ravinto

Himottaako?

Tekeekö sunkin mieli syödä herkkuja...sillain ihan liian usein?

Onko selkäranka yhtä löysä kuin keitetty spaghetti?

Ja jokaisen sortumisen jälkee seuraa ihan kamala morkkis?

Jep, mä tiedän tunteen. Välillä mietin, että jos sitä vaan alkais syömään herkkuja aina kun mieli tekee ja antais vaan mennä. Onneksi se jää vain ajatuksen tasolle koska muuten mulla olisi suklaapatukka huulessa hyvin usein.

Oon sellainen, että mun pitää kieltäytyä herkuista kokonaan. Totaalisesti. Se on kaikki tai ei mitään. Silloin mä osaan pysyä niistä erossa. Kun ei saa syödä niin sitten ei syödä, esim. dietillä ollessa. Kun mulla on sille kieltäytymiselle kunnon peruste niin se toimii. 

Mutta ei se totaali kieltäytyminen ole pitkässä juoksussa useinkaan hyväksi. Sille on aikansa ja tarpeensa mutta muutoin niin kyllä joskus saa ja joskus voi. Jos kieltää itseltään asioita liikaa niin se kostautuu hyvin usein jatkuvalla sortumisella jolloin sitä herkkua sitten menee ihan yli äyräiden. Vähän niikuin pienten lasten kanssa. Kiellät jotain niin se on lähes takuuvarma juttu, että se lapsi tekee juuri sen.

Vapauden mukana tulee myös vastuu. Kaikki on suhteellista. Suklaata voi syödä vaikka joka päivä jos se pysyy siinä 1-2 palasessa. Mutta kuka siihen pystyy? En ainakaan minä. 

Ei se missään nimessä väärin ole joskus syödä ihan kunnon kanelipulla tai puolen kilon säkki karkkia. Mutta sitä ei voi tehdä päivittäin eikä viikottain jos haluaa pysyä hyvässä fyysisessä kunnossa ilman exrta 10kg rasvalastia. Siksi on kaivettava selkäranka esiin ja pidettävä se jämäkkänä.

Ei se helppoa ole.

Jos olisi niin kaikki olisivat laihoja eikä ylipainoa varmaan edes olisi. 

No kuinka sitten pystyy olla syömättä herkkuja?

Ja tarkoitan nyt ihan kaikkea herkuksi luokiteltavaa kuten karkit, sipsit, leivonnaiset, keksit, suklaat, pekoni ja ne sata muuta sokerin tai rasvan kyllästämää niin ihanan maukasta tuotetta.

Mikäli sun suurinta herkkua maailmassa on selleri ja kurkku niin voit ignoorata tämän postauksen kokonaan ja jatkaa niiden syömistä. :D

Vielä näin perjantaisin ne herkkuhimot yleensä iskee astetta kovemmin päälle kun viikko on takana ja viikonloppu edessä. Mikä ihana tekosyy syödä jotain epäterveellistä ja hyvää. Palkinto siitä hyvästä kun selvisi taas tästäkin viikosta.

Mutta mitäs jos tämä viikonloppu ei meniskään kirjaimellisesti reisille?

Tässä muutama kikka kolmonen:

  • Lyö vetoa herkkulakosta kaverin tai kaveriporukan kanssa, kuka sortuu on pystyssä esim. 50-100e (tai jotain vastaavaa toisille). Mikään herkku ei ole sen rahamäärän arvoinen. Tässä vaaditaan tosin sortumatonta rehellisyyttä puolin ja toisin.
  • Pidä herkkupäivä kerran kuukaudessa. Päivä jolloin voit syödä just niitä juttuja mitä mieli tekee. Oli se sitten karkkia tai vaikka rasvaista pekonia suklaan kanssa (Antin herkkua). Yksi päivä kuussa ja muu aika fiksusti.
  • Pysähdy miettimään mikä tunnetila sulla on kun himo iskee. Oletko silloin aina surullinen tai vastaavasti tosi onnellinen? Tai jotain muuta? Jos huomaat himojen iskevän erityisesti tietyn tunnetilan yhteydessä niin olisko joku muu tapa käsitellä sitä kuin syömällä? Vaikka puhumalla kaverin kanssa? Kävely raittiissa ilmassa?
  • Älä osta kotiin mitään houkutuksia aiheuttavaa. Poissa silmistä, poissa mielestä.
  • Tukijoukot mukaan. Pyydä ettei miehesi/naisesi myöskään osta kotiin herkkuja. Olkaa yhdessä syömättä tai sitten syökööt hän ne jossain muualla kuin sun nenän edessä.
  • Et ole koira, sun ei tartte palkita itseäsi herkuilla. Palkitse vaikka uusilla vaatteilla, kasvohoidolla tai hieronnalla.
  • Mene kauppaan aina ostoslistan kanssa, pysy listassa äläkä pysähdy herkkuhyllyn luona. Kierrä se.

Jos herkkuhyllyt kaupassa kuitenkin alkaa huutamaan sun nimeä niin ota se (mikä ikinä onkaan) tuote käteen, katso sitä ja kysy itseltäsi tämä kysymys...

"Jos syön tämän niin viekö se mua eteenpäin sinne minne haluan mennä?

Kohti mun tavoitetta?" 

Jos vastaus on EI niin laita se takaisin hyllyyn.

Mutta on mulla hyviäkin uutisia. Sillä kaikki hyvä ja herkullinen ei ole epäterveellistä. Haluutko tietää miten sä voit herkutella vaikka joka viikko?

Se on täysin mahdollista. Ne tuotteet löytyvät vain hieman eri osastolta.

Makeaa, hyvää ja terveellistä. (kuva Pixabaysta)

Suuntaa katse kohti He-Vi ja maitotuote osastoa ja herkuttele terveellisemmin!

Tässä mun tipsit:

  • Jäätelön tai vanukkaan sijaan nauti proteiini pudding tai sokeroimaton makurahka - ne on tänäpäivänä ihan älyttömän hyvän makuisia.
  • Makeanhimon taltuttaa marjat sekä tuoreet tai kuivatut hedelmät - klementiinit ja taatelit on mun todellinen heikkous.
  • Purkka - se on pikainen hätä apu kun tekee mieli jotain makeata.
  • Kun tekee mieli dippailla sipsiä niin sipsit vaihtuu esim. pilkottuihin porkkanoihin, kurkkuihin, selleriin ja lanttuun. Rasvaisen kermaviilin tilalle sen light versio tai maustamaton rahka / jugurtti (dippimausteen kanssa se maistuu ihan samalle).
  • Tai dippaile esim. omenasta tai päärynästä pilkottuja lohkoja maustamattomaan maitorahkaan jonka seassa on hunajaa - sika hyvää!
  • Pullan himon vie mukanaan kaurasta tehty makea piirakka tai porkkanakakkupuuro - se on samalla myös täyttävä ja terveellinen välipala.
  • Pirtelön tekee helposti blenderissä maitorahkasta ja proteiinijauhosta (esim. vanilija, suklaa , minttusuklaa). Hieman vettä sekaan niin ei tule liian paksua. Sekaan ehkä myös vähän marjoja tai pähkinää. Terveellinen herkku joka on myös hyvä välipala.
  • Pannarin tai letun tekaisee helposti pannulla käyttäen kananmunia ja kaurahiutaleita. Makua pannariin saa hedelmistä, marjoista tai proteiinijauhosta. Makeutus sokerin sijaan Stevialla. Tässä yksi resepti.

Paras tapa oppia tekemään terveellisiä herkkuja on vain pistää mielikuvitus vilisemään tai google laulamaan. Sieltä löytyy satoja erilaisia reseptejä.

Tuoreita hedelmiä, marjoja, vihanneksia sekä juureksia voi syödä niin paljon, että ne tulee melkein korvista ulos. Eikä niistä edes silloin tule vastaavaa kaloripommia kuin mitä niillä "oikeilla herkuilla". Sen sijaan niistä saa paljon antioksidantteja ja suojaravintoaineita, kuten vitamiineja ja kivennäisaineita.

Eikö näytäkin hyvälle? (kuva Pixabaysta)

Muista kuitenkin että...

Kuivatut hedelmät ovat parempi vaihtoehto kuin karkit mutta ne ovat karkin tavoin myös todella sokeripitoisia. Niitä ei kannata mässäillä liikaa sillä 100g kuivattuja hedelmiä vastaa lähes samoja kalorilukemia kuin 100g karkkia.

Pähkinät ovat myös terveellisiä ja hyvinkin koukuttavia mutta ne sisältävät yli 50% rasvaa. Jos niitä puputtaa 100g niin se vastaa kalorimäärältä lähes samaa kuin 100g sipsiä tai suklaata. 

Oli herkku siis terveellistä tai ei, niin liikaa kaikkea on aina liikaa. Yllämainitut vain yhtenä esimerkkinä joista moni ajattelee, että niitä voi syödä mielin määrin koska ne ovat terveellistä. Ei pidä paikkaansa. Kaikki on suhteellista.

Kerran kuukaudessa tällainen herkku-kombo maistuu mitä parhaimmalle. Ilman morkkiksia. :)

Ne herkut on ja pysyy kaupoissa. Ne ei lähde sieltä pois. Ne ei hylkää sua vaikka sä ajoittain hylkäisit ne. Ne odottaa ja maistuu täysin samalle kuin silloin viimeksi kun on taas aika ostaa niitä. Et siis missaa mitään. :)

Mahtavaa ja terveellisesti maukasta viikonloppua! :)

Miten sä meinaat herkutella vai herkutteletko ollenkaan?

-Jenni-

comments powered by Disqus