hyvinvointi

Kallisarvoinen uni

Valkeniko tämä päivä sinulle pirteänä ja iloisena vai nousitko sängystä väärällä jalalla suupielet alaspäin?

Monta tuntia nukuit viime yönä?

Välillä on hyvä palauttaa mielen hyvän ja syvän unen tärkeyttä.

Päivän aikana kehomme kokee jatkuvasti stressiä. Tiesitkö muuten, että on olemassa hyvää stressiä ja pahaa stressiä?

Yleisesti tunnemme vain sen pahan stressin. Kun pinna kiristyy, verenpaine nousee ja ohimolla suoni meinaa poksahtaa. Sen stressin ja kuormituksen jokainen tuntee kirjaimellisesti nahoissaan mutta tiesitkö, että kaikki tekeminen silmät auki on keholle stressiä?
Myös ne mukavat asiat kuten liikunta ja lasten kanssa leikkiminen. Kaikki tekeminen kuormittaa kehoamme jossain määrin.

Vain ja ainoastaan syvässä unessa kehollamme on mahdollisuus palautua päivästä aiheutuneesta kuormituksesta eli stressistä. Mikäli keho ei saa syvää unta, niin ei se palaudu. Hyvin yksinkertaista.

Voisin pitää tuntien mittaisia luentoja unen tärkeydestä, kuinka sitä aliarvostetaan ja kuinka siitä nipistetään vuorokausiin lisää tunteja. Ja kuinka väärin se on. 

Kuinka moni sun läheinen kärsii unioglemista?

Hyvin monen psyyke ja koko terveys pettää tänä päivänä vain ja ainoastaan siksi, että ei palaudu kunnolla, ei nukuta hyvin eikä riittävästi ja ollaan jatkuvassa kroonisessa kuormitus tilassa. Aivan liikaa jengiä on koukussa unilääkkeisiin. Mikä on todella surullista. 

Tiesitkö muuten, että unilääkkeiden aikaansaama "uni" on käytännössä sama asia kun lyötäisiin taju kankaalle? Se ei ole unta. Se ei ole oikeata syvää unta. Se on keinoteikoista niinkuin ovat ne lääkkeet. Lääkeunesta herää hyvin, hyvin pöhnässä ja sekavana. Olotila ei ole pirteä eikä se vastaa sitä mitä aito, oikea uni tekee.

Pitkässä juoksussa unettomuus ja huonosti nukutut unet vaikuttavat AIVAN kaikkeen.
Käyttäytymiseen, tekemiseen ja koko elämäniloon. Sinuun ihmisenä. Ei se ole ihme jos aamut eivät siinä tilassa valkene aurinkoisina ja iloisina. Aikuinen tarvitsee 8h unta yössä. Piste.

Kuva Pixabaysta.

Jos sinun tarvitsee torkuttaa aamuisin ja ylös nouseminen sekä herääminen on vaikeata et silloin hyvin todennäköisesti ole nukkunut syvää unta tarpeeksi. Kehosi ei ole palautunut tarpeeksi.

Jotta keho voi palautua kunnolla, uusiutua ja rakentua se tarvitsee avukseen myös mineraaleja sekä aminohappoja. Niillä on elintärkeitä tehtäviä palautumisen kanssa.
Uskon, että ravinnolla, ravintoaineiden imeytymisellä sekä suoliston kunnolla on merkittävä vaikutus siihen miten nukkuu ja kuinka hyvää unenlaatu on.

Muutamia vuosia takaperin kuuluin niihin jotka eivät päässeet ylös sängystä ennen kello yhdeksää. Sekin oli liian aikaisin. Nousin väkisin ja pakolla. Aamut eivät todellakaan olleet mun juttu.

Kun aloin panostamaan mikroravinteisiin eli vitamiinien, mineraalien ja aminohappojen tarpeelliseen saantiin hyvillä ravintolisillä alkoi myös nukkumatti tulla aiemmin. Nykyään Matti tulee viimeistään klo 23.00 pintaan noutamaan.
Aamulla herään 07.00 aikoihin uuteen päivään ja haluan nousta silloin ylös. Kokea uuden päivän aamusta iltaan. Enkä tarvitse heräämiseen torkkua enkä yhtäkään kuppia kahvia.

JA SE ON IHAN PARASTA!

Jos voit parantaa omaa unta ja sen laatua niin tee se! Se on hyvinvoinnin ja terveyden tärkein asia. Kaiken perusta. Kulmakivi.

Tässä muutama vinkki:

  • tuuleta makuuhuone viileäksi ennen nukkumaan menoa
  • hanki pimennysverhot
  • osta hyvä niskaa tukeva ja hengittävä tyyny
  • satsaa hyvään, sinun selällesi sopivaan patjaan (napakka kova patja on yleisesti pehmoista parempi)
  • syö terveellisesti ja satsaa luonnollisiin sekä hyvin imeytyviin ravintolisiin
  • syö iltapalaksi jotain kevyttä ja tervellisestä
  • vältä fyysisesti rasittavaa tekemistä klo 18.00 jälkeen
  • sulje päätteet ja näytöt tuntia ennen nukkumaan menoa
  • himmennä valaistusta viimeistään tuntia ennen nukkumaan menoa
  • mene nukkumaan ennen puolta yötä
  • opettele meditoimaan jolloin saat kehon ja mielen rentoutumaan (esim. puhelinsovellus Insight Timer)
Kuva Pixabaysta.

Sen sijaan, että laiminlyöt unta niin panosta siihen. Jokainen paremmin nukuttu tunti ja yö antaa sulle jotain niin tärkeätä ja kallisarvoista ettei sitä voi mitata rahassa.

Herätään huomenna virkeinä ja elinvoimaisena, okei?

-Jenni-

comments powered by Disqus