treeni

Kuntosalin 10 sääntöä - lue ja ota homma haltuun!

Olen työskennellyt kuntosalilla personal trainerina pian viisi vuotta. Sinä aikana päähän on kasvanut useampi harmaa hius johtuen huonoista käytöstavoista joihin törmään päivittäin. Nimittäin ne kirjoittamattomat järjestyssäännöt mitkä kuntosalilla vallitsee.

Tässä sinulle hyvän salietiketin 10 sääntöä, joiden noudattaminen tekee treenaamisesta myös sinulle itsellesi mukavempaa.
 

  1. Vie käyttämäsi tavarat takaisin omille paikoilleen. 
    Tämä ei tarkoita, että viet levypainot takaisin vain jonnekin mihin mahtuu ja mikä ensimmäisenä silmään pistää. Se 15kg levypaino viedään takaisin siihen 15kg levypainolle tarkoitettuun pinniin, koukkuun tai kohtaan. Sama pätee kahvakuuliin, käsipainoihin, kuminauhoihin, mattoihin ja luonnollisesti salin jokaiseen tavaraan.
     
  2. Vaikka se 15kg levypainon pinni olisi valmiiksi sekaisin eri painoisista levypainoista niin älä kuvittele, että sinunkin on ok laittaa sitä entistä enemmän sekaisin laittamalla siihen samaan pinniin 5kg, 10kg, ja 25kg levypainoja. Ole edellisiä viisaampi ja mukavampi ja siisti pinniä mieluummin vieden painot omille paikoilleen.
     
  3. Tyhjennä levypainot myös jalkaprässistä sekä Smith-laitteesta käyttösi jälkeen, seuraava tulija ei todennäköisesti tule käyttämään niitä samoja painoja. Ja vaikka se onkin hyvin ystävällistä ajatella, että jätät lantionnostolle tehdyn tangon ja penkin valmiiksi seuraavaa varten niin älä ajattele enää niin.
     
  4. Mikäli olet kova hikoilemaan ja jälkeesi penkkiin tai mattoon jää iso märkä hikiläntti niin ole ystävällinen ja pudista paikka desinfiointiaineella ja pyyhi kuivaksi. Kanssaihmisten treeni mukavuutta ja heidän hajuaistia silmällä pitäen myös tehokkaan deodorantin käyttö on sallittua.
     
    Älä jätä tavaroita lojumaan lattialle käytön jälkeen.

     
  5. Älä tiputa käsipainoja lattialle edes sen kovan olkapää tai rintasarjan jälkeen. Ne eivät ole iskun kestäviä, vaikka ne jotain kovaa terästä ovatkin. Ne menevät rikki, hajoaa jengat sekä muoviset osat.
     
  6. Älä varaa laitteita sarjojen välissä. Nosta persus ylös ja siirry katsomaan älypuhelinta muualle, mikäli joku toinen haluaa tehdä samalla laitteella treeniä samaan aikaan.
     
  7. Älä solmi kuminauhoista pepputreeniin käytettävää pienempää ympyrää. Tai mikäli solmit niin avaa solmut myös käytön jälkeen, sillä ne kuminauhat ovat tarkoitettu useaan erilaiseen tekemiseen, ei vain sinun pakaroille.
     
  8. Ruuhka-aikaan älä valtaa laitteita tai painoja itsellesi, sharing is caring.
     
  9. Lopettaessasi juoksumatolla ylämäkitreenit niin laske juoksumatto takaisin ala-asentoon, ajattele jälleen kerran omaa treeniäsi pidemmälle.
     
  10. Älä tule kipeänä salille!
    Se ei ole hyväksi sinulle eikä se ole hyväksi muille. Bakteereja on tarpeeksi muutenkin ilman sinun vatsataudin jäämiä.

Treenaaminen on parasta silloin kun jokainen hoitaa oman tonttinsa hyvin. Ollaan treenaamisesta tykkäävä samaan hiileen puhaltava yhteisö, jossa ajatellaan myös niitä kanssa treenaajia. :)

Oletko muuten katsonut jo mun treenivinkit YouTubesta?
Kannattaa käydä vilkaisemassa mun vinkit liikkeiden tekniikoihin, lihastuntuman löytämiseen ja voit löytää uusia liikkeitä omaan treeniin. :)

AKTIIVISTA VIIKONJATKOA!

-Jenni-