itsetunto

Hyvä itsetunto kuuluu jokaiselle

Tänään tuon esille personal trainerin sijaan mun toisen puolen, wellness coachin.

Aiheena itsetunto ja kuinka sitä voi jokainen tietoisesti erilaisilla harjoituksilla vahvistaa. Tämä on sitä henkisen puolen hyvinvointia. Korvien välissä tapahtuvaa treeniä.

Mitä tarkoittaa itsetunto?

"Itsetunto eli omanarvontunto tarkoittaa tietoisuutta omasta arvosta, itsekunnioitusta. Itsetunto ei liity välttämättä juurikaan siihen, kuinka menestyksekäs ihminen tosiasiassa on, vaan kysymys on oman itsensä hyväksymisestä ja omiin mahdollisuuksiin uskomisesta." - Wikipedia

Hyvä itsetunto ei tosiaankaan liity menestykseen mutta hyvän itsetunnon ja itsevarmuuden puute voi aiheuttaa sen ettet saa taikka tavoita elämässä niitä asioita mitä haluaisit. 

Henkilökohtaisesti näen vahvan itsetunnon reseptinä nämä asiat:

1. Tyytyväisyys

Olet tyytyväinen itseesi, omaan elämääsi ja teet niitä asioita mitkä tekevät sinut onnelliseksi välittämättä muiden mielipiteistä.

2. Itsensä kunnioitus ja arvostus

Olet rehellisesti ylpeä niistä asioista mitä olet saavuttanut. Annat arvoa omille teoillesi ja kunnioitat omia päätöksiä. Sinulla on omia mielipiteitä ja pysyt itsellesi rehellisenä. Elät omien arvojesi mukaista elämää.

Soitat omaa orkesteria etkä muiden rumpuja.

3. Terve itserakkaus

Asetat itsesi tarpeen tullen itsekkäästi ykkössijalle. Koska sinä olet elämäsi tärkein henkilö. Sijoitat itseesi aikaa sen kaikissa muodoissa. Mitä paremmin voit niin henkisesti kuin fyysisesti niin sitä paremmin elämä ympärilläkin pyörii eteenpäin.

4. Usko itseen ja omaan tekemiseen

Uskot siihen mitä teet, miten teet ja miksi teet.

Luotat itseesi ja omiin kykyihisi.

Kuva Pixabaysta.

Hyvä itsetunto tekee kenestä vain tyylikkään. Se on paras asuste mitä voi päällään kantaa.

Aika kaivaa se kaapista esiin! :)

Vahva, vahvempi itsetunto

Tässä muutama harjoitus joiden toistaminen auttaa itsetunnon vahvistamista.

1. Oma voima-mantra

Katso itseäsi peilistä, katso itseäsi silmiin ja sano itsellesi ääneen: 

"Olen kaunis."

"Olen itsevarma."

"Minä osaan."

"Minä pystyn."

Älä heitä tätä vitsiksi vaan tarkoita jokaista sanaa. Toista lauseita vaikka päivittäin, niin kauan, että ne tulevat suoraan sydämestäsi.

Kaikki lähtee pään sisältä. Se on psykologista, että alat käyttäytymään sen mukaan miten itsestäsi ajattelet. Toimii tilanteessa kuin tilanteenssa. Käytä omaa voima-mantraa esimerkiksi silloin kun huomaat haukkuvan itseäsi tai ajattelevasi ettet pysty johonkin.

Kuva: Antti Mutka

Esimerkkinä tämä yllä oleva kuva musta.

Ajattelin kuvaustilanteessa toistamiseen mielessäni "olen vahva ja itsevarma, olen vahva ja itsevarma, olen vahva ja itsevarma..." Ja kyllä se ajatus välittyy myös kuvasta.

Pidä mielessäsi tämä voima-mantra ja tuo sen avulla sussa asuva kaunis ja itsevarma nainen/mies eloon. <3

2. Älä etsi virheitä, katso kauneutta

Monesti puhumme itsestämme rumasti ja näemme peilistä vain pitkän listan korjattavia virheitä. Mutta mitä jos katsoisit niiden vikojen sijaan sun kauneutta?

Katso taas peiliin ja mieti ääneen mistä asioista pidät itsessäsi? 

Silmistä?

Kasvoista?

Hiuksista?

Pepusta?

Hymystä?

Pisamista?

Hampaista?

Rinnoista?

Vyötäröstä?

Huomaat kuinka sieltä peilistä näkyy myös hyviä asioita. Sellaisia mihin olet itsessäsi tyytyväinen. Sellaisia mitä et halua muuttaa etkä korjata. Piirteitä jotka tekevät susta sut.

Seuraavan kerran kun huomaat puhuvasi negatiivisesti omasta kehostasi niin vaihda omaa näkökulmaa ja puhu itsestäsi positiivisesti.

3. Hiljennä sisäinen kampittaja

Se tyyppi asuu meidän jokaisen sisällä. Omassa mielessä. Se paskanaama joka aina dumaa sut lyttyyn. Se ääni joka sun pään sisällä sanoo...

"En mä kuitenkaan osaa"

"En mä pysty siihen"

"Oon huono"

"En onnistu kuitenkaan"

"En ole tarpeeksi hyvä"

Tunnistat varmaan tuon äänen? Se ääni on sun henkilökohtainen kampittaja. Se ääni ei ikinä usko suhun tai sun kykyihin. Se ääni laittaa aina sulle vastaan ja kyseenalaistaa sun päätöksiä. Sen äänen mukaan sä olet huono kaikessa, etkä sä osaa mitään. 

Älä koskaan usko sitä ääntä. Se on joka kerta väärässä. Sun täytyy sanoa sille vastaan. Näyttää sille kuka on pomo sun pääkopassa. 

Sitä varten tee tämä mielikuvaharjoitus:

Laita silmät kiinni ja kuvittele sille äänelle ulkomuoto. Luo sille hahmo. Näyttääkö sun kampittaja ehkä käärmeeltä? Pirulta? Ärsyttävältä hyttyseltä? Ehkä varikselta?

Miltä sun kampittaja näyttää? (kuva Pixabaysta)

Kun se ääni saa "fyysisen" ulkomuodon niin sitä on paljon hempompi käsitellä. Se ei ole enää vain pelkkä ääni.

Nyt kuvittele se hahmo seisomaan sun kädelle. Kuuntele kuinka se siinä tyylilleen uskollisena aukoo päätään. Anna sen jatkaa hetki. Tarkkaile sitä.

Seuraavaksi kuvittele sille hahmolle kimittävän piipittävä "tiku-taku" ääni.

Kuinka uskottavalta se nyt näyttää siinä uhotessa? Ei järin uskottavalta.

Leiki mielikuvituksellasi ja kasvata hahmolle todella suuri pää ja pienen pieni vartalo. 

Nyt se hahmo näyttää hyvin epämääräiseltä möykyltä joka piipittää. Sen uskottavuus on aivan tipotiessään.

Ei sitä jaksa enää edes kuunnella. Hiljennä se.

Rutista se vaikka sun nyrkin sisälle kasaan. Anna sille astetta kovempi luunappi, jotta se lentää kaaressa kauas pois. Sulje se mielikuvitus lasipurkiin huutelemaan yksinään. Tee sille ihan mitä vain haluat. Pääasia, että se kampittaja tukkii suunsa.

Tuliko hiljaista?

Sun kampittaja on poissa, se ei enää estä sua menemästä ja tekemästä. Se oli vain sun aivojen tuottama kepponen. Täysin sun omaa mielikuvitusta. Sun aivot (meidän jokaisen) koittaa aika ajoin tehdä noita kepposia mutta älä anna niiden mennä sun "ihon alle".

Toista nyt voima-mantra ja palauta usko itseesi takaisin. :)

Tee tämä mielikuvaharjoitus joka kerta kun kuulet oman kampittajasi äänen uudelleen.

Kuva: Antti Mutka

4. Mieti missä olet hyvä

Olet itse itsesi pahin vihollinen. Vaikka se kampittaja väittää sun olevan huono lähes kaikessa niin et todellakaan ole.

Listaa paperille asioita...

Missä olet hyvä?

Missä olet onnistunut?

Mistä olet ylpeä?

Missä olet parempi kuin joku toinen?

Ja tähän tehtävään riittää, että olet itse sitä mieltä. Tähän ei tarvitse konsultoida kenenkään toisen mielipidettä. Vain sun omalla mielipiteellä on väliä.

Missä asioissa annat itsellesi arvostusta, tunnustusta ja kunnioitusta?

Se voi liittyä sun töihin, kotiin, harrastuksiin, muuhun osaamiseen ja tekemiseen tai vaikka luonteenpiirteisiin. Asiat voivat olla ihan mitä tahansa. Kukaan ei tuomitse eikä arvostele. Et edes sinä itseäsi. 

Se on enemmän kuin oikein kehua itseään ja tunnustaa olevansa pirun hyvä jossain!

*******

Omaa mieltä on paljon vaikeampi opettaa kuin omaa kehoa. Siksi nämäkin harjoitteet vaativat paljon toistamista. Vain siten ne iskotuvat sun mieleen pysyvästi.

Omalla kohdalla nämä harjoitukset (etenkin 1, 3 ja 4) nostavat päätään uusien työkuvioiden takia. On uskottava entistä kovemmin itseen, omiin kykyihin ja omaan tekemiseen. Pitää rutistaa se oma kampittaja tiivisti sinne nyrkin sisään. Sitä ei nyt todellakaan saa päästä sieltä esiin huutelemaan. Näistä uusista kujeista kerron lisää ensi viikolla. :)

Nyt ota katse peiliin ja näe se vahva, kaunis ja osaava tyyppi joka sieltä katsoo takaisin.

Ihanaa viikonloppua! <3 :)

-Jenni-

(kuvat: Antti Mutka)

comments powered by Disqus