Stressi [osa 1] stressin fysiologia

Stressi ei ole pahasta

Elämä on liikettä, joka näkyy elollisten olentojen hakeutumisena kohti myöteistä ja poispäin kielteistä. Ihminen on monessa suhteessa pitkälle kehittynyt, mutta emme voi sivuuttaa biologiamme vaikutusta käyttäytymiseemme. Huomatessamme uhan, stressijärjestelmämme aktivoituu.

Kukaan ei elä stressitöntä elämää

Stressijärjestelmämme aktivoituminen on välttämätöntä niin liikkeen kuin ylipäätänsä hyvinvoinnin kannalta. Kukaan ei elä stressitöntä elämää, sillä normaalia stressiä tarvitaan kaikkeen toimintaamme. Oleellista onkin, että osaamme erottaa akuutin ja pitkäkestoisen stressin toisistaan.

Positiivinen stressi on lyhytaikainen energisoitunut fysiologinen tila, jossa ihminen on valpas eli aistit ovat tarkkoina. Positiivinen stressi pitää meitä liikkeessä ja kannustaa ylittämään rajamme. Sen sijaan haitallinen stressi, josta yleensä arkikielellä puhumme, aiheuttaa monia negatiivisia vaikutksia kehoomme ja mieleemme.

Kehomme reagoi yhä samalla tavalla kuin monta tuhatta vuotta sitten

Yksinkertaisesti sanottuna, pitkittynyt stressi on haitallista. Kun stressaava tilanne jatkuu kauan, hitaammin reagoivat ja palautuvat hormonaaliset säätelyjärjestelmät aktivoituvat. Tämä on vakava uhka hyvinvoinnille ja etenkin lapsuudessa koettu krooninen stressi voi aiheuttaa jopa pysyviä muutoksia aivojen rakenteeseen ja toimintaan.

Mistä tämä stressireaktio on peräisin? Kehomme reagoi yhä samalla tavalla kuin monta tuhatta vuotta sitten. Autonominen hermosto sekä hypotalamus-aivolisäkelisämunuais (HPA)-akseli aktivoituu muutoksien seurauksesta. Tämän takia stressiä mitataankin usein syljen alfa-amylaasin ja kortisolin avulla. Mutta kuinka voisi mitata stressiään kotikonstein? Varmaankin helpointa on etsiä merkkejä itsestään, jotka viittaavat haitalliseen stressiin. Alla suuntaa antava testi KuntoPlussan sivuilta.

KUNTOPLUS stressitesti

Seuraavissa postauksissani stressistä tulen kirjoittamaan mm. aivoista, stressin säätelyn oppimisesta, säätelemättömästä stressistä ja stressin lievittämisestä.

♡ Laura

comments powered by Disqus