❤ FOOD

The best breakfast


























Mustikoita kreikkalaisessa jogurtissa - viinirypäleitä - mustikkamuffinsi - ananas vihreä tee

Blueberries in greek yogurt - grapes - blueberry muffin - pineapple green tea

Katsoin eilen ruotsalaista versiota Rakas sinusta on tullut pullukka ohjelmasta TV3 Playlta. Siellä Personal Trainer ja ravintokonsultti Anders Lidestam sanoi samaa ruokavaliosta minkä olen itsekkin soveltanut omaan syömiseen. Hyvä ruoka tekee hyvää keholle, jos ruokailun jälkeen vatsa on kipeä, täynnä ilmaa tai olo on tukala, on se merkki, ettei kyseinen ruoka sovi kehollesi. 


Olen vuosia kamppaillut mahdottoman vatsan kanssa, käynyt kaikenmaailman keliakitesteissä ilman selvyyttä miten saisin vatsani rauhottumaan. Kunnes, viime kesänä lisäsin hedelmien, kasvisten ja vihannesten syöntiä. Söin melkein koko kesän kaksi salaattiannosta päivässä (muiden ruokailujen ohessa) sekä paljon hedelmiä ja marjoja. Kuin, itsestään vatsani löysi balanssin. Vatsa pysyi litteänä, eikä kipuja enää ilmennyt. Ilokseni, olen huomannut pystäväni nauttimaan myös herkkuja, esim vehnäjauhosta leivottuja muffinsseja, eikä vatsa oireile lainkaan. Lisäksi, vastuskykyni on selvästi vahvistunut vihreiden aineksien lisäyksestä ruokavalioon, enkä kipeydy niin helposti, kuin aikaisemmin. Olen entistä keskittynyt kuulostelemaan omaa oloa ja hyvinvointia. Projektia on kuitenkin vielä jäljellä melkoisesti, esim. ateriarytmityksessä, välipalojen syömisessä yms. Lisäksi mietin vaihtavani tavallisen maidon mantelimaitoon. Mutta, suurin murhe on jo selätetty ja koska vatsani voi huomattavasti paremmin on myös mukavampi treenata ja keskivartalo muokkaantuu aivan eri tavalla, en ajatellut kauniiden vatsalihasten koskaan olevan mahdollista ilmapallovatsani takia. 

Toivottavasti muutkin vatsavaivaiset löytävät itselle sopivan ratkaisun. 


I've always had a lot of trouble with my stomach. Everything from very painful cramps to uncomfortable bloating until last summer I finally found a method that works for me. By simply adding a lot of vegs, fruit and berries to my diet (i would eat two portions of salad to every meal, almost every day) my stomach would stay flat and the comfortable pains disappeared. Now, my stomach is no longer a daily trouble as I even get by with having treats like muffins made of flour. Instead I have been admiring the appearance of toned stomach muscles, something I never though possible with the constantly bloating stomach. However, there is still a bit to go, with aiming for a more regular meal times, healthy snack options etc. But I've learn to listen to my body and make decisions accordingly. Nothing looks as good as healthy feels :) 

comments powered by Disqus