12 viikon kuntokuuri // 12 week challenge

Scroll down for english.. 

Tällä viikolla käynnistyi kuntostarttini 4 viikko. Mainitsin tässä postauksessa haluavani panostaa huhtikuussa kuntoiluun aivan erityisesti. Instagram seuraajat (@eve_eveliina) tietävätkin jo että olen tällä viikolla extrempore reissulla Istanbulissa. Kovin tyypillistä eikö, että elämä “sotkee” suunnitelmat liikunnan suhteen?

Onneksi ei ole hätää, sillä olen tähänastisiin tuloksiin jo varsin tyytyväinen. Tavallista vähempää liikuntaa voin kompensoida ainakin osaksi hyvillä ruokavalinnoilla. Toisaalta aina yksi shake shack hamppari joukkoon mahtuu.  

Mikä ihmeen 12 viikon kuntokuuri? 

Oikeaa aikaa kuntoiluun ja ylimääräisten stressikilojen häätämiseen ei tunnu koskaan olevan. Joten päätin aloittaa nyt. 12 viikon superstartilla. Haaveissani on jo pitemmän aikaa ollut hieman kiinteytyneempi body etenkin keskivartalo. Olen aina kärsinyt vatsavaivoista, joten haaveilemaani litteään vatsaan päästäkseni oli vatsavaivat selvitettävä ensin.

Olen omaa kehoani seuraamalla alkanut havaita, missä vika voisi piileä ja ennen kaikkea minkälainen ravinto sopii minulle. Iloisena huomaan säilöön ottamistani blogiruokakuvista, että ruokavalioni on varsin terveellinen ja näin säilynyt jo pidemmän aikaa.

Nykyään koitan välttää lisäaineita, joita suomalaisissa valmisteissa on varsin paljon. Olen lisännyt kuitua erityisesti pellavansiementen muodossa sekä proteiinia ruokavaliooni. Satunnaisesti käytän myös ruuansulatusentsyymejä eri ruoka-aineita pilkkomaan.

Liikunta sen sijaan… Tämä on projektin haastava puoli. Hiljaittain olen vasta ymmärtänyt, että polvivammani jälkeen liikunta, ainakin kaikki pallo- ja hyppylajit ovat jääneet täysin. Nyt, kun tapauksessa on kulunut jo aikaa eikä viiltävä kipu ole enää tuoreessa muistissa on aika raivata kalenterista aikaa myös tämän asian kuntoon laittamiseen.

Olen aikaisemmin täällä blogissa maininnut, kuinka tyytyväinen olin nike+ ipod sovellukseen. Nyt ipodini on kuitenkin hukassa ja en uutta vempainta ole aivan vielä halukas ostamaan. Paljon matkaavana, koitan karsia tavaroista.. Sen sijaan, lataisin puhelimeeni pacer askelmittarisovelluksen. Voi kulkaa, miten tyytyväinen olenkaan siihen ollut.

Mikä motivoi teitä liikkumaan?

Post in english here on...

From my post you'll know that I have set myself a 12 week health kick challenge. There never seems to be a right time for shedding some of that extra trouble weight off. So I made sure that my right time would be these next 12 weeks to get back in the swing of things. And this week I'm already 1/3 closer to my goal. 

My fitness struggles are exercise or in fact knee related. Ever since my painful knee injury few years ago, I have barely been doing my regular routine of fun group work out classes at the gym in the fear of making my knee poorly again. Not to mention never ever wanting to experience that kind of pain again. 

In terms of my diet, which I'm lucky enough to say that all those veggie/healthy eating habits from my childhood have been with me to this day. Sometimes less, something more. Balance is a tricky thing but each in our own way. 

Recently I have been added more fibre and protein into my diet. But the biggest change by far these past nearly 4 weeks has been the pacer app on my iphone. It's helped me kept moving and happily reports back what I consider an amazing result: 9 hours of exercise in total, mostly power walking in my case, a total of 42 km covered since April 4th. 

If you follow me on instagram (@eve_eveliina) you'll know that this week I'm away on foreign turf, so typical for life step into our plans, literally! I will do my best to stay put and perhaps concentrate more on healthy choices food wise yet throughly enjoying and happily having my much craved shake shack. I will report back in another health kick update later. 

How do you stay motivated? I would love to hear. 

comments powered by Disqus