urheilu

Näillä vinkeillä pääset elämäntapojen muutoksessa alkuun! (osa 2/2)

Moikka!

Kirjoitin aiemmin tällä viikolla postauksen "Näillä vinkeillä pääset elämäntapojen muutoksessa alkuun! (osa 1/2)" jossa perehdyin ravintoon.

Toivottavasti sait ravintovinkeistä apua ja olet tehnyt sen pohjalta jo pieniä muutoksia. Tänään aiheena on liikunta. Ja kun nämä kaksi asiaa yhdistään niin tulos on takuuvarma! Tulet voimaan kaikinpuolin paremmin. Ja silleen pikku juttuna elämään kauemmin.

On sanomattakin selvää, että liikunta edistää terveyttä. Aiheesta on tehty lukuisia tutkimuksia. Hyvä lihaskunto sekä aerobinen kunto edistävät monin tavoin kehon toimintaa ja ennalta ehkäisevät monia sairauksia. Liikunnasta hyötyy elimistön kaikki elimet. Lue aiheesta lisää muun muassa täältä. 

Mitä pidemmälle vanhuuteen omasta aerobisesta-sekä lihaskunnosta pitää huolta sitä huolettomampi ja mukavampi vanhuus on edessä. Pysyt kauemmin erossa rollaattorista ja pyörätuolista. Kynenet kävelemään omin jaloin suorassa ja ryhdissä. Pystyt vanhana vielä itse vaihtamaan omat verhosi ja siivoamaan asuntosi.

Työpaikallani Fressillä meidän vanhin asiakas on Olavi. Ja Olavi on jo 93-vuotta! Yhdessä trainerinsä kanssa hän käy treenaamassa kuntosalilla viikottain. Salin lisäksi hän tanssii sambaa. Ikäänsä nähden hän on siis aikamoinen menijä. Ihan huikea tapaus! :) Olavi on loistava esimerkki siitä miten liikunta edesauttaa pysymään terveenä ja voimaan kaikinpuolin paremmin. Ja siitä, että liikkumisella ei ole "parasta ennen" päivää. Niin kauan kuin jalat kantaa tulee ihmisten liikkua.

 Tästä linkistä voit nähdä tarinan meidän Olavista.

Liikunta ei koske vain aikuisia ja vanhuksia. Se koskaa aivan kaikkia. Näin nippelitietona tiesitkö, että lihaskunto alkaa surkastumaan 20 ikävuoden jälkeen jos sitä ei ylläpidä ja kehitä? Siksi kaikkien tulee liikkua. Olit minkä ikäinen tahansa. Piste.

Aiheeseen liittyen hesarissa oli juuri artikkeli siitä kuinka nuoret lapset ovat liikkumattomuuden takia jo matkalla kohti elintasosairauksia. Mikä mahtaa olla tilanne 10 tai 15 vuoden kuluttua jos sama meininki jatkuu? Tämä on hyvin huolestuttavaa ja hälyttävää! Jengi on saatava liikkeelle. Lue artikkeli täältä.

Tarkoitus ei kuitenkaan ole nyt listata syitä miksi ihmisen tulee liikkua koska jokainen ne syyt tietää. Tämän postauksen idea on antaa vinkkejä siihen kuinka sitä sohvaperuna-moodia voi asteittain muuttaa aktiivisemmaksi. Terveellisen ravinnon lisäksi sekään ei vaadi tähtitiedettä. Pitää vain nousta ylös ja lähteä liikkeelle.

10 vinkkiä liikunnan aloittamiseen:

1. Suunnittele liikuntasuoritteet viikkokalenteriin etukäteen. Kuluvalla viikolla suunnittelet jo seuraavan viikon aktiviteetit. Vielä parempi jos voit suunnitella muutaman viikon etukäteen. Siten olet etuajassa varannut niille jo aikaa ja niiden toteutuminen on todennäköisempää.

2. Aloita maltillisesti. Jos liikunta on ollut kauan taka-alalla niin aloita kevyesti. Tarkoittaa 2-3 kertaa viikossa reipas 30min-1h kävely tai esim. pyöräily ulkona. Sen lisäksi, että se tekee hyvää keholle, tekee se hyvää myös mielelle. Ajatukset kirkastuu ja olo rentoutuu happirikkaassa ilmassa. Siitä tulee ihanan freesi olo kun käy heittämässä lenkin pikkupakkasella. Oikealla pukeutumisella mikään sää ei ole este. Mutta jos vettä tulee vaakasuoraan ja ajatus ulkona olemisesta saa naaman ruttuun niin kävellä (ja pyöräillä) voi myös kuntosaleilla. Tänäpäivänä löytyy vaikka millaisia aerobisia laitteita. On esimerkiksi juoksumatto, crosstrainer, porraskone ja kuntopyörä. Niistä on helppo lähteä liikkeelle.

3. Haasta itseäsi hiljalleen parempiin suorituksiin. Kävele esimerkiksi joka kerta 5min kauemmin kuin viimeksi, kävele astetta reippaammin kuin viimeksi, lisää asteittain lenkkimääriä viikkoihin, lisää kävelyyn mukaan kevyttä hölkkää, vaihda askel juoksuun tai tee pieniä spurtteja. Näitä ei siis tarvitse tehdä kerralla mutta ajan kanssa viikottain / kuukausittain haasta itseäsi lisää. Täten kehosi saa hiljalleen kovempaa rasitusta ja kuntosi kohenee tasaisesti ylöspäin.

4. Hyödynnä hyötyliikunta! Kävele kauppaa, kävele töihin, valitse portaat hissin sijaan, jätä auto kauemmas parkkiin, seiso työpävän aikana, leiki lasten kanssa ulkona, siivoa useammin, tee puutarhatöitä, pilko klapeja jne...

5. Pyydä kaveri mukaan lenkille tai kuntosalille. Yhdessä on hauskempaa. Lenkki menee huomaamatta kun saat samalla purkaa ja puhua ystävän kanssa. Parannatte yhdessä maailmaa samalla kun liikutte. Kutsun näitä "juorulenkeiksi".

6. Ryhmästä lisää tsemppiä tekemiseen. Jos kaveri ei lähde mukaan niin lähde kokeilemaan kuntosalien ryhmäliikuntoja. "Kun noikin jaksaa niin mäkin jaksan" - pieni ryhmäpaine persuksissa on vain hyväksi. Tunneilla käy aivan KAIKEN tasoisia liikkujia, sinne sekaan vaan!

7. Uskalla pyytää apua. Jos et tiedä mitä tehdä tai miten tehdä niin pyydä apua. Palkkaa oma, henkilökohtainen personal trainer. Hän on avain siihen, että opit kaiken olennaisen ja etenet elämäntapamuutoksessa toivomallasi tavalla. Hyvä pt ymmärtää sinun lähtökohdat ja suunnittelee tarpeidesi sekä kykyjesi mukaan sinulle ravinto ja kunto-ohjelmat. Hän uskoo sinuun silloinkin kun usko itseen loppuu. Tällä investoinnilla on vain positiivisia vaikutuksia omaan tekemiseen. Koska maksat pt:n palveluista ja neuvoista on paljon todennäköisempää että otat neuvot vastaan ja toimit ohjeiden mukaan. Tuloksia syntyy takuuvarmasti! Ja ei, sun ei tarvitse olla millään "superdietillä" ja treenata viittä kertaa viikossa. Täältä voit käydä lukemassa mun asiakkaiden muutostarinoita.

8. Löydä se sun juttu. Kun harrastat jotain sellaista mistä nautit ja mikä saa sut hyvälle tuulelle niin sitä haluaa tehdä aina vain. Sitä ei edes ajattele liikuntana. Se on sulle ennemminkin hyvän olon lähde. Se voi olla mitä tahansa kuten esimerkiksi ryhmäliikunta, kuntosali, tanssi, jooga, lenkkeily, golf, hiihto, uinti, ratsastus, pyöräily, taistelulajit, erilaiset pallolajit jne...mitä tahansa muuta kuin paikallaan olemista. Vain kokeilemalla eri lajeja löydät sen mikä saa sut koukkuun!

9. Aseta tavoite joka on realistinen ja toteutettavissa. Älä havittele kuuta taivaalta vaan aseta itsellesi sellainen tavoite johon tiedät pystyväsi kun vain annat sille aikaasi. Näet vaivaa ja teet töitä sen eteen. Pidä motivaatioa yllä esimerkiksi muutoskuvien, mittausten sekä saavutettujen tuloksien seurannalla. Aseta myös pienempiä välitavoitteita ja niille aikarajoja ettei homma jää ilmaan vaan "killumaan".

10. Muista miksi:

"Jos sinulla ei ole aikaa eikä rahaa huolehtia terveydestäsi nyt, niin tulevaisuudessa sinulla pitää olla aikaa ja rahaa sairastaa"  - siksi.

Ota näistä postausten vinkeistä vaari ja tee hyvää itsellesi. Usko itseesi.

You got this! :)

-Jenni-

comments powered by Disqus