treeni

3 vinkkiä miten saat kadonneen treeni motivaation takaisin

Heipparallaa ja aurinkoista kaamosta!

Tämä pimeä aika on monille pirullinen siitä, että se vie energiaa ja laittaa väsyttämään.
Treenaaminen ei ehkä ole päällimmäisenä mielessä vaikka tietäisikin miten hyvää se tekee sille väsyneelle ja laiskalle ololle.

Eräs ystäväni kärsi motivaation puutteesta ja pyysi multa vinkkejä joilla saada tämä kadonnut motivaatio takaisin. 

Vinkkejä oli alkuun jopa vaikea miettiä, sillä en ole miesmuistiin kärsinyt motivaation puutteesta. Kun nämä salihommelit aikoinaan aloitin, niin se lunasti paikan heti mun sydämessä.
Viimeisin motivaatio kato on siis ollut joskus vuonna nakki ja kirves, kun en vielä tiennyt mikä liikuntamuoto on se mun juttu ja kuinka sitä tehdä fiksusti tai oikein. Kokeilin vaikka mitä ja kyllästyin niihin kuukauden jälkeen.

Kiteytin mun vinkit kolmeen ja hoksasin, että turha niitä on vaan yhdelle ihmiselle kertoa.
Eli jos sulla on motivaatio kadoksissa kaamoksen tai jonkun muun syyn takia, niin otappa näistä kolmesta vinkistä koppia!

1. MIELIKUVAHARJOITUS

Sulje silmät ja kuvittele se asia tai olotila mitä treenillä haluat saada aikaan.
Mikä onkaan se sun juttu minkä takia haluat treenata, vaikkakaan nyt juuri siihen ei ole motivaatiota.

Kuvittelet itses ikään kuin valmiina "tuotoksena".

Kuvittele miten hyvälle ja energiselle susta tuntuu? 
Kuvittele miten upealle sun peilikuva näyttää? 
Kuvittele miten helkkarin ylpeä olet itsestäsi?
Kuvittele miten hyvin sä voit?
Kuvittele miten sä ihan säteilet sitä hyvää oloa?


Pidä siitä ajatuksesta kiinni ja tunne se olo. Siis ihan oikeasti tunne se olotila.

Eikö tunnukin hyvälle? Kerrassaan siistille?


Jotta voit saavuttaa sen mitä juuri äsken kuvittelit, niin sun on tehtävä päätös ja lähteä ovesta ulos toteuttamaan se.

Mikään ei muutu jos ei mitään muuta - muista se.

2. MENE VAIKKA EI KIINNOSTA

Vaikka sua ei nyt innosta mennä treenaamaan niin mene silti.

Mene salille, mene lenkille, mene ryhmäliikunta tunnille, mene tanssimaan, mene luistelemaan, mikä se sun juttu ikinä onkaan niin mene tekemään sitä.
Vaikka ei kiinnosta, niin sen jälkeen, kun siitä kiinnostuksesta riippumatta olet kuitenkin mennyt niin tulet kokemaan onnistumisen tunteen ja sen liikunnan tuoman hyvän fiiliksen.

Ja se onnistumisen tunne tuottaa sulle kaupan päälle hyvän olon tunteen ja halun kokea sen tunteen uudelleen.
Näin sun on paljon helpompi mennä seuraavana päivänä tekemään se uudelleen.
Samalla se suuri kynnys lähteä kotoa treenaamaan madaltuu. Ja aina seuraavalla kerralla se kynnys on entistä matalampi.
Kun toistat eli harjoittelet treenaamaan lähtöä jokainen viikko sen 3-4 kertaa, niin pian ei ole enää mitään kynnystä ylitettävänä.

Treenaamaan lähteminen vaatii yhtälailla harjoittelua kuin mikä tahansa muukin uusi tai tauon jälkeen tehtävä juttu.
Se vaatii toistoja. 
Sä olet nyt harjoitellut olemaan menemättä, niin muuta sun mindset ja harjoittele menemään uudelleen.

Kun treenaamaan lähtemistä on harjoitellut tarpeeksi, niin siitä tulee yhtä arkipäiväinen asia kuin hampaiden pesu. Eikä se ”lähtemisen kynnys” enää kasva.

3. SATSAA OMAAN PERSONAL TRAINERIIN

Jos löydät itsesi kuukausi toisen jälkeen näiden edeltävien kahden vinkin ääreltä, eli olet menettänyt sen motivaation jälleen kerran etkä ole muistanut harjoitella treenaamaan lähtemistä, niin palkka itsellesi personal trainer. Tämä vinkki toimii 100% varmuudella.

Se, että palkkaat alan ammattilaisen, niin se tulee viemään sinua ihan uudelle levelille.
Se on enemmän kuin todennäköistä, että saat henkilökohtaisen trainerin avulla muutamassa kuukaudessa paljon enemmän tuloksia aivan kaiken suhteen kuin yksin tehdessä.
Ja ne tulokset ruokkii motivaatiota tehdä lisää.

Nälkä kasvaa syödessä niin sanotusti.

Oma personal trainer motivoi, tsemppaa, opettaa, tekee treeniohjelmat, ruokavaliot, on läsnä sun matkan varrella, auttaa, kannustaa ja on sun olkapää. Nämä tekijät vie sua takuulla eteenpäin.
Ja yleensäkin, kun maksaa jostakin palvelusta, niin todennäköisemmin toteutat sitä, koska se vaatii sulta taloudellista panostusta mitä ei halua heittää hukkaan.

Mikäli trainerin kanssa iskisi motivaatiokato, niin mä lupaan, että hyvä personal trainer potkii sut ylös sieltä ”ei kiinnosta” kuopasta ja laittaa takaisin liikkeelle.

Oma personal trainer uskoo sun kykyihin silloinkin, kun sä itse et usko.

HIKI ON HYVÄKSI!

Toivottasti näistä vinkeistä on sulle apua. Hyviä treenejä siis vaan!

-Jenni-

PS. Jos nyt mietit kuka olisi hyvä trainer niin allekirjoittanut tässä hei vaan!

PPS. Nappaa tästä mun PT saitti seurantaan, niin saat sieltä vinkkejä omaan tekemiseen.