matkailu

Gambiasta Senegaliin ja Fathalan luonnonreservaattiin (osa2)

Edellisessä kirjoituksessa kerroin vierailusta Gambian pääkaupungissa Banjulissa. Myös seuraavana päivänä bussin suunta näytti kohti Banjulia ja sen satamaa. Tällä kertaa matka jatkui Gambiajoen yli ja sieltä Senegaliin Fathalan luonnonreservaattiin. Matkaan lähdimme jo aamuvarhain, sillä matkan teko voi Afrikassa ottaa aikaa ja niin kävi tälläkin kertaa. Gambiajoen yli kulkee Banjulista kaksi lauttaa, mutta näillä lautoilla ei ole aikatauluja, joten satamaan saapuessa ei voi olla varma onko lautta juuri lähtenyt vai saapunut. Menomatkalla satamaan saapuessa näimme kuinka lautta lipui kohti Barraa. Näin siis auringonnousua ja uuden lautan saapumista odoteltiin melkoinen tovi. Lopulta lautta näkyi horisontissa ja saapui satamaan. Rannalta käsin oli mielenkiintoista seurata ja ihmetellä kuinka paljon yhteen lauttaan voikaan mahtua ihmisiä, tavaroita ja autoja. Lautasta tultiin ja lauttaan mentiin melkoisessa epäjärjestyksessä, ihmiset ja autot sekaisin. Joillain oli kanakin mukana sylissä ja takaisinpäin tullessa sisään kannettiin ruumisarkkua eli lautalla oli nähtävissä elämänkirjoa enemmänkin.

Reilun puolentunnin lauttamatkan jälkeen saavuimme Barraan, jossa hyppäsimme jälleen bussiin ja kohti Senegalin rajaa. Matkalla näki vilauksen Gambian maaseutua: naisia hakemassa kaivolta vettä, miehiä puun alla istuskelemassa, vuohia tien reunassa. Gambiahan on köyhä maa ja se toki näkyy ympäristössä. Sähköä ei läheskään aina ole kodeissa ja usein päivän ruoat tehdään sitä mukaan kun syödään, sillä säilytysmahdollisuuksia ei ole. Gambian ja Senegalin rajalla pysähtyessä hedelmiä myyvät lapset juoksivat bussin luokse koputtelemaan ikkunoihin ja tekemään kauppaa. Oli taas aika muistaa miten maailma ei ole aina tasa-arvoinen paikka, eikä hyvinvointi jakaudu tasaisesti. Onneksi matkaillessa nämäkin asiat tulevat vastaan, ja voi miettiä tekoja, pieniäkin, joilla itse voisi auttaa.

Lautta- ja bussimatkan jälkeen meillä oli lopulta leimat passissa ja pääsimme suuntaamaan kulkumme päämääräämme eli Fathalan luonnonreservaattiin. Afrikan eläinten näkeminen oli ehdoton juttu Gambiassa matkaillessa, ja onneksi pienestä Gambiasta on lyhyt matka siirtyä Senegalin puolelle, jossa eläimiä on tarjolla enemmän. Fathalassa hyppäsimme safarijeepin kyytiin ja saimme mukaan alueen oppaan. Kaikkia eläimiä ei välttämättä joka kerta näe, sillä alue on laaja ja eläimet saattavat olla heinikossa piilossa. Meillä kävi kuitenkin hyvä tuuri, sillä näimme kaikki alueella asustelevat eläimet eli oppaamme sanoin:

"seeprat, antiloopit, sarvikuonon, apinat, kirahvit ja hakuna matatan."

Hakuna matatalla opas tarkoitti tietysti leijonakuninkaasta tuttua pahkasikaa. Ensimmäiseksi kohtasimme seepralauman ja niiden vieressä patsastelleen sarvikuonon, aikamoinen ilmestys. Alueella oli aiemmin ollut kaksi sarvikuonoa, mutta näiden välille oli tullut riitaa ja lopputulemana alueella asustelee tämä yksi nyt yksinvaltiaana. Sarvikuonot voivat painaa yli parituhatta kiloa ja juosta 40km/h eli kakkoseksi hänen kanssaan jäisi. Tästä huolimatta opas antoi luvan nousta jeepistä kuvailemaan seeproja ja sarvikuonoa, toki riittävän välimatkan päästä. Antilooppeja vilahteli alueella enemmänkin. Toisinaan ne hyppäsivät auton edestä tien toiselle puolelle ja toisinaan ne olivat heinien seassa kauempana. Kirahvit vaikuttivat hauskoilta tapauksilta, leppoisilta ja uteliailta. Toki ne lähtivät vähän kauemmaksi kun jeeppimme saapui paikalle, mutta tarkkailivat meitä heinikosta. Kirahvit oli kiva nähdä luonnossa ja ne myös näkyivät hyvin, sillä onhan heillä tuota kaulaa, jolla kurotella puiden lehtiä syömään! Oppaan mainitsemat pahkasiat olivat myös kirahvien lähellä omana ryhmänään, hauskan näköisiä nekin. Muutama apina näkyi alueella myös, mutta ne olivat helpommin piilossa puiden pensaiden seassa. Meitä siis onnisti eläinten suhteen tällä safarilla, josta myös kiitos hyvälle oppaalle. Nyt vain toivotaan kaikille Afrikan eläimille elintilaa ja salametsästyksen vähenemistä. Onhan nuo kirahvit kavereineen mielenkiintoisia eläimiä käydä täältä kaukaakin katsomassa!

– Susanna

Lautta on täynnä ihmisiä jo aamuvarhain... Vuohia Gambiassa tuli vastaan joka kadun kulmassa. Vesimelonia oli paljon tarjolla ja olivat kyllä hyvän makuisia! Gambian maaseutua Safarijeeppi, tällä sitä ajeltiin seeproja ja kumppaneita katsomaan! Kilppari tervehti Fathalaan tulijoita. Seepran ja antilooppien yhteinen juomahetki. Seepra raitoineen. Kirahvit katselemassa ympäristöä ja meitä. Olivat hieno ilmestys! Fathalan ainut sarvikuono näyttäytyi meille parikin kertaa. Luonnonreservaatissa apinat eivät olleet helposti kuvattavissa, koska olivat pieniä ja kauempana, mutta tässä apinakuva hotellista.  Pientä ja isoa apinaa oli aina käytävillä istumassa!