämiäni asioita, että itse kokemiani vaikutuksia.

Kiinalaiset lääkärit suosittelevat takaperikävelyä selkävaivoihin ja unettomuuteen. Kävellessä ryhti on toisenlainen ja johtuu siitä, että kanta-astujasta tulee päkiäastuja. Kävely on joustavampaa, kun kantapää ei tömähdä ensin maahan. Lihakset kuormittuvat eri tavalla kuin normaalissa kävelyssä ja uusia lihaksia löytyy. Varsinkin vatsalihakset kiristyvät luonnostaan enemmän. Vaikutuksen huomaa seistessä. Hartiat menevät luonnostaan taaksepäin ja miekkalisäke eteenpäin. Unettomuuden kanssa olen painiskellut kauan ja kokeillut jos jonkinlaista keinoa. Muutama vuosi sitten söin melatoniinejakin mutta nyt en niitä tarvitse. Takaperinkävelyn vaikutus on mielestäni selvä mutta siinä pitää olla sitkeä ja päämäärätietoinen. Säännöllisyys on muunkin liikunnan vaikutusten varmin tuottaja.

Huippu-urheilijat käyttävät takaperinkävelyä ja –juoksua lihasten koordinaation parantamiseen. Kysymys on siitä, miten aivot tunnistavat ja hallitsevat asentoa ylläpitävää ja liikettä tuottavaa lihasta. Hermoston tehtävä on tarkoituksenmukaistaa lihasten toimintaa ja voiman säätelyä. Harjoituksen vaikutuksesta hermosto kehittyy ja löytää uusia yhteyksiä, joilla lujittaa lihasten yhteistoimintaa. UKK-instituutissa tehdään terveyskuntoa testatessa myös liikehallintaa koskeva testi, jonka yksi osa on tasapaino. Sen aikana kävellään myös takaperin. Olen itse kokeillut, miten kauan pystyn seisomaan yhdellä jalalla, kun pidän toisen jalan nilkasta kiinni. Sen voi tehdä riisumalla sukat jalasta seisten. Tasapainoni on kehittynyt.

Siirrytään henkiselle puolelle. Vuonna 2006 Psychological Science –julkaisu kertoi toukokuun numerossaan, että Hollannissa Radboudin yliopistossa testattiin, millaisia vaikutuksia lähestymisliikkeillä sekä väistämisliikkeillä on mielen toiminnalle. Onko tehokkaampaa kävellä kohti tai vetää itseensä päin vai välttää ja peruuttaa poispäin? Tuloksena tutkijat esittivät, että keho ja mieli ovat tarkkaavaisempia, kun ne ovat välttelytilassa. Eteenpäin ja sivuttain kävellessä reaktioajat olivat samat. Takaperin kävellessä ihminen reagoi nopeammin. Olen itse kokeillut tietoista ja tiedostamatonta ratkaisemista. Päättänyt etukäteen, että tätä käsittelen heti käännyttyäni tai sitä, etten ajattele yhtään mitään. Mielestäni jälkimmäinen tapa toimii paremmin. Kehitin koko aikuisen kehdon rakenteen valmiiksi yhdellä kilometrin pituisella pakittamisella. Mielestäni kysymys on samasta kuin lihaskoordinaatiossa. Aivot etsivät uusia ajatusreittejä. Vaikkei mitään ihmeellistä joka-aamuisella takaperinkävelyllä tapahtuisi, mieli piristyy.

Mielestäni paras vaikutus on se, että uskaltaa luovuttaa hallinnan. Olen ollut puoli vuotiaasta elämänlanka jatkuvasti tiukalla. Tarkkaillut miten tulee elää, jotta muut ovat tyytyväisiä. Selän kääntäminen menosuuntaan vie mahdollisuuden tarkkailla mitä edessä on. Se opettaa luottamaan, ettei mitään pahaa tapahdu, vaikkei kaikkea näe. Tämä on niin iso muutos minussa, että itkettää joka kerran, kun kerron siitä. On ihan sama mitkä muut vaikutukset ovat. Hallinnan luovuttaminen ja luottaminen kattavat kaiken.

Vain kaksi kertaa olen kaatunut. Ensimmäisen kerran törmäsin Kesälahdella Horkkanotkon urheilukeskuksessa jalkapallomaaliin ja nauraen sätkyttelin verkossa. Toisen kerran istahdin pehmeästi hiekkakasaan, joka oli tuotu edellisen päivän aikana kävelytielle. Takapuolestani jäi siihen syvä sydämenmuotoinen painauma. Olen kävellyt Lahden keskustassa ja Helsingissä Munkkivuoren ostarin liepeillä. Takaperinkävely on sosiaalisin kokemani liikuntamuoto, sillä minut pysäytetään usein. Se ei haittaa, en ole suorittamassa, vaan nauttimassa elämästä ja liikunnasta.

Jokunen sana aloittamisesta. Ensimmäisten kertojen jälkeen harjoittelin urheilukentällä rauhallista ja tasapainoista askellusta, sekä kääntymisiä. Liikkeelle kannattaa lähteä harppomatta liian pitkiä askeleita. Kävelen itse pyörätiellä, jossa on tasainen asfaltti. Tekniikka on sama kuin soutaessa: jos vilkuilet taaksesi, vene vikuroi mutta kun otat kiintopisteen, soudat suoraan. Näen asfaltin reunasta mihin suuntaan se on kääntymässä. Voin hengittää ja rauhoittua. Normaalisti kulkevat kyllä väistävät minua.

Kokeilunhaluiset pääsevät maistamaan ihanuutta Kesälahti City Mahaton –tapahtumassa 20. tai 21.5. Päätän tarkemman ajan myöhemmin ja se näkyy tapahtuman ilmoitussivulla. Ajattelen, että takaperinkävely on paras lahja, jonka voin sinulle lukijani antaa.

comments powered by Disqus