Fitness Friday: loppuvuoden treenitavoitteita

Totesin salilla viime kerran jälkeen, että (voima)harjoittelussa ei koskaan tule valmiiksi. Ehkä treenaaminen onkin sitä kauan kaipaamaani pysyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä useasti vaihtuvien ulkomaakokemuksien vastapainoksi.

Treeneissä, kun onneksi pysyy jatkamaan siitä mihin oli viimeksi jäänyt ainaisen uudelleen aloittamisen sijaan. Pysyy stressikin poissa, kun hieman köysillä riuhtoo tai kuntopalloa räväkästi paiskaa.

Polvi, polvi, polvi

Voi kulkaa, kuinka paljon urheiluvamma latistaakaan menoa. Olin jo melkein luopua hikkiliikunnasta täysin, sillä niin paljon polveni huusi hoosiannaa. Kuinka turhauttavaa, kun syke ei kohoa vaikka mitä tekisi, koska polveni ei pomppuja kestä.

PT avulla löysin kuitenkin itselleni liikuntamuodon, jossa hiki lentää. Nimittäin ihana tabata treeni. 4 tai halutessaan enemmän liikkeitä, 8 kertaa per liike, 20 sekunttia työtä, 10 sekunttia lepoa kunnes liike on 8 kertaa tehty. Sitten seuraava liike toistuu samalla kaavalla.

Painoja lisäämällä liikkeisiin, saan tehtyä ilman, että polvi kovin oikuttelee. Se vasta kiva fiilis hien päälle onkin!

Ohjeet polvea ympäröivien lihaksien vahvistamiseksi on jo vastaanotettu, tästä se työ alkaa. 

Lisää keskivartalon voimaa

Haluaisin niin kovasti päästä tekemään kunnolla voimaa vaativia liikkeitä. Kuten push up kick through tai esimerkiksi eri sivulankku variaatioita.

Koko kropan lankussa onnistun jo, jipiiee!

Käsivarsien voima sekä yläselän ja hartioiden avaus

Niiiin tylsä, kun tämä tavoite onkin, sitä tärkeämpi liikkuvuuden kannalta. Pohjois-Thaimaassa vasta huomasin, selvästikkin kannatti maksaa edestakaisesta matkalippu, että etenkin oikean hartian lihaksisto oli harvinaisen kireä. Aivan järkkyttävä lihasmöykky sieltä, tunikatopin alta paljastui.

Luonnollisesti hartiaseudun jäykkyyys korostuu kaikissa käsivarsiliikkeissä käsipainoilla. En lähtisikään kunnolla käsiliikkeitä treenailemaan, ennen kun ylimääräinen jännitteneisyys ja kireys on poissa.

PT kanssa treenaisin ehdottomasti voimaa vaativia ja itseäni hieman askarruttavia liikkeitä, joista haluisin suoriutua. Olisi myös kiva löytää uutta inspistä PT suunnittelemasta treenistä koostuen pääsääntöisesti voimaa lisäävistä ja kiinteyttävistä liikkeistä. Olen hieman TRXiin ihastunut. Treeniin tulee aivan uusi ulottuvuus, kuin painovoima on vastassa. 

Tietenkin suurin haaveeni olisi, että polveni tulisi kuntoon eikä hypyt ja muut enää vaivaisi mieltäni. 

comments powered by Disqus