maadoitus

Mitä jos ihan vain huvikseen juuri nyt maadottaisit itsesi?

Kun eletään täällä kaiken hektisyyden keskellä, ainaisessa metelissä, hiljaisessa surinassa ja aivojen jatkuvassa ärsyketulvassa, on hyvä ottaa pieni hetki itselleen. Milloin viimeksi koet ihan oikeasti olleesi läsnä, tässä ja nyt, ilman yhtään mitään?

Siis ihan oikeasti läsnä, ei mitään "juu juu olen läsnä, mitä nyt puhelin on tuossa vieressä ja tv päällä, ja viestit piippaa mutta juu olen läsnä" tyylillä läsnä. Vaan läsnä, tässä ja nyt juuri tällä hetkellä..

Vaikka väität olevasi läsnä, niin pystytkö juuri tänään ja juuri nyt luettelemaan vaikka viisi asiaa mihin kiinnitit huomion työmatkallasi? Tai vaikka kolme asiaa mitä lapsesi sinulle sanoi aamulla ennen hoitoonlähtöä? 

Uskon, että suurin osa ei pysty luettelemaan noita asioita nopeasti tai ollenkaan, vaan jäivät miettimään onko oikeasti tänään kiinnittänyt huomiota yhtään mihinkään muuhun kun töihin/ puhelimeen/ kiireeseen/ arkisiin asioihin mitä robottina päivät pitkät tekee.

Vaikka itsensä maadottaminen kuulostaakin siltä, että opastaisin nyt miten tehdään toimiva foliohattu tai työnnetään jotain omia elimiä pistorasiaan, niin ei, ikävä kyllä sitä se ei ole. Sanana maadottaminen kuulostaa ehkä vähän pelottavalta ja kaikkien hörhöjen touhulta, mutta siinä piilee myös ihan oikea temppu. Läsnäolon temppu.

Maadoittumistapoja on monia ja useimmat niistä on hyvin pelottavan kuuloisia ja monista varmasti aivan hörhötouhua, tässä postauksessa puhun kuitenkin nyt ihan vain läsnäoloon maadoittumisesta ilman puunhalailuja tai avojaloin ulkona seisomista. Tässä harjoituksessa ollaan vain hetki ja yritetään muistaa se, että tässä olemme me. Ei kukaan muu tai mikään ärsyke. Vain sinä ja sinun elämäsi juuri tänään.

Pelkästään itsensä huomioiminen ja tietoinen itsensä tunnustelu on jo läsnäolon huomioimista.

En tiedä mistä alunperin tämän ohjeen sain, mutta muistan sen olleen sen verran hauskan ja helpon kuuloinen että aloin käyttää sitä heti ja siitä tuli heti yksi lempiharjoituksistani!

Yksinkertaista!

Laita puhelin pois. (älä vielä, lue tämä ensin)

Istu alas. Ihan mihin vain. Mieluiten tietenkin lattialle, mutta sohva tai jokin muu käy myös.

Laita hetkeksi silmät kiinni, hengitä syvään ja tule tietoiseksi hetkestä. Siitä, että sinä istut siinä ja siellä missä ikinä oletkin. Mieti onko asentosi mukava? Miltä se tuntuu? Miltä kehosi juuri nyt tuntuu?

Avaa silmät. Istu paikallasi ja :

Etsi viisi asiaa jotka voit nähdä.

Etsi neljä asiaa jota voit tuntea.

Etsi kolme asiaa jota voit kuulla.

Etsi kaksi asiaa jota voit haistaa.

Etsi yksi asia jonka voit maistaa.

Tunnetko kuinka kaikki kaikki aistisi avautuivat? Laita silmät kiinni ja hengitä syvään uudelleen. Eikö olekin ihana tunne? Olet läsnä, juuri nyt tässä.

Tämän maadoituksen jälkeen on mukava jatkaa hommia.

Tuo harjoitus on todella hyvä etenkin silloin kun ahdistaa tai kun olo on tunkkainen ja liian stressaantunut.

Kokeilkaa.

Listaan lopuksi tähän vielä muutamia yksinkertaisia käteviä maadottautumis vinkkejä joilla saa omat energiat äkkiä hyvälle tasolle:

Tietoinen hengitys.

Lasten kanssa leikkiminen.

Lemmikkien/eläinten kanssa oleminen.

Luonnossa olo.

Eteeriset öljyt.

Vastasyntyneen/pienen vauvan tai eläimen sylissä pitäminen.

Puutarhan/kasvien hoito.

Hyvän ruuan tekeminen.

Veden juonti.

Virtaavan veden kuuntelu.

Saunominen.

Seksi.

Toivon tästä postauksesta olevan apua arjen keskellä pyöriville ja niille ketkä kokevat tarpeelliseksi välillä hengähtää tietoisesti :)

Rakkaudella: Jenni