UNI [osa 1]

Nukutko tarpeeksi?

Jokaisen unentarve on yksilöllinen ja vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Itse nukun keskimääräisesti 6-7 h yössä (suositus aikuisella noin 7-9 h) ja olin pitkään siinä uskossa, että se olisi minulle riittävä. Mistä siis voi olla varma, että nukkuu riittävästi? 

Liian vähäinen uni kertoo itsestään usein monin oirein. Yksinkertaisimmillaan se näkyy väsymyksenä ja ylipäätänsä vireyden laskemisena. Väsyneenä sen sijaan sortuu helpommin herkkuihin, stressaantuu pienestä ja kiukustuu turhasta. Suuret vaikutukset siis, jos toimintakyky heikkenee kaikilta osa-alueilta niin fyysiseltä, psyykkiseltä kuin sosiaaliselta.

Ennen olin sitä mieltä, että olen hyvä nukkumaan. Nukahdan valehtelematta muutamassa sekunnissa ja nukun yöni rauhallisesti ja olen päivisin täynnä energiaa sekä intoa. Minulla oli kuitenkin viime syksynä mahdollisuus tutkituttaa uneni Oivauni uniklinikalla. Hämmästyksekseni sain tietää, että minulla on suuri univaje, joka tulisi korjata. Univaje tarkoittaa sitä, että ihminen nukkuu vähemmän kuin mitä hänen luontainen unentarpeensa on. Minulla oli kertynyt univajetta jo pidemmältä ajanjaksolta, joten oli tehtävä monia muutoksia uneni parantamiseksi (niistä lisää seuraavassa postauksessani unesta). 

Kuva unitutkimuksen toteutuksesta löytyy --> instagramistani

Nuorena sitä jaksaa mennä ja olla vauhdissa, mutta usein pahimmat ongemat unen kanssa alkavat pienten ongelmien pitkittyessä.

Uni on todella merkittävä osa hyvinvointia ja en välttämättä olisi edes kiinnittänyt huomiota uneni laatuun ilman unitutkimusta. Nuorena sitä jaksaa mennä ja olla vauhdissa, mutta usein pahimmat ongemat unen kanssa alkavat pienten ongelmien pitkittyessä. Koska uni on elimistön ja erityisesti aivojen tankkaamista, siitä ei missään nimessä saisi tinkiä. Erityisesti etuotsalohkojen kannalta on haitallista, jos aivot eivät saa lepoa ja siten ihmisen tarkkaavaisuus, toiminta ja ylipäätänsä mieliala kärsii. Vaikka selvästi näkyviä oireita ei olisikaan, niin omaa unta, jaksamista sekä vireystilan muutoksia kannattaa tarkkailla. Tärkeää on, että oppii tuntemaan itsensä ja kroppansa hyvin ja välillä myös ammattilaisten apu on tarpeen. 

Tässä kuitenkin lista yleisistä oireista, joita liian vähäinen uni tuottaa.

  • Makean himo lisääntyy
  • Kiukkuisuus
  • Keskittyminen on heikkoa
  • Ajatus pätkii
  • Sairastuu helposti

Nukutko sinä tarpeeksi?

♡ Laura

comments powered by Disqus