meditointi

Meditointia puhelinsovelluksen avulla

Syntyykö sullakin parhaimmat ideat silloin kun tulisi rauhoittua ja mennä yöpuulle?

Stressaatko pääsi puhki työasioista, arjen härdellistä tai taloudesta?

Haluaisitko oppia rauhoittamaan sun mieltä, nukkumaan hyvin ja oppia kuuntelemaan omaa kehoa paremmin?

Mulla on hyvin usein se ongelma, että ajatukset alkaa vilisemään mielessä kun pitäisi rauhoittua ja mennä nukkumaan. Unen saaminen on vaikeata kun uudet ideat ja suunnitelmat valtaavat mielensopukat. Tai sitten vaihtoehtoisesti stressaan niin kovin, että pää tuntuu räjähtävän. Viimeksi viime yönä. Heräilin puolesta tunnista aina tunnein välein ja koko yö meni ihan harakoille. Mielessä oli aivan liikaa ajatuksia.

Terveellisten elämäntapojen ja liikunnan lisäksi kokonaisvaltainen hyvinvointi tarkoittaa myös sitä ettei stressaa jatkuvasti ja liikaa. Stressi on sellainen hiljainen tappaja joka syö meitä sisältäpäin. Sillä on hyvin monia negatiivisia fysiologisia vaikutuksia ihmiskehossa. Jatkuvalle negatiiviselle stressille altistunut keho imee kuin sieni itseensä sairauksia. On siis olemassa hyvää, että pahaa stressiä. Kaikki valveilla olo aika on keholle jonkinlaista stressiä eli kuormitusta. Pahan stressin tuntee jännittyneestä hartiaseudusta, kurtistuneesta otsasta, kohoavasta verenpaineesta, tykyttävästä sydämestä, hermoilusta, huonosti nukutuista öistä ja kaikinpuolin kuormittuneesta sekä ahdistavasta olosta.

Ainoa aika vuorokaudesta jolloin keho sekä mieli voi palautua stressistä ja siitä päivän kuormituksesta on uni. Pitkä ja syvä uni. Siksi hyvä uni on tärkein elementti puhuttaessa hyvinvoinnista. Se on ikään kuin tukipilari jonka ympärille kaikki rankentuu. Siksi sitä pitää vaalia.

Stressiä voi kuitenkin hallita kun oppii hallitsemaan omaa mieltä. Meditointi on juuri tätä varten. Se auttaa keventämään ajatuksia, vähentämään stressiä ja kehon jännitteitä sekä rentoutumaan paremmin.

Rakas aviomiheni Antti on jo kauan paasannut mulle, että mun tulisi aloittaa meditoimaan joogan lisäksi. Hän vinkkasi mulla puhelinsovelluksesta nimeltä Headspace ja se on ihan törkeen hyvä!

Sovelluksessa on 10 päivän ilmainen "meditointi ohjelma". Tässä ohjelmassa miesääni opastaa englanniksi rauhallisella ja hyvin lempeällä äänellä meditoinnissa eteenpäin. Tämä miesääni on lähes yhtä miellyttävä ja rauhoittava kuin BBC:n luontodokkarien selostaja David Attenborough.

Tykkään todella paljon tästä ohjatusta meditoinnista. Se muistuttaa hyvin paljon joogassa olevaa loppurentoutusta. Ilman ohjeistusta oman kehon kuuntelu, hengitys ja siihen keskittyminen ei ole ottanut onnistuakseen. Mulla ne ajatukset karkaa heti johonkin mieltä vaivaavaan asiaan tai uuteen mahtavaan ideaan. Ja sitten olen taas ihan väärissä sfääreissä.

Headspace sovelluksen miehen ääni on niin rentouttava, että sitä voisi kuunnella tuntitolkulla mutta nämä meditaatio harjoitteet kestävät vain 10 minuuttia. Ja se 10min tekee ihmeitä! Olo on paljon kevyempi ja mieli tyhjempi. Ääni ohjeistaa rauhalliseen tahtiin miettimään kehon erilaisia tuntemuksia, niitä päässä viliseviä ajatuksia sekä omaa hengitystä.

Vaikka nämä meditaatio harjoitteet olisi sovelluksen mukaan paras toteuttaa aamuisin, istuen tuolilla tai lattialla niin olen tehnyt niitä juuri päinvastoin. Illalla juuri ennen nukahtamista sängyssä peiton alla maaten. Koska silloin mun on vaikea rentoutua. Ja silloin koen tarvitsevani meditaatiota eniten. Olen laittanut harjoitteissa nappikuulokkeet korviin mutta puhelinta voi pitää tietenkin myös kuuloetäisyydellä. Joka ikinen kerta meinaan nukahtaa kesken sen 10min harjoitteen. Mikä on mahtava asia sillä yleensä mulla menee ensimmäiset 30min vaan pyörimiseen.

Screenshot sovelluksesta.

Tämä "Take10" ilmainen kokeilu tarkoittaa meditointia 10 päivää putkeen sen 10min ajan päivässä. Ei paha. Mikäli joku päivä jää välistä niin homma alkaa taas alusta. Niin kauan sitä voi tehdä ilmaiseksi kun se 10 päivää putkeen on tehty onnistuneesti. Tämän jälkeen voi tilata maksua vastaan uusia harjoitteita kuukauden tai vuoden ajalle tai ihan ainiaaksi asti. Sen ilmaisen 10 päivän setin voi myös kuulostella aina uudelleen.

Headspace sovelluksessa esitetään lisäksi hauskoja animaatio videoita. Ne havainnollistavat todella hyvin ihmismielen toimintaan. Kuinka se vaeltaa ja välillä sekoittaa päätä. Mikä on täysin normaalia. Videot antavat myös hyviä työkaluja ja herättävät oivalluksia joiden avulla oppii työstämään oman mielen rauhoittamista.

Screenshot sovelluksesta.
Screenshot sovelluksesta.

Meditonti on auttanut mua paljon. Kun herään öisin eikä uni meinaa samantien tulla uudelleen niin toistan meditoinnissa tehtyjä harjotteita. Useimmiten vaivun taas uneen. Ei se helppoa ole. Mieli haluaa aina vaeltaa niihin päätä painaviin asioihin kuten kävi viime yönä. En mäkään tätä osaa mutta harjoitusten avulla olen saanut hyviä työkaluja stressin hallintaan.

Tällä Headspace sovelluksella meditaatiota on hyvin helppo lähteä harjoittelemaan. Suosittelen! :)

Tämän sovelluksen lisäksi löysin myös toisen vastaavan nimeltä "Calm" joka tarjoaa 7 päivän ilmaisen meditointiohjelman ohella iltasatuja. Kuten silloin lapsena niin myös näin aikuisena iltasatu auttaa viemään ajatukset pois niistä stressitekijöistä. Ne ovat hyvin rauhoittavia ja niitä kuunnellessa nukahtaa kuin pieni lapsi.

Aikuisten iltasatuja ja aikuisten värityskirjoja. Näköjään moni lapsille suunnattu juttu toimii yhtä tehokkaasti vielä aikuisiälläkin. :)

Oletko sä testannut meditointia? 

-Jenni-

comments powered by Disqus