Joulun pöhö pois HIIT-treenillä

Onko sulla pullea olo näin joulun jälkeen?

Mulla on on! :D

Oli ihana joulu. Sai viettää aikaa rakkaimpien ja läheisten kanssa. Aattoa oltiin viettämässä suurella joukolla siskoni luona. Täten ruokaakin oli hyvin paljon. Joulupäivänä suunnattiin Antin vanhempien luokse Inkooseen syömään lisää ja Tapaninpäivänä vuorossa oli iskän notkuva ruokapöytä. Kolme päivää syöty reippaasti yli vatsan kapasiteetin ja olo on sen mukainen. Hyvin, hyvin pullea nestepallo. Mutta en valita. Joulu oli täysin sen arvoista.

Samikset. <3
Meidän "lahjaton" joulu. :D

Joulun salitreenit olivat aika tahmeita mutta tulipahan tehtyä. Sai kropasta nesteitä liikkeelle, tukkoisen olon keventymään ja aineenvaihdunnan vilkastumaan. Pystyi taas syömään lisää. :D Hyvin huomasi taas millainen vaikutus sokerin, suolan ja rasvan kyllästämällä ruoalla oli kehoon ja mieleen. Väsytti koko ajan vaikka nukkui pitkät unet ja päikkärit päälle. Jatkuva napostelu ja syöminen, se ruoan ja herkkujen määrä ei tuonut lisävirtaa. Päinvastoin se sai aikaan kunnon kooma-fiiliksen ja kamalan turvotuksen. Vaikka laatikot, kinkut ja ne kymmenet muut lisukkeet, suklaat ja tortut olivat hyviä niin aikansa kutakin.

Kolme päivää riitti ja nyt paluu arkeen. Kaipaan jo herkullisia salaatteja ja kaurapuuroa. Jouluna ei vihreetä näkynyt lautasella juurikaan. Ihana palata takaisin omaan ruokarytmiin, syödä terveellisesti, saada tämä kooma-olotila virkistymään ja treenit kulkemaan.

Tänään oli vuorossa HIIT-harjoitus jonka perään rentouttava jooga. HIIT-harjoituksella (high intensity interval training) saa hyvin joulumuonasta kertyneet nesteet liikkeelle. Se kehittää äärimmäisen tehokkaasti hapenottokykyä sekä sydänlihasta. Todella hyvä treeni esim. rasvanpoltoon. HIIT:n teho perustuu harjoitteesta tulevaan jälkipolttoon.

Lataa älyluuriin joku ilmainen ”HIIT”-appi. Ne toimii kaikki samalla kaavalla. Asetat sovellukseen kierrokset, alkulämmittelyn, työajan, lepoajan sekä jäähdyttelyn keston. Sovelluksen ansiosta ei tarvitse tiirailla kelloa vaan puhelin piipittää aina kun pitää mennä ja levätä. Ideana kaikissa HIIT-harjoitteissa on mennä hetki täysillä ja kovaa. Tämän jälkeen ottaa hieman pidempi hetki rennommin ja antaa sykkeen laskeutua ennen uutta kierrosta. Harjoitteet vievät kokonaisuudessaan aikaa 20-25min. Eli se on nopea ja tehokas "kerta kirapaisu".

HIIT-sovellukset ovat yleisesti englanniksi. Tässä nimitykset suomeksi:

  • prep = lämmittely
  • work = työaika
  • rest = lepoaika
  • cool down = jäähdyttely
  • rounds = kierrokset
Kuva Pixabaysta.

Tässä muutama esimerkki kuinka HIIT:n voi tehdä esim. spinnig pyörällä.

1.

  • prep: 5 min
  • work: 15 sek.
  • rest: 45 sek.
  • rounds :10
  • cool down: 2-3 min.

Vastusta muutaman asteen kovemmalle kun ”work” aika alkaa (jotta pyörä ei vie sinua). Polje niin täysiä kuin ikinä jaloistasi pääset. Kun ”rest” aika alkaa höllää vastusta ja anna sykkeen palautua. Ajatuksena tasainen maasto.

2.

  • prep: 5 min
  • work: 30 sek.
  • rest: 1 min
  • rounds: 7
  • cool down: 2-3 min.

Muutoin sama kuin nro. 1 mutta ”work” ja ”rest” ajat ovat pidempiä ja kierroksia vähemmän. Voit myös tehdä joka toisen kierroksen istuen ja joka toisen seisten kovemmalla vastuksella.

3.

  • prep: 5 min
  • work : 40 sek.
  • rest: 1 min
  • rounds: 5
  • cool down: 2-3 min.

Kun ”work” aika alkaa niin vastusta reilusti lisää, niin että joudut polkemaan seisten ja lähes ”repimään” pyörää jotta pääset eteenpäin. Ideana todella jyrkkä ylämäki. Kun ”rest” aika alkaa höllää reilusti vastusta (tasainen maasto) ja rullaa kevyesti eteenpäin. Anna sykkeen laskeutua.

Päivän väri on punainen ja olotila äärimmäisen hikinen!

Jos harjoitteen aikana tuntuu siltä, että sydän räjähtää, keuhkot puhkeaa ja yrjö lentää niin se on alussa aika normaalia. Siksi on hyvä aloittaa nro. 1 esimerkistä jotta kehosi tottuu menoon. Kun se harjoitus alkaa tuntua helpohkolta niin sitten uutta haastetta kehiin haastavammalla harjoitteella. Tee näitä treenejä esim. kolme kertaa viikossa niin varmasti alkaa rasva tiristä yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa.

HIIT:n voi tehdä myös juoksumatolla, crosstarinerilla tai juosten luonnossa. Luonnollisesti polkemisen sijaan sitten vain töppöstä toisen eteen ja kovaa. Lepoajalla kevyttä kävelyä.

Aijotko testata?

-Jenni-

comments powered by Disqus