matkailu

Suomi Lonely Planetin top kolmosessa!

Menneen syksyn hienoin matkailu-uutinen Suomen kannalta on tässä: matkailujulkaisu Lonely Planet on nostanut Suomen kolmanneksi kiinnostavimmaksi matkakohteeksi maailmassa vuonna 2017. Suomen 100-vuotisjuhlavuosi on yksi merkittävä tekijä valinnassa. Juhlavuosi lisää tapahtumatarjontaa ja luo mielenkiintoa historian kontekstissa. Maantieteellisen sijaintimme vuoksi maallamme ei ole tarjota aurinkolomia ja suuren volyymin massamatkailua, mutta meillä on paljon muuta: tilaa, hiljaisuutta, luontoa, tapahtumia, urbaanimpaa eloa, vuodenaikojen vaihtelua, turvallisuutta. Meillä on siis monta asiaa, joita maailmalla arvostetaan. Lonely Planetin internet -sivuilla mielenkiintoisimmiksi koettaviksi asioiksi on nostettu niin luonnonpuistot, talviaktiviteetit, Helsingin designmyymälät kuin musiikkifestivaalit, esimerkkinä Savonlinnan oopperajuhlat. Myös urheilu tuonee ensi vuonna uusia matkailijoita Suomeen hiihdon ja taitoluistelun MM-kisojen myötä.

Suomeen saapuvien matkailijoiden määrä on prosentuaalisesti pieni kansainvälisen matkailun mittakaavassa, mutta potentiaali on olemassa uudenlaiseen kasvuun. Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen odottaakin alkavalle talvikaudelle merkittävää kasvua ulkomaalaisten matkustajien määrässä. Suomi on yksilöllisen matkailun kohdemaa, ja Visit Finland onkin puhunut moderneista humanisteista markkinoinnissa: matkailijoista, jotka ovat avoimia uusille kokemuksille ja kulttuureille, joiden arvoihin kuuluu huolenpito tulevaisuuden yhteiskuntaa ja maailmaa kohtaan.

Matkailu ja sen markkinointi perustuu pitkälti mielikuviin. Mielikuvia meille myydään matka-esitteissä, postikorteissa ja sosiaalisen median markkinointikanavissa. Jokaisessa maassa on hyvät ja huonot puolensa, ja toki matkailumarkkinointi korostaa niitä hyviä, silottaa pintaa. Toisaalta matkailun suurena trendinä on aitous, joka sopinee Suomeen toivotuille moderneille humanisteille. Aitoja hyviä asioita löytyy varmasti ympäriltämme, ja niihin jokainen voisi kiinnittää huomiota. Suomeen suuntautuvan matkailun kehitystyössä on varmasti vielä monta asiaa mietittävänä. Esimerkiksi sesonkien laajentaminen sekä eri alueiden suurempi mukaantulo Lapin ja pääkaupunkiseudun lisäksi olisivat tervetulleita.

Ulkomaalaisia matkailijoita odotellessa kannustan kaikkia tutustumaan kotimaahamme: katselemaan omaa kotipaikkaa matkailijan silmin, käymään kaupungeissa ja luonnonkohteissa, joissa ei ole ennen vieraillut! Meillä on paljon mielenkiintoista katsottavaa ja koettavaa!

- Susanna

comments powered by Disqus